دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش پانزدهم: این قسمت دیدگاه آیت الله تبریزیان

آیت الله تبریزیان

خداوند متعال را شاکرم که توفیق داد تا علمی آشنا شوم که برای مردم و برای مومنین مفید است. از زمانی که شروع به درمان بیماران کردم، هر روز کلمه معجزه شد را می شنوم؛ معجزه شد فلان بیمار خوب شد، معجره شد فلان سرطانی خوب شد.

در قدیم مردم با پزشکی اسلامی و بهداشت اسلامی آشنا بودند، لذا بیماریها خیلی کم بود، و الان به خاطر عدم توجه به مسائل اسلامی بیماری روز به روز بیشتر می شود.

در این زمینه یازده هزار روایت و حدیث طبی، از ائمه معصومین علیه السلام وجود دارد که تمام آن ها را جمع آوری و در چهار جلد کتاب، منتشر کردم. دین اسلام نه تنها به روح انسان، بلکه به جسم انسان نیز اهمیت ویژه ای می دهد و روایات معتبری در این زمینه است که قابل چشم پوشی نیستند و این نشان از اهمیت مسأله طب در نزد ائمه طهار علیه السلام دارد. هر مسأله ای که در مورد آن روایات فراوانی وارد شده باشد، از اهمیت والایی برخوردار است و طب نیز از مواردی است که روایات بسیاری در این زمینه آمده و چون طب اسلامی از منظر ائمه اطهار علیه السلام دارای اهمیت است، ما نیز باید وقت بیشتری صرف کنیم و توجه فراوانی به آن داشته باشیم.

متأسفانه غرب، ما را به وسیله داروهای شیمیایی به خود وابسته کرده است که با این کار، جنایت خود را در حق مسلمانان تمام کرده، اگر چه این داروها درمان مقطعی دارند، اما در دراز مدت انسان را به بیماری های مختلف و صعب العلاجی دچار می کنند و غافل از اینکه توسط طب اسلامی می توانیم به بسیاری از بیماری ها چیره شده و آن ها را درمان کنیم.

کشورهای اروپایی به خوبی این مسأله را درک کرده اند که دلیل به وجود آمدن بسیاری از بیماری های صعب العلاج، قرص های شیمیایی است و به این نتیجه رسیده اند که طب اسلامی برترین طب بوده و تنها درمان آن ها استفاده از آموزه های اهل بیت علیه السلام و روش های اسلامی است.

از حوزه و روحانیان انتظار می رود که مردم را از روایات و احادیث ائمه معصومین علیه السلام در زمینه طب اسلامی آگاه کنند و تلاش کنند که استفاده مردم، از داروهای شیمیایی کمتر شده و به سمت روش های طب اسلامی گرایش پیدا کنند. امید است که طب اسلامی با کم بودن هزینه و در دسترس بودن آن، جایگزین طب اروپایی شود.

طب اسلامی برگرفته از پیامبر اکرم علیه السلام و ائمه معصومین علیه السلام در طول هزار و چهارصد سال تاکنون، به طور کلی و عام مطرح نگردیده است و در طول این مدت فقط متاسفانه خاک خورده است.

طب اسلامی در مقابله با هیچ بیمار، دست به عصا و عاجز نیست و تمام بیماریها را درمان می کند و این طب به گونه پایه گذاری شده که برای همه دوران ها جاویدان خواهد ماند.

همانگونه که اسلام با گذشت هزار و چهارصد سال همه دنیا را در مقابله با شرک و دشمنی بسیج می کند و نقش اساسی دارد، این دین مبین در علوم پزشکی هم دنیا را مورد توجه خاص خود قرار داده است و بسیاری از دانشگاه های غربی و اروپایی، علوم پزشکی خود را از طب اسلامی گرفته اند؛ غربیها به طب اسلامی به خوبی پی برده اند که چقدر مفید است. وجود تعداد بسیاری از بیمارستان ها و داروخانه ها در کشور ایران، نشان خوبی نیست و بیمارستان ساختن هنر نیست، بلکه خراب کردن آن هنر است و ساخت بیمارستان های زیاد در دنیا نشان دهنده آنست که بشر در رابطه با سلامت و تندرستی خود شکست خورده است، چرا که 90 درصد مردم به یک درد و بیماری مبتلا هستند.

وی یکی از بیماریهای رایج را سرطان ها دانست و یادآور شده در سال های گذشته هیچگونه سرطانی وجود نداشت و این به علت بیشتر غذاهای ناسالم است. 15 میلیون نازای مرد و زن در ایران وجود دارد و 75 درصد زایمان ها به سزارین هستند که این عامل، علت اصلی نازایی در زنان است و به دنبال آن کمی جمعیت خواهیم داشت.

شرکت های داروسازی در اختیار صهیونیست های غاصب هستند و این دشمنان اسلام و بشریت، با ساخت انواع داروهای شیمیایی و غیر اسلامی و شرعی، سلامت و تندرستی جهانیان به ویژه مسلمانان را به مخاطره اندخته اند. داروهای شیمیایی علت اصلی سرطان هاست و باعث تجدید بیماری های می شوند، چرا که در مغز استخوان اثر کرده و تبدیل به سرطان می شوند. و عامل سرطان  ها و نازایی (توسط صهیونیست ها)، از اهداف مهم پزشکی و دارویی آنها بر علیه مسلمانان و دیگر اقشار است.

ما از طب اسلامی دور شده ایم و همین علت باعث شیوع امراض بسیاری در میان ما شده است. اگر به طب سنتی واقف باشیم و به آن عمل کنیم، هیچگاه به سراغ ما نمی آید، چرا که سلامت جسم و روح ما در طب علوم اسلامی نهفته است.

یکی از مشکلات عمده و عدیده ما در تغذیه ناسالم و غیر اسلامی است و بسیاری از غذاهای تولیدی، بیماری زا و غیر بهداشتی هستند. ما مسلمان ها باید با قدرت از دانش اسلامی و علوم آن پیروی کنیم و به آن عمل نماییم چرا که طبیب هر نفسی خالق آن است و طبیب ما مسلمانان خداوند متعال و پیامبر اکرم علیه السلام و ائمه معصومین علیه السلام هستند.

در طب اسلامی بیماری صعب العلاج معنا ندارد. بحران های بیماری عصر کنونی، نتیجه دوری از سبک زندگی اسلامی است و این همه بیماری و مشکلات روحی و روانی، نتیجه جدا شدن ما از معارف و فرهنگ متعالی اهل بیت علیه السلام است.

روایات اسلامی علم را به دو علم ، علم الادیان  علم الأبدان تقسیم نموده اند؛ تمام آثار و فواید آن را در این دو عرصه منحصر کرده اند و آثار علوم دیگر در کنار این دو علم رابسیار ناچیز ذکر می کنند.

نیاز به طب از روزی که حضرت آدم پا روی زمین نهادند، وجود داشته است. بعد از صنعتی شدن اروپا، جهانیان تحت تأثیر سبک زندگی غربی قرار گرفته، سبک زندگی اصیل خود را از دست دادند؛ در این میان مسلمانان نیز مستثنی نشدند. سبک زندگی اسلامی از پیچیدگی ها و ظرایف زیادی برخوردار بوده، تمامی حرکات و سکنات آدمی را مورد توجه قرار داده است.

اگر سبک زندگی اسلامی در جوامع بشری درست نهادینه شود، مردم هیچگاه نیازمند طبیب نخواهند بود.

در روایات اسلامی گنج هایی نهفته شده که می توان درمان تمام بیماری ها را در آن یافت.

وجود گنجینه ارزشمند 11 هزار روایت در رابطه طب اسلامی، حاصل زحمات و تلاش های اهل بیت علیه السلام راویان و علمای جهان اسلام است.

طب اسلامی مهمترین عرصه برای ورود به مبانی اعتقادی و فرهنگ دینی است، تا بدین وسیله حقانیت معارف متعالی اسلام را به جهانیان معرفی نماییم.

از زمانی که استفاده از داروهای شیمیایی در میان جوامع بشری شایع شده، آدمی در دام بیماری های مختلفی گرفتار شده است.

تا زمانی که مردم از داروهای شیمیایی استفاده نمی کردند، بیمارستان های کشور خالی بود. در عصر کنونی، علی رغم گسترش غیر قابل وصف مراکز درمانی، استفاده فزاینده از داروهای شیمیایی، این مراکز را مملو از بیماران جسمی و روحی نموده است.

بسیاری از مواد تشکیل دهنده داروهای شیمیایی از مواد حرام و بعضاً نجس درست شده است.

طب اسلامی مترقی ترین طب موجود بر روی زمین بوده و از سندی آسمانی برخودار است. بر اساس روایات اسلامی، طبیب هر فردی خالق آن است؛ لذا خداوند تبارک و تعالی تنها طبیبی است که در مقابل بیماری درمان آن را نیز اعطا نموده است.

مهمترین شرط طب، باور آدمی است؛ از این رو شرکت های داروسازی غربی به این مهم توجه بیشتری داشته، با نهادینه سازی تلقین تاثیر گذاری در میان بیماران، برنامه های خویش را به پیش می برند.

با درک حقایق طب، باید طب اسلامی را در میان جوامع بشری نهادینه نمود؛ ایمان و باور به حقانیت معارف الهی، خود درمانی برای تمام دردهای آدمی است.

با طب اسلامی می توان فرهنگ و دین مبین اسلام را در جهان گسترش داد. در عصر کنونی، غرب به خوبی عمق تأثیر گذاری طب اسلامی را شناخته، این مولفه ها را مورد توجه قرار می دهد.

خداوند متعال بهترین ابزار را در اختیار مسلمانان قرار داده، تا بدین وسیله معارف حقه الهی را به جهانیان معرفی نمایند. عرصه طب، یکی از مهمترین مولفه هایی است که مسلمانان می توانند با تمسک به آن، در راستای ترویج معارف ناب الهی گام های مستحکم تری بردارند.

ورود کنندگان به طب اسلامی باید ضمن اهتمام هر چه بیشتر به تعمیق در آموزه های اسلامی، خود را غرق در معارف حقه الهی کنند.

در طب اسلامی دو نوع درمان مورد توجه قرار می گیرد، نخستین عرصه درمان، درمان عوارضی و دیگری درمان ریشه ای است.

تفاوت های اساسی طب اسلامی و طب سنتی:

طب اسلامی اهتمام جدی بر درمان ریشه ای بیماری دارد، به گونه ای که به جرأت می توان گفت طب سنتی، طبی تحریف شه بوده و بیشتر راه کارهای درمانی خود را با استفاده از مصرف الکل دنبال می کند، که این مهم در طب اسلامی حرام شمرده می شود.

اهمیت طب اسلامی به حدی بالاست که پزشکان غربی با وجود پیشرفت های زیادی که به زعم خود در علم پزشکی به دست آورده اند، در حال روی آوردن به طب اسلامی هستند. منشأ طب اسلامی پیامبر علیه السلام و اهل بیت علیه السلام هستند.

اسلام در همه موضوعات و علوم، این گنج ها را دارد، اما در طب اسلامی این گنجینه بسیار ارزشمند و پرکاربرد است.

طب اسلامی در برابر هیچ بیماری عاجز نیست و امراضی چون سرطان در این علم، مانند یک سرماخوردگی ساده و قابل درمان است.

در یک قرن گذشته سرطان در دنیا وجود نداشت و یکی از دلایل بروز این بیماری ها، مصرف داروهای شیمیایی بوده که فقط به طور مقطعی بیماری را درمان می کند، اما در دراز مدت اثرات به شدت مخربی بر بدن انسان می گذارد.

در حال حاضر نزدیک به 15 میلیون نفر مبتلا به نازایی در ایران وجود دارد که دلیل آن استفاده از داروهای شیمیایی و طب غربی است.

افراد زیادی سالانه در ایران به علت فشار بالای خون از دنیا می روند. در سال گذشته به دلیل بیماری دیابت، صد هزار پا قطع شد، در حالی که با کمک طب اسلامی و اطاعت از دستورات پزشکی اهل بیت علیه السلام، این بیماری نیز قابل درمان است.

طبی که در غرب وجود دارد و در کشور ما نیز رایج است، سفارشاتی بر خلاف دستورات اسلام دارد.

به عنوان مثال، حدیثی از نبی مکرم اسلام وجود دارد که می فرماید: غذای شب بهتر از غذای روز است، اما در طب جدید نخوردن شام را بسیار توصیه می کنند.

اگر این طب در کشور ما نهادینه شود، به جایی می رسیم که غربی ها باید دانشجو بفرستند تا این علوم را از ما یاد بگیرند.[1]

[1]  خبرگزاری بسیج و خبرگزاری «حوزه».


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا