چرا کشور تبدیل به آزمایشگاه داروهای ناشناخته غربی شده است

عسگری نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در نامه ای ضمن تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش های خالصانه کادر درمان گفت: با گذشت شش ماه از اجرای کارآزمایی بالینی درمان کووید-۱۹ ازسوی سازمان بهداشت جهانی و اعلام نتایج آن طی روزهای گذشته، اعلام شد که ایران در بین ۳۰ کشور همکار در این مطالعه، بر سکوی نخست جلب مشارکت بیماران قرار گرفته است و درعین حال بر اساس این نتایج مهم، داروهای گران قیمت (رمدسیویر، لوپیناویر، اینترفرون و هیدروکسی کلروکین) که همگی دارای مشخصه «ضد ویروس» بوده‌اند، تأثیری بر درمان یا کاهش طول مدت بستری و مرگ و میر مبتلایان به کووید-۱۹ بستری در بیمارستان نداشته است.

وزارت بهداشت، باید پاسخگو باشد که آیا مانند عرف رایج در تحقیقات دارویی، به بیماران تفهیم شده است که دارویی که برای آنها استفاده می‌شود، اثر آن به اثبات نرسیده و آنها صرفاً در یک مطالعه تست دارو شرکت می‌کنند؟ و آیا با اطلاع کامل و رضایت آنها دست به این آزمایش زده است؟

به راستی که چطور بیش از ۳۰۰۰ بیمار ایرانی در آزمایشی در این سطح شرکت داده شده اند، اما هیچ اطلاعاتی درباره ماهیت این برنامه، هویت طراحان و نتایج آن و سرنوشت اطلاعات به دست آمده از این طریق، به ملت و نمایندگان آن داده نمی‌شود؟

آیا قرار است اطلاعات حیاتی حوزه سلامت ایرانیان از آن استحصال شود؟

سؤال اساسی دیگر این است که چگونه کشور به محل آزمایش داروهای ناشناخته غربی تبدیل شده اما توجهی به روشهای درمانی طب اصیل ایرانی نکرده و فرصتی برای ظرفیت سنجی این روشها داده نمی‌ شود؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا