ویتامین طبیعت: “فواید خاک بازی بر جسم و جان کودکان”

يکي از شيرين ترين و هيجان انگيز ترين بازي هاي دوران کودکي ما خاک بازي بود؛ اما اين روزها خاک گمشده بچه هاي ماست. متأسفانه زندگي هاي مثلاً شيک و آپاراتماني فرصت لذتي بي نظير را از فرزندان ما گرفته است.

شايد باورکردنش کمي سخت باشد اما تحقيقات دانشمندان نشان مي دهد در خاک باکتريهاي سودمندي وجود دارد که سروتونين را در مغز افزايش مي دهد. سروتونين يک ماده حياتي است که بر خلق و خو، حافظه، شادابي، يادگيري، اشتها و … تأثير مي گذارد. جالب است بدانيد در همين خاک به ظاهر کثيف موادي وجود دارد که سيستم دفاعي بدن را تقويت مي کند.

نويسنده ي کتاب “چراخاک خوب است” مي گويد:
بگذاريد کودک شما کودکي کند، اگر کودک شما هر روز بادستها و لباسهاي خاکي وکثيف به خانه نمي آيد، بدن او درحال ساخت ارتش ايمني لازم براي بدنش نيست درحالي که اين مسئله حياتي است.

خاک الگوي خاصي ندارد و کودک مي تواند با فکر و خلاقيت خودش آن را به اشکال مختلف در بياورد. اين ويژگي باعث مي شود هوش، خلاقيت، اعتماد به نفس، تجسم فضايي و هماهنگي اعصاب و عضلات کودک تقويت شود. خاک بازي همچنين عصبانيت کودکان را کاهش مي دهد و آرامش بي نظيري را بر روح و روان آنها حاکم مي کندبه همين دليل است که بچه ها از بازي با خاک خسته نمي شوند.

پس خوب است رفتارهاي وسواس گونه خود را کنار بگذاريم و اجازه دهيم فرزندانمان با خاک مأنوس شوند. ماليدن گل و خاک به دست و بدن براي کودکان آنقدر لذت بخش است که هرگز آن را فراموش نخواهند کرد.

شما والدين عزيز هم مي توانيد از اين فرصت استفاده کنيد و به بهانه بازي با فرزندتان يادي از دوران کودکي خود کنيد و لذت بازي با خاک را دوباره تجربه کنيد. البته نبايد چيزهايي بسازيد که کودک از شما کپي برداري کند. اجازه بدهيد با فکر و خلاقيت خودش بازي کند.

نقل است پيامبر اکرم(ص) بر کودکاني عبور کرد که مشغول خاک بازي بودند. بعضي ازاصحاب، آنان را از بازي نهي کردند. پيامبر(ص) فرمود:
بگذاريد بازي کنند، خاک بهار کودکان است.[1]

سيد مهدي خدايي

 [1] . الحافظ نور الدین علی بن ابی بکر الهیثمی، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، المتوفی سنة 807 بتحریر الحافظین الجلیلین: العراقی وابن حجر، ج 8، ص 195، چاپ 1408 ه‍ 1988م، دار الکتب العلمیة بیروت لبنان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا