پیشگیری و درمان یبوست

غذاهایی که مصرف آنها در رفع مشکل یبوست مفید است:

۱. اسفیدباج

۲. شوربای تهیه شده از گوشت مرغ محلی چاق، زیرا چربی مرغ روده ها را نرم میکند و مدفوع را لغزانده به دفع کمک میکند.

 

۳. آبگوشت خروسی که گوشت آن خوب پخته و با روغن بادام تهیه شده باشد. رطوبت گوشت خروس آن را سریع الهضم می کند. روغن_بادام بسیار رطوبت دهنده، ملین روده ها و برطرف کننده قولنج است.

۴. کسانیکه یبوست آنها ناشی از ضعف_روده است از نخوداب که با گوشت مرغ چاق و تخم کرفس وکمی دارچین و روغن بادام یا زیتون تهیه شده باشد استفاده کنند.

نخود ملین مزاج بوده و حرارت_غریزی را تقویت میکند و غذائیت زیادی دارد و خون_صالح در بدن تولید می کند.

نخوداب خلطهای_لزج را از بدن پاکسازی می نماید. تخم کرفس هضم کننده غذا و فضولات را از معده جذب و دفع می کند. روغن زیتون مسهل است و قولنج و دل درد را برطرف می نماید.

۵. آشی که در طبخ آن از ماش و نخود و مغز بادام استفاده شده باشد. ماش صالح ترین حبوبات و نفخ آن از همه حبوبات کمتر است، غذائیت زیادی دارد و خلط صالح در بدن تولید می کند بخصوص اگر با بادام یا روغن بادام پخته شده باشد.

۶. زرده تخم مرغ نیم پز که خلط صالح در بدن تولید نموده و فضولات کمی از خود به جا می گذارد و قلب و مغز را تقویت می کند و بسیار سریع الهضم است.

۷. کسانی که علت یبوست در آنها حرارت بالای روده ها و معده است، آشی که از ماش و مغز بادام و کدو تهیه شده باشد استفاده نمایند.

۸. بوعلی سینا برای کسانی که در اثر یبوست دچار بواسیر شده اند، خاگینه با تره و اندکی پیاز را توصیه می نماید. زیرا تره ملین طبع و برطرف کننده قولنج است و اگر آنرا با گوشت پخته و میل نمایند از خونریزی بواسیر جلوگیری می کند.

 

منابع: ۱.گلچین جامع از کتب گیاهان دارویی و عطاری ایران

۲. راز درمان

۳. طب اکبری

۴. اکسیر اعظم

۵. شرح الاسباب و العلامات

۶. مخزن الادویه عقیلی خراسانی

 

منبع:                   

کدمطلب:‍98023070


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا