از قاچاق رسمی میوه خارجی تا واردات قانونی تراریخته‌ها

امنیت غذایی در تیررس لابی واردات

مافیای واردات، پس از وارد ساختن صدمات هنگفت به کشاورزی ارگانیک ایران، بنا دارد با تصویب قانونی در اتحاد با لابی صهیونیستی مونتسانو آمریکا، باب جدیدی از واردات گسترده محصولات کشاورزی خطرناک و ناسالم به کشور را باز کند.

موضوع مهم خسارت دیدن کشاورزی و باغداری ایران از واردات میوه و محصولات دارای مشابه داخل در حالی کماکان داغ است که براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از واردات قاچاقی انگور شیلی، کدو حلوایی ترکیه، سیر چینی، پرتقال مصری، شاه‌بلوط و آووکادو از ترکیه خبر داده و گفته است: نارنگی‌های قاچاق پاکستانی با حجم بسیار بالا وارد می‌شوند که سه برابر نرخ واقعی نیز به فروش می‌رسند.
کار کی می‌تواند باشد؟!
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران، در خصوص وفور میوه‌های قاچاق در بازار اظهار داشت: در یک هفته گذشته باتوجه به اتمام عرضه نارنگی شمال، بیش از پیش شاهد عرضه نارنگی‌های قاچاق پاکستانی در بازار هستیم اما لازم به ذکر است که دستگاه‌های نظارتی به راحتی می‌توانند گلوگاه‌های ورود این میوه‌ها را ردیابی و توقیف کند.
صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نیز پیش از این با تأکید بر اینکه اگر پرتقال خارجی در بازار هست حتماً قاچاق و غیررسمی است، گفته بود: با وجود اینکه توان بالایی در تولید مرکبات داریم اما به‌ خاطر نقص زنجیره تأمین نمی‌توانیم زمان برداشت برای 6 تا 7 ماه ذخیره داشته باشیم به همین دلیل در فصل برداشت پرتقال با قیمت پایین عرضه می‌شود و بعد از فصل برداشت بیشتر این تولیدات ضایع می‌شود و قیمت‌ها بالا می‌رود. اگر زنجیره‌های تولید را در محصولات اصلی ساماندهی کنیم از نوسان قیمت‌ها نیز جلوگیری کرده‌ایم.
با وجود برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای جلوگیری از واردات میوه، انواع میوه‌های خارجی در بازار دیده می‌شود و علی رغم تأکید بر بی‌نیازی از واردات مرکبات، پرتقال‌های مصری و ترکیه‌ای در بازار خودنمایی می‌کند تا جایی که مدیر کل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در سه ماهه نخست سال 94 از نامه وزیر جهاد کشاورزی به وزیر کشور برای جلوگیری از واردات پرتقال مصری و ترکیه‌ای خبر داده و مبارزه با قاچاق پرتقال را وظیفه دستگاه‌های نظارتی دانسته بود.
فشار رسمی بر مصرف کننده
با توجه به نزدیک شدن به ایام عید و افزایش مصرف داخلی، هیچ بعید نیست سناریوی ایجاد فشار روانی بر بازار برای واردات از مسیر قانونی همزمان با قاچاق گسترده مجددا در دستور کار قرار گیرد. براساس برخی گمانه‌زنی‌ها موضوع نایاب اعلام شدن پرتقال شب عید سال 93نیز یک مانور رسانه‌ای کاذب برای صدور مجوز واردات میوه به کشور بوده است.
کمی بعد از اجرای پروژه مذکور، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به چالش‌های ناشی از فشارهای جمعی منفعت‌جو که آسان‌ترین راه یعنی واردات را برای حل برخی مشکلات پیشنهاد می‌کنند، اشاره کرده و گفته بود: وقتی در کشور در تولید محصولاتی مانند سیب، پرتقال و نارنگی که حدود ۴۰ درصد محصولات باغی را تشکیل می‌دهد، جزو تولیدکنندگان بزرگ دنیا هستیم؛ یا در شرایطی که کشور با محدودیت ارزی روبه‌رو است و شرایط اقتضاء نمی‌کند ارز صرف واردات کالاهای غیراساسی شود، ما نمی‌خواستیم این ارز محدود را صرف واردات پرتقال یا کالاهای غیراساسی کنیم.
یک اختلاف قدیمی
با توجه به سیاست‌های مشخص وزارت جهاد کشاورزی و مقاومت در برابر لابی واردات، سوال این است که کدام دستگاه احیانا مسئول واردات و اشباع بازار میوه کشور از محصولات خارجی است؟ آیا واردات این حجم از محصول به کشور به صورت «قاچاق» امکان پذیر است؟!
عنایت الله بیابانی، قائم مقام خانه کشاورز، در این رابطه گفته است: قانون انتزاع وظایف بازرگانی بخش کشاورزی از طرف برخی افراد و مسئولان سابق وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره مورد هجمه و انتقاد قرار گرفته است و این انتقادها از گذشته نیز وجود داشته که نشان می‌دهد تمامی صحنه‌ها و مشکلات بازار میوه و تره‌بار شب عید و ایام نوروز ساختگی و برای زمین خوردن وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این قانون بوده است.
به جز میوه، شوک دهی به بازار با واردات نابهنگام از مسیر قاچاق یا قانونی توسط برخی مراکز رسمی منتسب به دولت، خسارات سنگینی به کشاورزی ایران وارد ساخته است. فاسد شدن 10 هزار تن پياز هموطنان فلاورجاني، از بين رفتن 60 هزار تن گوجه فرنگي در دزفول، 290 هزار تن پياز در استان هرمزگان، هزاران کيلوگرم تخمه آفتابگردان کشاورزان آذربايجان غربي، 100 تن هندوانه در مهران، صدها تن سيب درختي در باغات مشگين شهر، صدها تن هندوانه مردم صالح شهر گتوند تنها بخشی از نابسامانی حوزه کشاورزی و تنظیم بازار در کشور است.
دوئل ارگانیک و تراریخته
جالب اینجاست که همین مافیای آشکار، اکنون پس از اجرای مانور «بی‌آبی» در کشور و وارد ساختن فشار حداکثری به کشاورزان، با مافیای صهیونیستی تولید محصولات کشاورزی تراریخته در آمریکا متحد شده است تا مسیر سودآور واردات این محصولات نامطمئن و خطرناک را به واسطه نفوذ در برنامه ششم توسعه، «قانونی» کند.
محصولات تراریخته یا دستکاری شده ژنتیکی به علت بروز عوارض گسترده در فاز مطالعات حیوانی اعم از بروز سرطان‌ها و ناباروری و پیری زود رس و انواع بدخیمی‌ها، بنا بر مستندات جهانی «نامطمئن» ارزیابی می‌شوند و اغلب کشورهای اروپایی و توسعه یافته‌ها از واردات و تولید آنها ممانعت جدی به عمل می‌آورند.
با این وجود مافیای ایرانی وارداتچی، پس از وارد ساختن صدمات هنگفت به کشاورزی ارگانیک ایران، بنا دارد با تصویب قانونی اتحاد با صهیونیست‌های کمپانی مونتسانو آمریکا، باب جدیدی از واردات گسترده محصولات کشاورزی خطرناک و ناسالم به کشور را باز کند. رهبر انقلاب در سخنرانی دوشنبه هفته قبل خود با لحنی انتقادی فرمودند: «اگر اقتصاد کشور را از درون مقاوم کنیم برای اشتغال جوانان، بیکاری و دیگر مشکلات اقتصادی نیز راه‌حل‌های مناسبی پیدا می‌شود. کشور با این عظمت انسان خجالت می‌کشد که میوه خارجی وارد می‌شود! پرتقال و سیب ایرانی روی درخت مانده، آن وقت پرتقال خارجی وارد می‌کنند! منابع را به سمت تولید هدایت کنید نه واردات!»

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. سلام.به موضوع مهمی اشاره کردین.باید جلوی واردات بی رویه به خصوص محصولات تراریخته گرفته بشه.چرا دولت کاری نمیکنه؟!!!!!! زندگی مردم ارزشی برای دولت نداره که اینطوری خودشو توی تمام زمینه ها کنار کشیده؟!!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا