تهران با کمترین نرخ باروری

محمدجواد محمودی، رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۴‌درصد از ۸۴‌میلیون نفر جمعیت کشور سنین بین ۱۵ الی ۶۰ نفر هستند و تا سال ۱۴۳۰ جمعیت ما ۹۳‌میلیون نفر را رد می‌کند، گفت:

در سال‌۱۳۶۰ بیش از ۲‌میلیون نفر تولد داشتیم! در سال ۱۳۹۹ نرخ باروری کشور ۱/۲ بوده است و بعد از دو‌سال این نرخ صفر می‌شود.

البته ما هنوز هم رشد جمعیت را داریم زیرا نرخ رشد باروری هنوز به صفر نرسیده است. پنجره جمعیتی کشور نیز بسته نشده و تعداد تولدها بیشتر از مرگ و میر است.

وی افزود: در حال حاضر ۶۴درصد از ۸۴‌میلیون نفر جمعیت کشور سنین بین ۱۵ الی ۶۰ نفر هستند و تا سال‌۱۴۳۰ جمعیت ما ۹۳‌میلیون نفر را رد می‌کند.

ضمن آنکه استان‌هایی مانند تهران، مازندران، گیلان، کردستان و کمترین نرخ باروری را دارند.

محمودی درباره تاثیرات کاهش جمعیت در آینده خاطرنشان کرد: زمانی که نرخ باروری در کشور کم شود، جمعیت سالخورده شده و کاهش پیدا می‌کند.

همان‌طور که گفتم در سال ۱۴۳۰ جمعیت ایران ۹۳میلیون نفر می‌شود و سالخوردگان (کسانی که بالای ۶۰ سال سن دارند) ۳۰‌میلیون نفر از جمعیت را شامل می‌شوند.

در نسل قدیم ۵/۴‌درصد از کشور به صورت غیرارادی تک‌فرزندی بودند و اکنون ۵/۹‌درصد از جمعیت کشور تک‌فرزند هستند. در‌حال‌حاضر نیز ۳۳‌درصد از تهرانی‌ها جزو تک‌فرزندها به حساب می‌آیند.

رئیس کمیته پایش سیاست‌های جمعیتی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که یک خانواده ایرانی چند فرزند باید داشته باشد، گفت: ما به دنبال تعداد فرزندان نیستیم بلکه به دنبال متناسب‌سازی ساختار جمعیت هستیم.

محمودی ادامه داد: نرخ رشد ژاپن در سال ۲۰۲۰، صفر شد و اکنون پیرترین کشور دنیاست. کما اینکه قبل از اینکه سالخورده شود، توسعه یافته بود و ایران قبل از اینکه ساختار اجتماعی مناسبی داشته باشد در حال پیر شدن جمعیت است.

کشورهایی مانند نیجریه، نیوزلند و هند به دلیل رشد جمعیت در آینده رشد اقتصادی هم خواهند داشت. جمعیت می‌تواند نعمت یا نقمت باشد!

برگرفته از سایت جامعه اسلامی حامیان کشاورزی ایران                    


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا