گفتگوی اختصاصی با دکتر حسن طریقت منفرد

گفتگوی اختصاصی با دکتر حسن طریقت منفرد (وزیر سابق بهداشت) و نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی

1-حوزه تخصصى شما چيست؟ به كدام كميسيون خواهيد رفت؟ مهم ترين مشكلات كشور در اين حوزه كدام است؟ و مهم ترين چالش ها و نقاط قوت و ضعف قانونگذارى و نظارت در اين حوزه چيست؟
پزشک جراح چشم هستم و بعد ازسال 58 و بازگشت به ایران در نهادهای مرتبط با بیمه و سلامت فعالیت داشته ام و آخرین سمت در حوزه سلامت نیز تصدی به عنوان وزیر بهداشت و درمان بوده ام.
 2- در سوابق شما چه نمونه هايى از پيگيرى عدالت اجتماعى، مبارزه با فساد و تبعيض، و دستيابى به الگوى بومى قابل ذكر است؟ مهمترين چالش ها در اين عرصه چيست؟ برنامه دقيق تان براى مبارزه عملى و قاطع با تبعيض و فقر و فساد اقتصادى و مديريتى چيست؟
مدیریت سلامت در دنیا با مشارکت شرکا و ذینفعای اجتماعی با محوریت مصرف کنندگان یعنی بیماران و مردم است اما متاسفانه در کشور ما مصرف کنندگان مدافعی ندارند.مدافع مصرف کنندگان در دنیا نهادهای مدنی مثل بیمه و انجمن های مردمی هستند اما در ایران شکل ظاهری بیمه درمان با بیمه درمان در جهان شباهتی ندارد.
در جهان بیمه درمان نهادی مقتدر و مستقل است و صرفا مدافع بیمه شده می باشد اما بیمه ها در ایران اختیاری ندارند و تنها صندوق پرداخت هستند.عدم حضور مصرف کننده در عرصه سلامت اولین نمونه بی عدالتی آشکار در جامعه است.
دومین بی عدالتی عدم حضور مصرف کننده در دسترسی و برخورداری از خدمات بهداشت و درمان به ویژه در نقاط محروم کشور است.
3-سوابق و عملكرد پيشين و فعلى شما در شيوه ارتقاى مديريتى، تبليغات انتخاباتى، تعاملات سياسى و … را چگونه توضيح مى دهيد؟ آيا مى توانيد ادعا كنيد در اين موارد تنها به صلاحيت هاى خود و نيز روشهاى اسلامى و انقلابى متكى بوده ايد؟
بنده پایه گذار بیمه درمان بعد از انقلاب بوده ام و تلاش بسیار نموده ام که قانون الزام بیمه در جامعه به سازمان تامین اجتماعی بازگردد که منابع جامعه کارگری و بیمه شده برای خود ایشان هزینه شود.
4-چقدر از ساختار مجلس و قابليت ها و اختياراتش براى اثرگذارى بر كشور مطلعيد؟ مهمترين مطالبات رهبرى از مجلس در حوزه هاى مختلف تقنين، نظارت، عملكرد سياسى و رفتارفردى نمايندگان چيست؟ مهمترين نقط قوت و ضعف مجلس نهم را چه مى دانيد؟
با توجه به حضور 6ساله به عنوان مدیر دفتر اجتماعی مرکز پژوهشهای مجلس به این نتیجه رسیده ام که در بخش سلامت در مجلس مصرف کنندگان مدافع مستقیم ندارند و در تصویب تصمیمات ذینفعان دخیل هستند.باید در فراکسیون سلامت از هر ذینفع یک نماینده حضور داشته باشد.
5-نظر شما نسبت به طب اسلامی ؛ایرانی چیست ؟
از آنجایی که طب سنتی تاکید صریح کلام وحی و ائمه می باشد و طبق فرمایشات امام (ره) و مقام معظم رهبری بعد از انقلاب این تاکیدات احیا نشده و موجب دلگیری ایشان است به همین دلیل کارشناسان گروه پزشکی اولین خاکریزند که باید منویات امام (ره) و مقام معظم رهبری را زنده نگه دارند و با توجه به سیاست های سلامت در سال 93 مقام معظم رهبری در یک بند مفصل با 6زیر بند درباره ترویج،توسعه،بازبینی و نهادینه کردن طب اسلامی-ایرانی دغدغه مهم کارشناسان و نمایندگان مجلس باید احیای این طب باشد.
6-چقدر خود را نماينده شهر خود دانسته و چقدر خود را نماينده كل كشور مى دانيد؟ چه تضمين و روشى داريد تا به جاى تمركز بر مسائل منطقه اى، نگرش كلان ملى را دنبال كرده و وقت و تلاش خود را بر اساس منافع كل كشور هزينه كنيد؟
به لحاظ شهری متولد تهران هستم و در نهادهای اجتماعی و اقتصادی بسیاری مسئولیت داشته ام اما به لحاظ ملی با اجرای قانون به طور کامل و صحیح یک حرکت ملی و کلان شکل خواهد گرفت.
7- در صورت راه یافتن به مجلس متعهد می شوید که کلیه درخواست های خود و توصیه نامه های خود را در اختیار مردم قرار دهید؟متعهد می شوید کلیه درخواست های خود از مسئولین را در اختیارمردم قرار دهید؟
نمایندگان اغلب دفاتری جهت مراجعه موکلان خود دارند و با توجه به گسترس فضاهای مجازی این دسترسی برای مردم آسانتر شده است.
 8- چه مشکلات قانونی را برای کشور در الویت می دانید؟ و چه طرحی برای رفع آن دارید؟
در وهله اول بحث خود قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه که معطل مانده باید پیگیری شود و اصلاح قوانین در دستور کار خواهد بود.
9- چند درصد از وقت خود را به حضور در مجلس اختصاص می دهید؟چند در صد را به حضور در کمیسیون ها؟چند درصد را به حضور در حوزه انتخابیه به سر می کنید؟
کمیسیون و مجلس یکی است و با توجه به اینکه حضور در صحن علنی اجباری است و با توجه به اینکه نماینده تهران نماینده یک کشور محسوب میشود و دسترسی به نمایندگان مورد گلایه موکلان بوده است بهتر است سیاست اختصاص 30 نماینده تهران به هر منطقه مجددا به جریان انداخته شود.
10- رویکرد شما درسیاست خارجی و نحوه تعامل با کشورهای منطقه چگونه خواهد بود؟ نقش مجلس در این تعاملات چیست؟
تعهدات نمایندگان مجلس براساس مواضع امام (ره) و رهبر معظم انقلاب مشخص شده است که اصولا مجلس باید عزت ملی را حفظ کند و ایجاد ارتباط عادلانه و متقابل با سایر کشورها در پرتو حفظ عزت ملی دغدغه اصلی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا