حکیم دکتر روازاده: واکسن بزنید اما نوع واکسن مهم است/ حق انتخاب باید در واکسیناسیون به رسمیت شناخته شود

در سال­های اخیر مجادلات زیادی در فضای پزشکی و درمانی درباره واکسیناسیون به وجود آمده و جنبش­ها و کمپین­هایی برای مقابله با این روش درمانی شکل گرفته است.

ه گزارش افکارنیوز،  در سال­های اخیر مجادلات زیادی در فضای پزشکی و درمانی درباره واکسیناسیون به وجود آمده و جنبش­ها و کمپین­هایی برای مقابله با این روش درمانی شکل گرفته است. امری که نقدهای بسیاری را به همراه داشته و مروجان عدم واکسن زدن  را به خرافه ­پرستی و جعل علمی متهم ساخته­ اند. در یک قرن اخیر واکسن برای از بین بردن برخی از بیماری­ها از جمله فلج اطفال، کزاز و… کشف و به کار گرفته شد، هرچند در ابتدای امر مقاومت هایی در برابر آن وجود داشت ولی به مرور به عنوان یکی از اصول اولیه پیشگیری از بیماری­های کشنده شناخته شده است. با وجود تمامی این جوانب، به مرور واکسیناسیون مخالفان و منتقدانی پیدا کرد و تا به امروز نیز این اختلافات وجود دارد.

یکی از افرادی که به عنوان منتقد واکسیناسیون شناخته می­شود، حکیم دکتر حسین روازاده؛ پدرطب ایرانی – اسلامی است، بر همین اساس با ایشان گفتگویی در این زمینه انجام داده­ایم. وی با بیان اینکه، مخالف واکسن زدن نیست، عنوان کرد: متاسفانه برخی به عمد قصد دارند تا واقعیات مربوط به واکسیناسیون را با انتشار ناقص اطلاعات و انتخاب گزینشی برخی از گفته­ها منحرف سازند. بنده هرگز نگفته­ ام واکسن نزنید، بلکه بارها تاکید کرده ­ام که جیوه نزنید. از طرفی واکسن های پنچگانه نیز می­ بایست به صورت مجزا تجویز و جداگانه مصرف شوند. واکسن بزنید ولی نوع واکسن مهم است. بدون شک هرچند واکسیناسیون یک موضوع پزشکی و مقبول است، ولی باید به عوارض آن نیز توجه شود. عوارضی که در تحقیقات علمی به دست آمده و مورد تایید قرار گرفته است. از جمله این عوارض می­توان به تزریق ترکیب چندین واکسن به نوزادان در بدو تولد اشاره کرد. واکسنی به نام پنتاوالان در بسیاری از کشورهای جهان تزریق نمی­شود و در صورت لزوم  برای کاهش عوارض، واکسن­های مختلف موجود در آن را به صورت مجزا در نوبت­های بیشتر به کودک تزریق می­کنند. ولیکن در ایران متاسفانه همچنان تجویز به صورت توامان مورد استفاده و تزریق قرار می­گیرد.

حکیم روازاده در ادامه گفت: جیوه موجود در واکسن­ها که به عنوان نگهدارنده معرفی می­شود، سمی است. حتی مقدار اندک آن نیز باعث اختلال و حتی مرگ می­شود. در برخی از تحقیقات علمی درباره واکسن آنفلوآنزا ثابت شده که در آن جیوه به کار گرفته شده است. سال­ها شرکت­های تولیدکننده این واکسن درباره وجود و مقدار جیوه در آن به افکار عمومی جهان دروغ می­گفتند. جیوه برای تزریق در بدن سمی و کشنده­ است اما بازهم تولیدکنندگان واکسن آن را حذف نمی­کنند و از حمایت­های پولادین نیز برخوردارند. متاسفانه واکسن آنفلوآنزا هم به عنوان یکی از ترکیبات پنتاوالان است که به کودکان تزریق می­شود. در حالیکه این واکسن برای فصول سرد و تنها برای یک گونه شایع ویروس آنفلوآنزا است و دلیلی ندارد برای کودک یک روزه مصرف شود.

این پژوهشگر طب ایرانی و اسلامی عنوان کرد: نقد ما به محصول سیاست­هایی است که از سوی سردمداران سازمان بهداشت جهانی و عوامل اجرایی آن پیرامون واکسیناسیون و اجباری کردن آن اعمال می­شود. در ایران برنامه واکسیناسیون به صورت غیرعلمی و بی­رویه در حال اجراست. به چه دلیل واکنس کزاز برای زوجین قبل از عقد (چه زوجین قبلا و به موقع واکسن کزار گرفته باشند یا نگرفته باشند)، اجباری است؟ دلیل تجویز واکسن کزاز برای مادران باردار چیست؟ هنگام انتقاد به وضعیت و جریان تزریق واکسن و انواع آن در کشور صحبت می­کنیم، در اولین واکنش به سرعت ما را به مخالفت با واکسیناسیون متهم می­کنند تا صدایی در نقد شیوه اجرای این سیاست­ها شنیده نشود و در نطفه خفه شود! آیا خانواده ها به عنوان ولی فرزندان بر آثار این واکسیناسیون و آثار اجرای آن هیچ حقی در کشور ندارند! سیاستگذاری نظام آموزشی و بهداشتی به گونه­ای است که چنانچه براساس مطالعات و تحقیقات، شما به عنوان پدر یا مادر تشخیص بدهید که فرزندتان نباید یک نوع یا چند نوع واکسن را دریافت کند، نه به شما شناسنامه می­دهند و نه حق ثبت نام فرزندان تان در مدرسه را دارید و نه حتی می­تواند عقد رسمی داشته باشد!!! بنده از مسئولان صاحب­نظر و بلندپایه درخواست دارم که با تجدیدنظر در سیاست­ها، دقت و تامل در عوارض برخی از این واکسن­ها و نظارت بر نحوه تزریق و مصرف آن که براساس تحقیقات علمی و تجربی ثابت شده، حساسیت بیشتری را اعمال و تغییرات مدنظر را اعمال کنند.

حکیم روازاده با بیان اینکه حق انتخاب واکسیناسیون باید به رسمیت شناخته شود: در بسیاری از نقاط جهان و به ویژه کشورهایی که مدعی پیشرفت در علوم بهداشتی و سلامت هستند، تزریق واکسن یک انتخاب است. در برخی از ایالات آمریکا موارد متعدد از امتناع والدین از واکسناسیون فرزندان خود ثبت شده است. موضوع این نیست که واکسن استفاده نشود بلکه باید به خانواده­ها بعد از اطلاع ­رسانی و آگاهی، حق انتخاب داده شود. در مفید بودن و لزوم تزریق واکسن تردیدی نیست. بعنوان مثال، واکسن فلج اطفال که به صورت خوراکی استفاده می­شد، بسیار مفید است اما همانگونه که در موضوع تراریخته، رسانه­ها به اطلاع رسانی پرداختند و می­بایست برروی محصول، وجود ماده تراریخته در کالا ثبت شود، در واکسیناسیون نیز این مورد باید رعایت گردد. در صورتیکه تزریق یا مصرف واکسن باعث بروز اختلالات در شخص شود، آیا می توان از نظام درمان و بهداشت کشور شکایت کرد؟ جاییکه که اجبار وجود دارد، (چه بخواهید چه نخواهید) باید واکسن بزنید و هیچ پیامدی هم برای نظام بهداشت و درمان در این زمینه وجود ندارد.

پدر طب ایرانی و ا سلامی در ادامه اظهار داشت: در برخی از کشورها، تعداد بیشتری واکسن نسبت به ایران تزریق می­شود حتی در برخی موارد به بالای 20 واکسن بیشتر می­رسد. آیا در ایران که کمتر واکسن زده می­شود، سونامی بیماری خاصی روی داده که باید نگران باشیم؟ به نظر می­رسد، مقامات سیاستگذار در وزارت بهداشت و درمان که دلسوزانه پیگیر روند سلامتی آحاد جامعه و فرزندان ایران زمین و نسل آینده این کشور هستند، می­توانند با نظارت، مدیریت و کنترل نحوه عملکرد مجریان این سیاست، روند را بهبود بخشند. پویشیده نیست بخش عمده­ای از واکسن­ها از خارج وارد می­شود. در صورتیکه دشمن برای تررو بیولوژیک ایرانیان توطئه­ای داشته باشد که دارد، به راحتی می­تواند از طریق واکسن 80 میلیون ایرانی را دچار فاجعه کند. ما در گذشته چند شرکت و کارخانه سرم سازی قوی داشتیم که متاسفانه به دلیل عدم حمایت از محولات تولیدی تبدیل به واردکننده شده­اند. آیا فاجعه خون­های وارداتی آلوده از فرانسه فراموش شده ­است؟ چرا بایستی مهم­ترین ماده تزریقی به کودکان و مردم ایران از خارج وارد شود و تزریق آن نیز اجباری باشد؟ در چنین شرایطی بهتر است با وجود سیاست لزوم و اجبار تزریق واکسن ، حداقل دارو در داخل کشور و تحت نظارت دقیق مسئولان ذی­ربط تولید شود البته در کنار آن نیز باید استانداردهای تزریق و مصرف واکسن رعایت شود. پرواضح است که استفاده از جیوه به عنوان نگهدارنده در دارو می­بایست ممنوع اعلام و از ترکیب و تزریق توام و همزمان چند و واکسن و تجویز همزمان آن توسط همکاران محترم و جامعه پزشکی دلسوز ایران خودداری گردد. در پایان به عنوان یک پزشک، موثرترین روش با شرایط موجود را تجویز واکسن به صورت مجزا و تزریق جداگانه آن می­دانم.

منبع: افکارنیوز

کدمطلب:Da98091101


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا