پالم از لبنیات نرفته است + پی نوشت موسسه

یک بام و دو هوا در موضوع زمان عدم استفاده از پالم
قرار بود شیر و ماست‌ها را از ابتدای پاییز با خیال راحت‌تری بنوشیم و بخوریم، قرار بود پاکسازی لبنیات آلوده با یک اقدام عملی پیگیری شود و درنهایت قرار بود «پالم» از اول مهر خداحافظی کند. اما از قرار معلوم همچنان این میهمان ناخوانده در لیوان شیر و ظرف خامه حاضر است. تنها خدا را شاکریم که فصل بستنی خوردن‌های فراوان رخت بسته است، چرا که پالم میهمان ویژه بستنی‌ها بوده و چنانچه مشخص است اگر از شیر و ماست و خامه هم برود، از ترکیب بستنی جدا شدنی نیست.پالم آمد، لبنیات گران شد، دولت سکوت کرد
بعد از آن‌که استفاده از روغن پالم درمحصولات لبنی برای همگان روشن شد، مسئولان در راستای برخورد با شرکت‌های لبنی استفاده‌کننده از این محصول مصاحبه‌های فراوانی را انجام دادند و به نوعی موج مقابله با پالم در لبنیات در یک زمان کوتاه در جامعه به راه افتاد. در آن مقطع از وعده‌های وزارت بهداشت مبنی بر اعلام نام شرکت‌های استفاده‌کننده تا وعده‌های تولیدکنندگان لبنیات در موردعدم استفاده از پالم به وفور در رسانه‌ها منتشر می‌شد. بعد از این موضوع اما تمایل مردم به خرید محصولات پاستوریزه لبنی کاهش یافت و این شرکت‌ها با کاهش فروش مواجه شدند. در این زمان به‌صورت ناگهانی قیمت محصولات لبنی براساس مجوز دولت افزایش یافت.البته شرکت‌های لبنی این افزایش قیمت را براساس مجوز دولت دانسته و این موضوع را که این واکنشی در جهت جبران کاهش فروش بوده است، تکذیب کرده‌اند. اما از آن زمان تاکنون نه اقدامی از سوی دولت برای کاهش قیمت مشاهده شد و نه وعده وزارت بهداشت مبنی بر اعلام نام متخلفان عملی شد و در این میان هنوز حقوق پایمال‌شده مردم که هم محصول را گران خریدند و هم لبنیات پالم‌دار را خوردند، هنوز احقاق نشده است. در ادامه ماجرای لبنیات غیر مرغوب تولیدی در کشورمان، روز گذشته معاون سازمان ملی استاندارد اعلام کردند از بین هشت فرآورده‌ای که مجوز استفاده از روغن پالم را داشتند تنها بستنی اجازه تولید با روغن پالم را خواهد داشت و مجوز سایر محصولات باطل شد. بر این اساس پیش از این هشت فرآورده لبنیاتی از قبیل پنیرهای آنالوگ، پنیرهای خامه‌ای، پنیرهای پیتزا، پنیرهای پروسس‌شده، انواع بستنی‌ و خامه گیاهی قنادی با مجوز سازمان غذا و دارو اجازه استفاده از روغن پالم را داشتند.حال جای این سوال است که چرا استفاده از پالم در بستنی مجاز است و در سایر محصولات نه؟ این یک بام و دو هوا در موضوع زمان عدم استفاده از پالم نیز مطرح است. قانونا مجاز به استفاده از پالم هستیم
در همین زمینه محمدرضا اسماعیلی مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گوید: پیش از این وزارت بهداشت مجوز استفاده از پالم را به ما داده بود و حتی تولیدکنندگان لبنیات را ملزم کرده بود روی بسته‌بندی محصول دارای پالم استفاده از آن را ذکر کنند حال گفته‌اند که استفاده از پالم در محصولات لبنی از اول مهر مجاز نیست. البته این موضوع هنوز به صورت ابلاغیه به دست ما نرسیده و ما هم از طریق مطبوعات متوجه این موضوع شده‌ایم.وی در پاسخ به این سؤال که بنابر این شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات هنوز از پالم استفاده می‌کنند اظهار بی‌اطلاعی کرد و پس از مواجه شدن با پرسش‌های مکرر خبرنگار «شهروند» اعلام کرد: براساس قانون شرکت‌های تولید‌کننده لبنیات مجاز به استفاده از پالم بوده‌اند اما این را‌که استفاده کرده‌اند یا خیر من نمی‌دانم. او در توضیحاتی افزود: وقتی هنوز وزارت بهداشت ابلاغیه‌ای به ما نداده که از این روغن استفاده نکنیم بنابراین تولیدکنندگان به‌طور قانونی مجاز به استفاده از پالم هستند. این گفته‌های او تلویحا اشاره به این موضوع دارد که تا زمانی که وزارت بهداشت برخورد قانونی نداشته باشد تولیدکنندگان به همان رویه قبل خود اقدام خواهند کرد و پالم را در محصولات خود می‌ریزند؛ اما در تبلیغات خود از عنوان پاک استفاده خواهند کرد.تبلیغاتی که این روزها بیشتر از قبل شده و با همراهی برخی رسانه‌ها که به درآمد آگهی خود می‌اندیشند رشدی تصاعدی یافته و در نظر ندارد که بازی با جان کودکان و سالخوردگان و دیگر اقشار جامعه کاری است نکوهیده! به پالم‌فروشان استاندارد نمی‌دهیم
به هر سو، این اظهارات نشان می‌دهد که تا زمانی که دولت و مسئولان ذیربط به صورت قهری وارد ماجرا نشوند استفاده از پالم کماکان ادامه‌دار است و تغییر در فرآیند تولید مشاهده نمی‌شود. البته این دوگانگی درحالی شکل گرفته که دولت نیز به صورت مشخص وارد موضوع نشده و عدم افشای نام متخلفان این شائبه را ایجاد کرده که دولت نیز به دلیل رعایت برخی از شرایط و جوانب مایل به افشای نام متخلفان نیست و هنوز درحال بررسی موضوع است.بر این اساس وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی‌ استاندارد اعلام کرده به‌زودی استانداردهای تجدیدنظرشده صنعت لبنیات اعلام می‌شود. او درخصوص این‌که با توجه به اطلاعیه سازمان غذا و دارو سازمان استاندارد نیز مجوز استاندارد واحدهای لبنی دارای مجوز پالم را باطل می‌کند؟ به ایسنا گفت: به‌طور طبیعی زمانی که پروانه ساخت این واحدها توسط سازمان غذا و دارو تمدید نشده ما نیز دیگر به این واحدها براساس تولید با روغن پالم پروانه استاندارد نمی‌دهیم. به گفته مرندی‌مقدم در آخرین بررسی انجام‌شده از بازار لبنیات از ١١٨ نمونه برداشته‌شده از محصولات لبنی مختلف در ٨/٥‌درصد از آنها چربی گیاهی مشاهده شده که نسبت به گذشته میزان تخلفات ٥٠‌درصد کاهش یافته است.

حال باید به انتظار نشست و دید که دولتی که خود اقدام به واردات انبوهی «پالم» به کشور کرده است می‌تواند از منافعی نظیر کاهش بهای تمام‌شده تولیدات لبنی دست بکشد و زیان تولیدکنندگان را تحمل کند؟ باید دید آیا وزارت بهداشتی که خود سکاندار رونمایی از ماجرای حضور لبنیات پالم‌دار بوده است در پس تصمیمات دولتی وا می‌ماند یا این‌که لبنیات غیرمرغوب داخلی جای خود را به محصولاتی سالم خواهد داد. چنانچه دیده می‌شود، یک ماه سپری شده است و زمان نهایی برای خروج پالم از صنایع لبنی نیز گذشته است اما همچنان حاشیه‌هایی مانند «عدم ابلاغ قانون» سرگردانی مردم در این حوزه را ادامه‌دار کرده است.

********************************************************

پی نوشت موسسه پژوهشی درمانی احیای طب جامع ایرانیان:

1- افزودن ترکیبات صنعتی و شیمیایی کشنده به مواد غذایی از دغدغه های جدی و قدیمی آگاهان و دلسوزان عرصه بهداشت و تغذیه سالم است. هنگامی که تولید و عرضه مواد غذایی به صورت صنعتی و تجاری در آمده و پای سود و منفعت مادی به میان می آید، افراد سود جو و خائن به سلامت مردم نیز وسوسه می شوند تا دست به جنایات این چنین بزنند و برخی خیال پردازان نیز در جهت حذف انسانهایی که از منظر آنان اقوام غیر برگزیده می باشند، اقدام به چنین کارهایی می کنند.

بارها و بارها در مردم خطر ابتلا به تب مالت بر اثر مصرف شیر فله ای از دهان مسئولان بهداشت کشور شنیدیم ولی در مورد خطر این افزودنی ها، هرگز؛ در حالی که تب مالت به عنوان یک بیماری عفونی کاملاً قابل درمان است ولی آسیب های این مواد شیمیایی غیر مجاز هرگز از بدن دفع نمی شود.

از آقای وزیر بهداشت به خاطر شجاعتی که بخرج دادند و صراحتاً این واقعیت تلخ را تأیید کردند، تشکر می کنیم و خواستار مجازات عاملان این ماجرای اسفبار هستیم.

افزودن این مواد خطرناک چیزی بود که شاید بیش از ده سال قبل، توسط دکتر روازاده با دلسوزی عنوان می شد و حتی گاهی با برخورد غیر منصفانه برخی نهادها روبرو می شد. دستگاه های نظارتی و بازرسی مربوطه باید کارشان را به احسن وجه در جهت ارتقای سلامت جامعه انجام دهند.

ولی آن کس که بیش از همه می تواند به خود کمک کند خود مردمند که با دقت و درایت در خرید اغذیه مایحتاج خانواده شان، می توانند بیشترین کمک را به سلامت خودشان بنمایند.

2- غذای سالم رکن اساسی سلامت بشر است. مقوله مهمی که به دنبال صنعتی شدن جوامع و به دنبال آن صنعتی شدن تولید محصولات کشاورزی و دامپروری در یک قرن اخیر به شدت دستخوش تغییرات نامطلوبی شده است، استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در جهت تولید بیشتر و سریعتر محصولات گیاهی و بکار گرفتن انواع هورمونها و آنتی بیوتیکها در تولیدات دامی، افزودن مواد نگهدارنده و افزودنی ها در تمام محصولات بسته بندی شده، استفاده از مواد ناسالم در صنایع بسته بندی مواد غذایی، فرایندهای نامطلوبی است که سلامت انسان کنونی را به شدت تهدید می کند. ارتباط معنی دار موارد یاد شده با انواع بیماری های مزمن و صعب العلاج از جمله سرطانها و اختلالات متابولیسمی و اختلالات جنسی و ناباروری در پژوهشهای بزرگ و متعددی در سراسر دنیا به اثبات رسیده است از این منظر داشتن تغذیه کاملاً سالم از نظر میکروبی و شیمیایی شاهراه اصلی بازگرداندن سلامت به جوامع بشری و محیط زیست است.

ادامه این متن را در مطلبی مندرج در سایت با عنوان و لینک زیر مطالعه نمایید:

تغذیه سالم، قطعه گمشده جورچین سلامت

3- بستنی جزء شیرینی های اصیل تابستانی ایرانی است و اگر از شیر خوب و به روش سنتی تهیه شده باشد مورد تایید می باشد. مخصوصاً اگر دارای طبع صفراوی هستید راحت تر می توانید میل نمایید. برای درست کردن و تهیه بستنی می توانید به مطلب مندرج در سایت با عنوان و لینک زیر مراجعه نمایید:

 طرز تهیه بستنی و یخ در بهشت

********************************************************

فهرست برخی از مطالب مشابه درج شده در رسانه ها و سایتهای خبری (برای مشاهده هر کدام از مطالب بر روی عناوین کلیک نمایید):

1- استفاده از روغن پالم در بستنی تا اطلاع ثانوی 

متبع : سایت تابناک – تاریخ انتشار 2 مهر ماه 1393

2- استفاده از پالم درفرآوردهای لبنی ممنوع شد/تمام روغن های گیاهی مضرنیستند

متبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران – ایرنا – تاریخ انتشار 2 مهر ماه 1393

3- برخلاف وعده تعیین زمان حذف روغن پالم از محصولات لبنی  “مهر آمد « پالم» نرفت”تولیدکنندگان در گفت‌وگو با شهروند: وزارت بهداشت ابلاغیه نداد پس استفاده از پالم قانونی است

 متبع : روزنامه شهروند شماره 388 – تاریخ انتشار 2 مهر ماه 1393

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. متاسفانه اسم روغن پالم به وضوح بر روی روغن های مایع خوراکی دیده میشود ولی انگار نه انگار.جالب اینجاست که وجود مقدار کمی روغن پالم در شیر اشکال دارد ولی وجود این مقدار زیاد در روغن مایع بی اشکال است.عجب؟؟!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا