دیدگاه علما و بزرگان درباره طب اسلامی – بخش هفتم: این قسمت دیدگاه حضرت آیه الله العظمی خامنه ای

دیدگاه حضرت آیه الله العظمی خامنه ای درباره طب اسلامی

چرا بایستی امروز به خودکفائی علمی کشور امید نبندیم؟ من در چند سال قبل در اوایل انقلاب، سال 1359 بود یک سفری با یک هیئتی به هند رفته بودم. آنجا مأمورین وزارت خارجه به ما اطلاع دادند که یک بیمارستان گیاه درمانی وجود دارد. من خیلی علاقه مند شدم که آنجا را ببینم و رفتم دیدم از نزدیک، بیمارستان بسیار وسیع و مفصلی بود، اسم فارسی هم برایش انتخاب کرده بودند به نام همدرد، با اینکه هند بود. در دهلی نو مرکزش بود و در استانهای مختلفی از هند شعبه داشت که این فقط یک بیمارستان نبود، هم بیمارستان بود هم مرکز تحقیقات، بلکه یک دانشکده بود که تدریس در آنجا می شد؛ ما در آنجا کارهای گیاهی درمانی را دیدیم. بنده آنجا به ذهنم آمد که می بایستی (گیاه درمانی) را در ایران پیگیری کنیم؛ وقتی از هند به ایران آمدم، با مسئولین آن وقت صحبت کردم و از آنها قول گرفتم که به طور قطعی دنبال این قضیه باشند، ولی اقدامی نکردند!

رهبری سال هاست که به طب سنتی توجه ویژه ای نشان می دهند. ایشان در یکی از دیدارهای خود با اساتید دانشگاه ها، از خبر تشکیل دانشکده طب سنتی نیز به یک مژده تعبیر کرده بودند؛ همچنین در سال 1386 خطاب به ریاست جمهور وقت فرمودند: «جناب آقای رئیس جمهور، این گیاهان دارویی و طب سنتی، از جمله کارهایی است که می تواند باب جدیدی در مسائل کلان مربوط به بهداشت و درمان بگشاید. توجه و اهتمام جنابعالی در این کار بسیار مفید خواهد بود انشاءالله.»[1]

[1]  خبرگزاری فارس، 17/ 07/1394

گردآوری: هیات تحریریه احیای سلامت

کدمطلب:Dr97041801

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا