وزیر بهداشت: مردم اعتقاد و باور زیادی به طب سنتی دارند

وزیر بهداشت گفت: متاسفانه هنوز حمایتی از سوی بیمه ها از طب سنتی وجود ندارد البته خدمات طب سنتی در کتاب تعرفه سلامت ذکر شده که یکی از راه های حمایت از طب سنتی، پوشش بیمه ای است که امیدواریم در آینده شاهد آن باشیم.
به گزارش وبدا، دکتر سید حسن هاشمی در حاشیه آیین آغاز ورود و ادغام خدمات تایید شده طب سنتی ایرانی به نظام مراقبت های اولیه بهداشتی کشور که امروز در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، در خصوص گسترش داروخانه های گیاهی در کشور و تغییر یا عدم تغییر در فعالیت عطاری ها در کشور، گفت: فعلا تغییری در عطاری ها ایجاد نمی شود و نظارت ها با کمک صنف، افزایش می یابد و امیدواریم که با تخلفات، برخورد جدی تری شود.

وزیر بهداشت اظهار داشت: داروخانه های گیاهی با روش های علمی و بهره گیری از افراد متخصص آموزش دیده بتدریج می تواند در طول دو یا سه دهه جایگزین عطاری ها شود البته در برنامه های ما آموزش عطاران نیز وجود دارد و افرادی که به صورت تجربی وارد این حوزه شده اند با گذراندن دوره های آموزشی، مدرک علمی می گیرند تا خدمات علمی تری به مردم ارائه دهند.
دکتر هاشمی در پاسخ به این سوال که اگر عطاران، دوره های آموزشی را نبینند چه برخوردی می شود؟ گفت: برخورد فقط با متخلفانی که به سلامت مردم آسیب برسانند، در دستور کار ما قرار دارد.
وزیر بهداشت گفت: برنامه ما تشویق برای ارتقای خدمات طب سنتی است و وزارت بهداشت برنامه ای برای ورود به حوزه عطاری ها ندارد جز در مواردی که ثابت شود واحد صنفی با جان مردم بازی می کند و به قصد سودجویی به اعمال خلاف مرتکب می شوند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه عطاری ها هیچ تهدیدی در کار نیست، افزود: باید مسیری منطقی، آرام و علمی را دنبال کنیم و با کمک صنف عطاری ها بتوانیم در جهت توانمندتر شدن آنها حرکت کنیم و برنامه ای بلند مدت در این حوزه داشته باشیم و برای افرادی که قصد ورود به صنف عطاران دارند، دوره های آموزشی سه یا چهار ساله در نظر بگیریم و برای افرادی که از گذشته در این صنف فعالیت داشته اند، احترام قائل شویم و در صدد افزایش توانمندی آنها باشیم زیرا منفعت آن به صنف عطاران، مردم و نظام سلامت کشور بر می گردد.

طب سنتی نیاز به حمایت عملی دارد
دکتر هاشمی با بیان اینکه بخشی از حمایت ها برای نسخه طب سنتی پس از ادغام در شبکه بهداشت توسط وزارت بهداشت از محل اعتبارات محدود خود انجام می شود، افزود: در اصل بیمه ها باید این حمایت را از خدمات طب سنتی داشته باشند و منابع مورد نیاز آن را در بودجه سالیانه خود ببینند زیرا طب سنتی نیاز به حمایت عملی دارد و تعریف و تمجید از آن مشکلی را برطرف نمی کند.
وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات بیمه ها در تامین منابع خود، افزود: بیمه ها طلبکاران زیادی دارند و رقم بدهی آنها بالاست امیدواریم که در بودجه سال 96 تمهیدات مناسبی اندیشیده شود و برای رونق طب سنتی، به عزم ملی نیاز داریم.
مردم اعتقاد ویژه ای به طب سنتی دارند
دکتر هاشمی تاکید کرد: ایران از نظر اقلیمی و گیاهان دارویی و نیروی انسانی ظرفیت بسیار بالایی دارد و مردم نیز اعتقاد ویژه ای به طب سنتی دارند و امیدوارم که در بازه زمانی چند ده ساله به موفقیت های گذشته ملی خود دست یابیم و مخالفان طب سنتی توجه داشته باشند که چه بخواهیم و چه نخواهیم مردم به طب سنتی باور دارند و خدمات آن را به روشهای غیر علمی دریافت می کنند و کشورهای دنیا و سازمان بهداشت جهانی پذیرفته اند که طب سنتی و مکمل باید وارد نظام سلامت کشورها شود.
وزیر بهداشت به ابلاغ آیین نامه داروخانه های گیاهی اشاره کرد و افزود: وزارت بهداشت مجوز مجموعه های زنجیره ای طب سنتی را در سراسر کشور می دهد و داروخانه گیاهی حتما باید با داروخانه های شیمیایی متفاوت باشد./206

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا