وضع انبار و حمل اجناس به آنجا

? وضیعت و شرایط بنای انبار برای غلات باید که از خاک خالص مخلوط به کاه گندم باشد و کف و داخل آن را آغشته کنند و اگر از خس و خاشاک کف و دیوار را آغشته کنند بهتر است.

? گفته اند اگر عصاره زیتون یا خاکستر را با گِل مخلوط کنند از آسیب و حمله موش و سایر حیوانات و جانوران موذی محفوظ می گردد.

? و باید در آن اتاق یا انبار پنجره و روزنه هایی باشد از طرف غرب و شمال تا باد به درون انبار نورزد و توجه داشت که از طرف و جانب شرق و جنوب روزن و پنجره ای نداشته باشد.زیرا بادی که از این دو جانب وزیده می شود گرم است و حرارت آن به غله آسیب میزند.

? و جایگاه انبار باید از محل انبار کردن کود (مزبله)،محل زباله ها،طویله،آخور،آب،حمام،آتش دان،آشپزخانه و مطبخ،محله و باغ ها نیز از جایگاه دباغان که جایگان پوست پیرایان است و در آن پوست حیوانات را دباغی و تبدیل به چرم می نمایند دور باشد که این امر بسیار مهم است.

? گندم و جو و سایر حبوبات رادر هنگام بامداد و صبح،قبل از آن که حرارت آفتاب زیاد شود به انبار انتقال می دهند و یا در هنگام عصر که هوا رو به خنکی می گذارد انتقال داد.

? ولی برای شلتوک برنج،گندم یا جویی که پوسته دارند در هنگام طلوع آفتاب انتقال صورت می گیرد چرا که هر چقدر حرارت آفتاب بیشتر شود شلتوک را خشک می کند و این بهتر است.

? ولی در هنگام حمل و نقل غلات از خرمن به سوی انبار،باید هوشیار باشند و در عرض راه از مکر کرایه دهندگان چهارپایان غافل نباشند چرا که ممکن است خطایی کنند و در میان راه از اموالی که بار حیوانات کرایه ای خود کرده اند چیزی سرقت نمایند.

? در کتاب فقه الرضا آمده است اگر بخواهی متاع،جنس یا کالایی را در انبار یا جایی نگاه داری آیت الکرسی بخوان و بنویس و در میان متاع بگذار اگر این کار را انجام دهی کالا و جنس تو از بلاهای گوناگون محفوظ می ماند.

منبع: مفاتیح الارزاق ج۳؛ ص۶۴                  

ا


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا