چکیده مقاله ای از مقالات برگزیده اولین کنفرانس طب اسلامی ایرانی: نگاهی بر پیدایش کبوترخانه ها، با نگرشی به کاربردی بودن پرورش کبوتر

بسمه تعالی

نگاهی بر پیدایش کبوترخانه ها، با نگرشی به کاربردی بودن پرورش کبوتر

کلیدواژه: کبوتر خانه، کود، تخم کبوتر، معماری، پرنده، گوشت کبوتر، طب جامع

دکتر حسین روازاده، محمدعلی پناهی، مهدی عباس طاهر

چکیده:

در گذشته کبوترخانه ها با توجه به تعداد کثیر آنها و نتیجتاً کارآفرینی به علت استفاده از کود و گوشت آنها مرسوم بوده که متأسفانه امروزه کمتر به ساخت این مورد پرداخته می شود.

کبوترها را میتوان تولیدکنندگانی مفید دانست ، از تولیدات مهم این کارخانه های کوچک تاریخی، گوشت و تخم این پرنده میباشد که در این مقاله به برخی از مهمترین خواص منحصر به فرد آنها پرداخته میشود و از مهم ترین تولیدات این مخلوقات نجیب کود غنی آنهاست که در مصارف کشاورزی بسیار پرکاربرد است.

روش پژوهش توصیفی – تاریخی می باشد و ابزار آن مطالعات میدانی و کتابخانه ای بصورت توام است. نکته شایان توجه استفاده از کلیه آموزه های بدست آمده در فرآیند مطالعات و تحقیقات دوساله از سال 1390 تا 1392 در ساخت بنایی کاملا مشابه نمونه های پیشین با رعایت کلیه اصول معماری، اقلیمی و زیست شناسی میباشد. نتایج موفقی که در سالهای اولیه بهره برداری حاصل گشت بسیار حائز اهمیت می باشد که باعث امیدواری بسیار زیادی در  برای ساخت چنین بنایی در مقیاس وسیع در آینده نزدیک گردید.

با به کارگیری هدفمند از پرورش و نگهداری کبوترها و استفاده از تمامی ظرفیت های آنها در امر تغذیه، کشاورزی و درمان و پزشکی می توان با احیای کبوترخانه ها گامی بلند در جهت رونق تولید برداشت.

منابع:
 

  • سفرنامه ابن بطوطه، ابن بطوطه عبداله، محمد علی موحه، آگاه، تهران 1376هـ. ش
  • مخزن الادویه، حکیم عقیلی خراسانی، محمدحسین، تصحیح: شمس اردکانی، محمدرضا، راه کمال و دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، 1388هـ ش
  • سفرنامه شوالیه شاردن، شاردن، ژان، تصحیح: اقبال یغمایی، امیرکبیر، تهران، 1335 هـ. ش
  • سفرنامه کمپفر، کمپفر، انگبرت، ترجمه: جهانداری، کیکاوس، خوارزمی، تهران، 1363 هـ. ش
  • سفرنامه اوژن فلاندن به ایران، فلاندن، اوژن، ترجمه: نور صادقی، حسین، اشراقی، تهران، 1356 هـ. ش

 

تذکر: حق انتشار مخصوص موسسه احیای سلامت بوده و هرگونه کپی بدون مجوز کتبی ممنوع است و توسط سیویلیکا (مرکز انتشارات مقالات علمی کشور – مرجع دانش) پیگیری می شود.

کدمطلب:  Dr980602


نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این در حالی است در به کبوتر داری در طول سالها اهانت شده است و کبوتر داران به کبوتر باز تقلیل داده شده اند و کار آنها بی عاری و کار حقیر و پست شمرده شده است…
    در حالیکه در لایه های مختلف اجتماع میل به کبوتر داری و درست کردن لانه مبوتران هنوز در میان مردم به وفور مشاهده می شود…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا