دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش هجدهم: این قسمت دیدگاه آیت الله سبحانی

آیت الله سبحانی

تقسیم کار راز موفقیت است و اگر هر فردی بخواهد در همه کارها ورود پیدا کند، مانع پیشرفت و واپس گرایی است و در حدیثی از  امام علی علیه السلام داریم که ایشان ما را به تقوای الهی و نظم سفارش می کنند.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «عارف به زمان خود باشید». شخصی که از شرایط حاک بر زمان آگاه باشد مورد هجوم شبهات قرار نمی گیرد. هم اکنون جهان در حال تغییر و پیوسته در حال پیشرفت در علوم مختلف است که یکی از این علوم طبابت است؛ ما نیز نمی توانیم خود را از این پیشرفت بریده بدانیم؛ در عین حال که باید از اندوخته های دینی علمای خود استفاده نماییم، از علم روز دنیا باید بهره بگیریم.

اگر کسی بخواهد طب را منحصر به یک بخش و از بخش های دیگر غفلت کند، با کلام امام  صادق علیه السلام سازگار نیست ، بلکه باید از دانش دیگران نیز بهره گرفت و آن ها نیز از دستاوردهای اسلامی ما استفاده کنند.

طب سنتی از زمان شیخ الرئیس ابن سینا و پیش از ایشان نیز وجود داشته و پدیده ای است که خداوند به بشر عطار کرده است. ایران نیز سهمی در این طب دارد و بزرگان ما در این راستا فعالیت ها کردند و کتاب ها نوشته اند، اما این به آن معنا نیست که تنها یک کتاب ابن سینا را جلوی خود بگذاریم و طبع آن طبابت کنیم، مسلماً خلاف است، زیرا که استفاده از دارو شرایط و موانعی دارد که جای دیگر نوشته شده و باید از آن ها نیز استفاده کنیم. طب اسلامی در کنار طب مدرن می تواند به عنوان دست واحد عمل کند. اطبا سنتی می توانند اندخته های روایی را دز اختیار شما و در مقابل، شما نیز اندوخته های علمی خود را در اختیار آنان قرار دهید.

روایات طبی دو قسم است، یک سری حکم مطلق است و برای تمام مکان و شخصیت ها یکسان و قابل اجراست و بخشی روایات اهل بیت علیه السالم مربوط به محیط خاص است که مرحوم شیخ صدوق رحمه الله که خود گرد آورنده روایات است این نکته را تأیید می کند.

منبع: خبرگزاری مهر.
گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

کدمطلب:Dr97041801

دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا