داستان جالب شربت خانه های طبی در زمان صفویه

تعدادی مراکز عرضه خدمات درمانی مجانی، درست نظیر آن چه که امروز وجود دارند وجود داشت که معروف ترینشان در تهران بود و شربت خانه خیریه پادشاهی نامیده می شد.

 این مرکز زیر نظر طبیبی به نام میرزا یارعل که در ضمن یکی از پزشکان مخصوص شاه طهماسب هم بود، قرار داشت. او پس از آن به ریاست شربت خانه مزبور برگزیده شد به حکیم خیری معروف گشت و اینک نیز بیشتر به این نام شناخته می شود.

حکیم خیری در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بود و در کار خویش نیز تبحری داشت. چند کتاب شعر و یک کتاب داروسازی هم به او نسبت داده می شود.

دامنه فعالیت شربت خانه خیریه شاهی به تدریج چنان گشترش پیدا کرد که حکیم خیری مجبور شد از دو پسر خود، که آنها هم پزشک بودند، تقاضای همکاری و کمک کند.

یکی از این دو پسر حکیم نورالدین علی و دیگری حکیم شرف نام داشت. بعدها حکیم نورالدین علی پزشکی دربار شاه عباس کبیر گردید و خود حکیم خیری در اواخر عمر کنج عزلت اختیار کرد و درویش شد.

ما از تاریخ وفات او اطلاعی ندایم اما این را می دانیم که پسرش نورالدین علی که به جانشینی وی رئیس شربت خانه خیری پادشاهی گردید در سال 1032 وفات یافت.

✍ منبع: طب در دوره صفویه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا