بیماری های دندان (بخش‌اول)

حرکت دندان و افتادن آنها

دلایل لق شدن دندان

بیماری های لثه و دندن

بخش‌اول

گاهی از سوراخی عارض می گردد که دندان در آن قرار دارد چنانکه اطفال را عارض می شود اما از روی طبیعت زیرا که طبیعت آن را ساقط می گرداند به جهت آنکه دندان هایی که از اول رویش داشتند ضعیف اند در اصل خلقتشان، و شیر مادر دندان را فاسد می‌کند. در معده نیز همین حالت وجود دارد اگر حرارت قویه در آن اثر کند به دود تبدیل می‌شود و اگر حرارت ضعیفه در آن تاثیر نماید ترش می شود و در هر صورت فساد آن به دندان سرایت می کند و چیزی در فاسد کردن دندان ها از پی در پی فساد غذا در معده شدید تر نیست. پس طبیعت سوراخی را که دندان در آن قرار دارد را وسیع می کند  برای آنکه دندان بزرگتر و قویتر برای غذا خوردن پدید آید را که همراه با افزایش سن کودک نیاز به غذای صلب تر بیشتر می‌شود و گاهی وسعت سوراخ‌های دندان به جهت خشکی و لاغری دندان است چنانکه پیران را عارض می گردد و علاج ندارد زیرا که مرضی است که به هلاکت رسیده و رطوبت غریزی دندان به تحلیل رفته و این عارضه در پیران از لاغری دندان به تنهایی نیست بلکه نقصان گوشت لثه نیز ضمیمه آن می‌شود و عارض پژمردگان و کسانی که زیاد گرسنگی کشیده اند می شود.

علامتش لاغری بدن و فرو رفتن چشم‌ها و خشکی بدن است به جهت عموم. و اینکه در لثه هیچ ناخوشی و دردی و متعفن شدن و نقصان و تباهی نیست و می شود گاهی که دندان به حرکت در می آید به واسطه‌ی رطوبت رقیقه که لثه را با بواسطه ی عصبی که دندان در آن محکم شده است سست می‌گرداند و علامتش سست شدن و نرم شدن گوشت لثه است یا ضعف آن از ادراک اشیا و مواد سرد و گرم و لاغری در خود دندان و علامت دیگرش لرزیدن فک هنگام سخن گفتن است به جهت سستی عضلات و سیلان آب از دهان به جهت بسیاری رطوبت و ضعف عضلات کنج دهان و لب و امساک آنها و در اصل دندان‌ها سردی احساس خواهد شد به سبب همان رطوبت بلغمیه علاجش، علاج فالج است و مزه مزه کردن دم کرده‌های حار قابض مثل آب عاقرقرحا، پوست ریشه کبر، حنا، سعد، گل سنبل و گذاشتن طلا ها(جلا دهنده) و سنون های خشک کننده بر آن.

منبع: قانونچه 
گردآورنده: یکی از حامیان احیای سلامت

کد مطلب: H96101501

 

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    اقای دکتر من سه تا از دندونام روکش هست
    الان چندروزیه انگار لثه هام تحلیل رفته این تحلیل رفتگی لثه باعث شده روکشای دندونم هوا بکشه
    میشه راهنماییم کنین چه چیزی استفاده کنم تا تحلیل رفتگی لثه ام خوب بشه ترمیم بشه جای خودش برگرده ممنون میشم اگه پاسخ بدین

    1. با سلام و احترام
      غرغره نمک و جوش شیرین روزانه انجام دهید
      شبها قبل خواب عسل به لثه و دندان بزنید
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا