توصیه بهداشتی: توصیه هایی در خصوص خواب از منظر طب سنتی

 یک کارشناس طب سنتی گفت: حالت خواب و بیداری مانند چرت‌زدن مقابل تلویزیون اصلاً توصیه نمی‌شود، چون حرارت مرتب به درون و بیرون بدن متمایل می‌شود و باعث تحیر قوه مدبره می‌شود.

سید جواد علوی درباره خواب اظهار داشت: حالت خواب و بیداری مثل چرت زدن مقابل تلویزیون اصلاً توصیه نمی‌شود، چون حرارت مرتب به درون و بیرون بدن متمایل می‌شود و باعث تحیر قوه مدبره می‌شود.

به‌گفته وی ماساژ روغن‌هایی خنک مثل روغن بنفشه یا چکاندن در بینی یا مالیدن  به سر و صورت به داشتن خواب آرام کمک می‌کند. خوابیدن طولانی طی روز باعث می‌شود حرارتی که باید در سطح بدن، مغز و عضلات متمرکز باشد به درون رود و بدن و قوه مدبره متحیر شود.

این کارشناس طب سنتی افزود: به افراد با مزاج گرم و خشک به‌خصوص در روزهای بلند تابستان توصیه می‌شود که یک ربع تا نیم ساعت بخوابند یا اصطلاحاً ریلکس کنند یعنی به‌حالت درازکش در محیط آرام و ساکت همراه با حذف افکار زائد، صداها و بوها به استراحت بپردازند.

علوی ادامه داد: خواب قیلوله حوالی ظهر که در اسلام هم توصیه شده برای پایین آمدن حرارت و بازگشت رطوبت به مغز مفید است، البته برای افراد مزاجِ تر (افراد تپل) کمتر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: خوابیدن شبانه در فضای باز و پشت‌بام در طب سنتی توصیه نشده به‌خصوص وقتی که ماه کامل است یا هلال بزرگی دارد چرا که تأثیر ماه و ستارگان در بدن باعث تحریک و افزایش اخلاط و اختلال تنظیم بدن می‌شود و باعث به وجود آمدن اخلاط ته حلق و بیماری‌های مغز, سینه و خون‌دماغ می‌شود از جمله برای ‌افرادی که دموی یا گرم و تر (افراد هیکلی و عضله‌ای) هستند.

منبع:خبرگزاری تسنیم

tel-khab-rasad Rm 6

نوشته های مشابه

‫۵ دیدگاه ها

  1. سلام.خسته نباشید.
    چندسال پیش تحت نظر دکتر سنتی بودم.و مزاجم را کمی غلبه بلغم عنوان کردند.
    ب شدت علاقه ب خواب دارم.خوابم سنگین وزیادهست.خیلی خواب میبینم ک این موضوع کلافه ام میکند.
    دکتر دنیا و آخرتم را با خواب زیاد دارم از دست میدم.
    لطفا راهنمایی بفرماید.
    اجرتون با خدا

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      این مشکل قابل درمان است، نزد یک پزشک متخصص طب اسلامی ایرانی مراجعه نمایید، ان شاء الله بعد از تشخیص دقیق درمان خواهید شد.
      گروه مدیریت سایت

  2. با سلام سمت درست خوابیدن رو به قبله یعنی پا ویا کله یا صورت راست رو به قبله باشد یا خیر نظر امام غذالی فرق میکند یک جواب کارشناسی میخواهم گیج شدیم کدام درست یا غلط هست 

    1. باسلام و احترام

      شیوه خوابیدن:

      • طبق نظر حکما خوابیدن نیکو خوابیدن به پهلوی راست رو به قبله است یعنی به گونه ای بخوابید که پهلوی راست و صورت رو به قبله باشد  لذا منظور از روبه قبله خوابیدن این است که  سر رو به مغرب و  پا رو به مشرق قرار گرفته و صورت رو به قبله باشد.
      • شکل صحیح خوابیدن، حالت جنینی می باشد.
      • خوابیدن رو به قبله باعث می گردد تا آهن در مغز نشست نکند و جلوی سکته مغزی را می گیرد.
      • هنگام خوابیدن باید روی شکم را با روانداز مناسب پوشاند و گرم نگه داشت (باعث تجمع حرارت و هضم بهتر غذا می‌شود).
      • به پشت خوابیدن به ‌علت تجمع ترشحات دِماغی بر منافذ مربوطه موجب عوارض متعدد مانند بی‌خوابی، کابوس، نزله، درد پشت و … می‌شود.
      • هیچ وقت طاقباز نخوابید چرا که تخلیه ترشحاتی که از مغز ما خارج می شود را مختل می کند و فرد را مستعد سکته می کند.
      • هیچ وقت در معرض امواج الکترومغناطیسی گوشی موبایل و … نخوابید. توصیه می شود گوشی تلفن همراه خود را در هنگام خواب، خاموش کرده یا از محل خواب دوره نمایید.

      گروه مدیریت سایت

       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا