آیا می دانید که مسواک زدن در شب برای سلامتی دندان ها مضر می باشد!

حکیم دکتر حسین روازاده که خود را از خادمان پیش رو در احیای آموزه های پزشکی کهن ایران زمین می داند همواره توصیه اکید بر پرهیز از مسواک زدن قبل از خواب نموده است و اشاره داشته است که حافظین سلامت برای سلامت دندان ها بیشتر از دوبار در هفته از شویا استفاده نکنند. با استناد به سخنان حکیم اسماعیل جرجانی شاگرد برجسته بوعلی سینا دلایل اصرار ایشان بر تدبیر صحت دندان ها به وضوح تبیین می گردد.

از فحوای کلام سید جرجانی در الاغراض الطبیه و المباحث العلائیه، ج1، ص 583 چنین بر می آید که بخاراتی که از اخلاط در حال جوشش درون معده بر می خیزد سبب تغییر رنگ دندان و فاسد شدن آن می گردد. لذا شب هنگام که غذا داخل معده می ماند این دخان ها و بخارها فراوان ترند پس استفاده از مسواک و سنون(گرد شویا) بافت دندان را پاک کرده و فضا را برای جذب این دخان ها فراهم تر می کند از این جهت است که مسواک زدن را هنگام شب ممنوع نموده است. توانایی تخریب دندانها با اسیدها و بخارات دهان به قدری زیاد است که نه تنها از مسواک زدن در شب منع می کند بلکه توصیه می نماید که شبها دندانها را با عسل، شکر سرخ و روغن گُل چرب کرده و بعد بخوابند. این اخلاط و بخارات آنها به قدری آسیب رسانند که هنگام قی کردن هم نباید با دندانها تماس پیدا کند به همین دلیل است که چرب کردن دندانها را قبل از قی کردن هم تجویز نموده است. امروزه از شوری و چربی پنیر تبریز نیز با مالیدن به دندان ها هنگام خواب می توان بهره برد.

نوشته های مشابه

‫۵۶ دیدگاه ها

  1. چند روز پیش رفتم از عطاری مورد تایید دکتر روازاده عرق نعناع گرفتم خیلی عالی بود .ولی بعضی از مردم خیلی کوته فکرند و این منو داره ناراحت میکنه برای مثال یکی از دوستام دکتر رو مسخره میکنه بخصوص اون کلیپی که در مورد مصرف مرغ و کوچک شدن الت جنسی هست

    1. امین جان ناراحت نباش درطول تاریخ بشرهمیشه وهموراه آدمهای بزرگ ودانشمندموردتمسخرقرارمیگیرندجای ناراحتی نیست اوناهمانطوربااون طرزفکربزرگ شده اند

    2. سلام من خودم روستایی ام ولی شهرزندگی میکنم باورکنیدنون وروغن وگوشت محلی استفاده میکنم خیلی عالیه تازه مضرات موادصنعتی رودرک کردم دکترروازاده چون حقیقت رومیگه چاره ای جزفرارندارند

    3. سلام لطفا جواب سوال روبه ایمیلم بفرستین،طبق توضیحات شمامسواک زدن درشب مناسب نیست،من مدتیه فقط صبح هامسواک میزنم رفتم دندانپزشگی میگفت شب ها مسواک بزن که بزاق دهان پوسیدگی میارع،اقایه حکیم اکثردندانام خراب شده خیلی ناراحتم چون قبلناشبامسواک میزدم،چندباردرروزمسواک بزنم،واسه رنگ بددندانام چه کارکنم.ممنون

      1. با سلام و‌احترام
        شب ها به دندان ها عسل با پنیر طبیعی بزنید
        صبح با پودر شویا یا نمک بشویید
        گروه میدیریت سایت

  2. منم باقانع کردن همسرم مشکل دارم وطب سنتی روقبول نمیکنن من خیلی تلاش میکنم تانظرشوعوض کنم ولی متاسفانه اونقدرتبلیغات کردن که هیشکی باورش نمیشه

    1. شما با اصلاح غذای خود و با نمایان شد آثار صحت وسلامتی بر جسمو روح خود بهترین دلیل برا قانع کردن نه تنها همسرتون بلکه دوستان و اطرافیان و فامیل رو خواهید داشت.

      سعدیا گرچه سخندان و مصالح گویی
      به عمل کار براید به سخندانی نیست

    1. با سلام و احترام
      اگر بعد از شام نیز مسواک زدید بعد از دو سه ساعت که می خواستید بخوابید دندانها را با عسل، شکر سرخ یا روغن گُل چرب کرده و بعد بخوابید.
      گروه مدیریت سایت

  3. سلام خدمت دکتر روازاده، سوالی در رابطه با این موضوع ذهن مرا درگیر کرده این که من حدیثی در کتاب اخلاق از سید عبدالله شبر خواندم که گفته “هنگامی که شب هنگام برای عبادت برخواستی مسواک کن زیرا فرشته ای فرود میاید ودر هنگام عبادت دهانش را بر دهان تو مینهد پس چه بهتر که نفس و گفتارت خوش بو باشد ” من گیج شدم لطفا راهماییم کنید. متشکرم

    1. با سلام و احترام
      نظر طب سنتی آن است که وقتی مسواک زدی نخواب و تناقضی با این حدیث ندارد که هنگام بیدار شدن مسواک را سفارش کرده است.
      گروه مدیریت سایت

      1. سلام به شما و خسته نباشد.ببخشید دقیقا کی و چه وقت مسواک بزنیم خوبه؟ یعنی منظور شما اینه که مثلا صبح ناشتا مسواک بزنیم؟
        با تشکر از شما

      1. واسه باکتری شیرینی عسل با ترکیب قندی دیگه فرق داره؟
        تو سایتتون حس می کنم تبلیغ پسرفت علمی و فرهنگی می کنین با جعل حدیث و ….
        میدونم تو سایت نمیزاریئ ولی شاید فقط خودت بخونی

        1. با سلام و احترام
          اگر در مورد عسل وقت بگذارید و تحقیق کنید متوجه می شوید وقتی خداوند می فرمایید “عسل برای مردم شفاست” حتما تفاوتهایی بین شیرینی عسل و دیگر شیرینی های دیگر است که به وفور در این خصوص تحقیقات انجام شده است.
          ضمناً اگر حدیثی در سایت درج شده که از نظر آن جناب جعلی است، بفرمایید تا منبع آن خدمتتان اعلام گردد.
          گروه مدیریت سایت

    1. با سلام و احترام
      هنگام مسواک زدن امکان آسیب دیدن لثه ها و میزان کمی خونریزی هرچند کم هم وجود دارد که نظر به کاهش ترشح بزاق در شب این امر خود باعث ایجاد محیطی برای فساد داخل دهان می گردد لذا این استدلال شما نیز دلیلی بر مسواک زدن در شب نخواهد بود.
      گروه مدیریت سایت

  4. با این استدلال هیچوقت نباید مسواک بزنیم
    چون بعد صبحانه معده پره
    بعد نهار معده پره
    بعد شام هم معده پره
    اگر مسئله ای را به عنوان یک کار اشتباه میگید لطفاً راه صحیح آن را هم بگید

    1. با سلام و احترام
      همان گونه که در متن آمده است در شب این بخارات بیشتر است و همچنین در شب بزاق دهان کاهش می یابد و بخارات مخرب ترند.
      لذا در طی ذوز می توانید مسواک بزنید.
      گروه مدیریت سایت

  5. با سلام و احترام
    لطفا در مورد استفاده ی اخیر مدارس از ماده ای به نام وارنیش برای جلوگیری از پوسیدن دندانها هم اطلاع رسانی بفرمایید که آیا والدین اجازه ی استفاده ی این ماده را که توسط مدارس قرار است انجام شود بدهند یا خیر ؟
    مضرات یا فواید این ماده رو هم اطلاع رسانی فرمائید .
    با تشکر

  6. همه ی داروهای شیمیایی عوارض دارن یعنی اگر یکجاروظاهرادرست کنن مطمانا یک یا چند مشکل درست خواهند کرد برخلاف محصولات طبیعی که باتجویزطب سنتی باشه پس….

  7. با سلام وعرض ادب و احترام خدمت شما زحمتکشان احیا طب اسلامی علی الخصوص دکتر بزرگوار روازاده …..بسیارمتشکر از مطالب خوبتان …….بنده و چندتن از دوستان بزرگوارم اساتید و دکتراهای علوم مختلف بااینکه از علم آکادمیک و علوم جدید هم سرشارند، اما به دستورات دکترروازاده عمل میکنیم
    اما گاها به دستوراتی برخورد میکنیم که بسیار مغایر میباشد!
    مثلا همین نخ و مسواک زدن که حتی حضرت رسول ص پ سایر ائمه سفارش بسیار نموده اند و حتی بنده کلی چوب مسواک از مدینه خریداری و به دوستان هم هدیه کردم که بسیارموثر یر دندان ها هم بوده است…!
    چگونه تمیز دهیم که صلاح چیست؟!
    فرمایش اسلام اوران و مدعیان طب اسلامی یا احیا کنندگان همان مکتب اسلامی؟!
    با تشکر فراوان. دکتر محیی
    MOHIEhosseinmkh@

    1. باسلام و احترام
      هرچه دانشتان افزایش یابد، راحتر بین این به ظاهر تناقضات می توانید اصلح را تمیز دهید.
      چوب مسواک هم بسیار مفید است.
      فقط دقت فرمایید در شب بعد از مسواک زدن نباید بلافاصله بخوابید.
      گروه مدیریت سایت

  8. با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما
    طبق روایتی از آقا امام رضا(ع) که میفرمایند: هر کس مى‏خواهد که دندان‏هاى خویش را حفظ کند ، اندازه‏هایى برابر از سوخته شاخ بُز نَرِ کوهى ، گزمازک ، مُشکک گُل ، سنبل رومى ، حبّ الاثل (احتمالا نوعى دیگر از گزمازک) و به یکْ‏چهارمِ این مقدار ، نمک
    اندرانى بردارد و همه را نرمْ آرد کند و با این مخلوط ، مسواک بزند ؛ چرا که این مسواک ، دندان‏ها را محکم مى‏سازد و از بُن دندان‏ها در برابر آفت‏هایى که بر آنها عارض مى‏شود ، حفاظت مى‏کند.
    برای تهیه چیزهای نقل شده در حدیث چه باید کرد.
    ممنون.

  9. با سلام . 5 ماه پیش دندان هفت فک پایینم رو عصب کشی کردم الان متوجه شدم انتهای ریشه ضایعه یا عفونت داره .دکتر گفت تا عفونتش خشک نشه امکان روکش وجود ندارد. در طب سنتی درمانی برای از بین بردن عفونت انتهای ریشه وجود دارد که زوتر بتونم روکش رو انجام بدم که دندونم خراب نشه.ممنونم

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      جوش شیرین را در آب جوشیده سرد شده مخلوط نمایید و با سرنگ به داخل حفره دندان بریزید تا به محل عفونت برسد و آنرا از بین ببرد.
      گروه مدیریت سایت

      1. با سلام . فرمودین جوش شیرین را در حفره دهان بریزم اما من دندانم پر شده است.و جایی برای وارد کردن این مواد نیست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
        باتوجه به اینکه عمل ارتودنسی رو هم میخام انجام بدهم و باید این دندان را روکش کنم که شکسته نشود.ممنونم

  10. در احادیث اسلامی توصیه شده که قبل از خوابیدن در شب چوب مسواک بزنید ،در صورتی که طب سنتی میگه اصلا نزنید ،شما که مسلمانید چرا به دین خود عمل نمیکنید

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      لطفاً متن عربی و منبع حدیث را ارائه فرمایید.
      در احادیث مسواک بعد از صرف شام تاکید شده است و نه قبل از خواب.
      باتشکر
      گروه مدیریت سایت

  11. من چوب مسواک ومسواک نکردن در شب را امتحان کردم.عالی عالی عالی بود.فقط همینومیتونم بگم به دوستان هم به شدت توصیه میکنم ممنونم ازشماوسایت بسیارعالیتون.

  12. سلام
    لطفا به عرض دکتر برسانید یک مقداری حداقل دقت کنند و همینطور گرگر بی جهت به حکمای ما چیزی که صحت نداره نسبت ندهند
    کجا آقای جرجانی در اغراض الطبیة گفتند که شبانگاه نباید مسواک زد اتفاق فرمودند اگر مشکل دندان از سطح دندان باشد یا از بیخ دندان و یا از بیخ گوشت دندان باشد علاجش این است که بامداد و شبانگاه مسواک بزنند و خلال کنند.

    الأغراض الطبية و المباحث العلائية ؛ ص356
    علاج آن، آن را كه سبب، مزاج سطح دهان باشد يا سبب اندر بيخ دندانها باشد يا اندر گوشت بن دندان، نخست رگ قيفال بايد زدن، يا چهار رگ زدن، يا رگ زير زفان زدن، يا بر گردن حجامت كردن.
    و پيوسته دهان بسركه و گلاب شستن و بسركه عنصل و سكنگبين مضمضه كردن.
    و بامداد و شبانگاه مسواك‏ و خلال كردن و سنونى بكار داشتن. و تن را بمطبوخ هليله پاك كردن. و هر ساعت عاقرقرحا و فوفل و صندل و گزمازو خائيدن.

    1. سلام علیکم
      موضوع ما مسواک زدن است نه علاج بیماری های دندان.شما می توانید برای دیدن خط چاپ سنگی کتاب حکیم بزرگوار جرجانی به کانال دکتر روازاده رجوع نمایید که‌در این رابطه استاد بزرگوار و عالم به موضوع طب، استاد عبادیانی به این موضوع صحه گذاشته اند.

  13. سلام
    برای رفع آبسه دندان همان دستور جوش شیرین را که به خواننده‌ای دیگیر سفارش کردید می‌فرمایید؟ با توجه به این که دندان در وضعیتی است که نمی‌توان محلول را روی آن نگه داشت به چه صورت باید اجرا شود؟ با دفعات خاصی قرقره کردن؟
    متشکرم

  14. سلام پسرم تست آلرژی داده به تنامی موارد ممنوعه ای که در سایت ذکر کردید آلرژی داره میخواستم بدونم چون پسرم7سال داره و در سن رشده نمیدونم چه چیزی بهش برای غذا ویا تنقلات بدم درضمن پدرش انسولین استفاده میکنه د آزمایش قند پسرم هم ناشتا104 بود لطفا راهنمایی کنید با این درامدی که ما داریم خریدروغن کنجد و امسال اون خیلی سخته

    1. با سلام و احترام
      لطفاً برای عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود؛ شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید.
      09907600160
      گروه مديريت سايت

  15. سلام.من امروز تو یه آمار که از تلویزیون پخش شد شنیدم که ۴۰درصد مردم آلمان داروی گیاهی مصرف میکنند و مردم ایران کمتر از ۴ درصد داروی گیاهی استفاده میکنند.خیلی از گیاهان دارویی ما هم صادر میشه.واقعا جای تأسف داره

  16. سلام
    ممنون از اینکه به سوالات پاسخ میدید
    سوالم اینه که آیا تمیز کردن لای دندان ها با نخ دندان در شب هم مضر می باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا