دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش دوازدهم: این قسمت دیدگاه آیت الله مجتهد شبستری

آیت الله مجتهد شبستری

 

اسلام دینی جامع وکاملی است و برای همه شئون زندگی فرد و جامعه، برنامه های دقیقی ارائه کرده است.

اسلام از نظر تغذیه، آداب و فرامین زیادی دارد و برای سلامتی و تندرستی انسان اهمیت فراوانی داده است، لذا از این باب و برای پیشگیری از امراض، خوردن بعضی گوشت ها را حرا م اعلام کرده است.

اسلام علاوه بر دستوراتی که جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها داده است، دستوراتی نیز جهت درمان بیماری ها ارائه کرده است، مثلا فرموده است به هنگام ابتلاء به بیماری باید به طبیب حاذق مراجعه کرد.

تنها دعا کردن موجب شفاء یافتن از بیماری نیست و باید به دنبال درمان علمی بیماری رفته و به صورت علمی و با اسباب الهی در صدد درمان برآمد.

همانگونه که برای جسم انسان، غذای سالم و قوی لازم است، روح و روان انسان نیز احتیاج به غذای سالم دارد که در غیر این صورت همان گونه که جسم انسان بر اثر غذای ناسالم و مسموم از بین می رود، روح نیز در اثر مجاورت با فضای ناسالم و مسموم از بین خواهد رفت.

از پیشگیری و درمان امراض روحی غافل نشویم، چرا که اگر روح مریض گردد، سلامتی جسم هم تحت تاثیر آن از کار خواهد افتاد.

در اسلام در خصوص مسائل طبی احادیث و راویات فراوانی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و مورد تعلیم و  آموزش قرار گیرد.

اساتید دانشگاه علوم پزشکی به هنگام تعلیم ساختمان بدن انسان و سایر مباحث پزشکی، معرفت افزایی نمایند و به قدرت، علم و نظم پروردگار متعال در نظام هستی اشاره کنند.

وی با بیان اینکه ابن سینا علاوه بر علوم پزشکی، به علوم الهی و اسلامی نیز احاطه داشت و به همین خاطر در رفع مشکلات بیماران همواره به یاد خدا بود، هر کس قبول می کند در کسوت یک پزشک به جامعه خدمت کند بایستی خیرخواه و با تقوا نیز باشد.

منبع:خبرگزاری «حوزه».
گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

کدمطلب:Dr97041801

دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا