دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش دهم: این قسمت دیدگاه آیت الله بهجت رحمه الله

دیدگاه مرحوم آیت الله بهجت رحمه الله

 یکی از معمرین علمای نجف که حدودا100 سال از عمر شریفش می گذشت، می فرمود: تا این ساعت به طبیب مراجعه نکردم، عرض شد چطور؟ شما چه برنامه ای در زندگی پیاده کرده اید که تا کنون بیمار نشده اید؟ فرمودند فقط تابع شرع مقدس اسلام بوده ام؛ در خوردن غذاها از نظر کم و کیف و جهات دیگر، فقط به دستورات طبی دین عمل کرده ام.

مرحوم مجلسی رحمه الله در یک از مولفاتش نوشته است: « اگر انسان به طب ماثور از ائمه اطهارعلیه السلام عمل کند، به بیماری مبتلا نمی شود، زیرا آنان عالم به خواص ماکولات و سبزی ها و چیزهای دیگر هستند.

بنده هم فی الجمله دیده ام شخصی به طب ماثور عمل کرد، حدود 80 سال داشت و مریض نشده بود. زمانی که ما در نجف بودیم و با زیاد شیوع داشت؛ ایشان به عیادت بیماران می رفت، با این حال به بیماری دچار نشد و فقط در اواخر عمر، مرضش این بود که به نماز جماعت نمی آمد و به استراحت می پرداخت. البته برای کارهای دیگر به بیرون می آمد و نمی دانم که دروقت وفات مریض شدیا نه. انسان می تواند با رعایت آداب شرعی و دستورهای دینی، از اطبا مستغنی شود. [1]

[1]  بهجت عارفان، ص 186.

منبع: کتاب دیدگاه ها پیرامون طب اسلامی
گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

کدمطلب:Dr97041801

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا