“کاسبان سلامت” واکنش هشتگی کاربران فضای مجازی به فرار رو جلوی ملک‌زاده!

کاربران شبکه‌های اجتماعی با طرح موضوعاتی مانند نقش ملک‌زاده در واردات دارویی و برخی رانتها، توزیع ناعادلانه دارو، چرایی تمکین به کارآزمایی داروهای شیمیایی و مقاومت در برابر دستاوردهای داروهای گیاهی و... هشتگ "کاسبان سلامت" را ترند برتر توئیتر کردند!

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری تسنیم؛ انتشار خبر استعفای رضا ملک زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت در شامگاه جمعه آخرین روز آبان 99، واکنشهای گسترده فعلان فضای مجازی را نیز به همراه داشت.

استعفای ملک زاده آن هم در شرایط بحرانی که کشور با آن روبرو است و خستگی و فرسودگی کادر درمان در طی 9 ماه مقابله با ویروس منحوس کرونا، ابهامات مضاعفی را در افکار عمومی ایجاد کرد.

ملک زاده که چندی قبل، پس از اعلام دستاوردهای طب سنتی در حوزه پیشگیری و درمان کرونا با طرح مسئله علم و شبه علم تلاش کرد تا دستاوردهای این میراث ناملموس فرهنگی ایران را نادیده بگیرد، اکنون خوراکی برای رسانه های معاند ایجاد کرده است تا آنها کلیت عملکرد وزارت و کادر خدوم بیمارستانی کشور در حوزه کرونا را مورد هجمه هدف قرار دهند!

این درحالی است که کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه در توئیتر با طرح موضوعاتی مانند عملکرد مبهم معاونت تحقیقات در وزارت، نقش در واردات دارویی و رانتهای موجود و توزیع ناعادلانه دارو، چرایی تمکین بی چون و چرا نسبت به کارآزمایی داروهای شیمیایی و مقاومت در برابر دستاوردهای داروهای گیاهی، بی توجهی به اخلاق در پژوهش تحقیقاتی در مراکز وابسته به این معاونت، پیش کشیدن و اجرایی کردن سیاست نادرست ایمنی گله ای و … را با هشتگ “کاسبان سلامت” در اعتراض به فرار رو به جلوی ملک زاده، ترند برتر توییتر فارسی کردند:

کرونا ,

پس از انتشار متن توهین آمیز ملک زاده خطاب به وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرام خود و سپس انتشار متن استعفا در یکی از خبرگزاریهای رسمی کشور، این سؤال در اذهان عمومی ایجاد شد که چرا معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دولت دوازدهم، به جای پاسخگویی نسبت به عملکرد خود در حوزه مربوطه به ویژه در شرایط کرونا و افزایش میزان مرگ و میر در هفته های گذشته، مانند مشی برخی از دولتمردان، فرار رو به جلو را بر پاسخگویی به افکار عمومی ترجیح داده است.

اکنون وی در قبال داروهای آزمایش شده بر بیماران کرونایی که بدون اطلاع از عوارض آنها مورد کارآزمایی قرار گرفته باید پاسخی شفاف به اذهان عمومی ارائه دهد چرا که ملک زاده جزئی از بدنه تحقیقاتی است که منجر به آشفتگی وضع موجود شده است.

این مسئله نخستین پرسش کاربران فضای مجازی نیز بود که در حکم دروازه ای برای ورود به سابقه دکتر رضا ملک زاده شد، سابقه ای که به نوعی، رانت، نفع طلبی فردی و سودجویی از نظام بهداشت را در افکار عمومی بازنمایی میکند.

نقش وی در کنترل و کاهش جمعیت در سالهایی که به واسطه تصمیم غلط کارگزاران دولتی، در آینده نزدیک پیرسالی را به کشور تحمیل می کند و یا تأثیر او در استفاده از محصولات تراریخته که به زعم کارشناسان سلامت منجر به بیماریهای سهمگینی چون سرطان می شود، ابهامات در مورد ملک زاده دوچندان می کند.

اکنون معاون سابق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت باید در قبال تفکر تکنوکراتی و فن سالارانه ای که سالها، سلامت مردم را نشانه گرفته و منجر به شکل گیری و تثبیت شبکه های خاص دارویی در ایران شده جواب متقنی داشته باشد و این پاسخ باید به شکل جوابی بر یک مطالبه عمومی و ملی از سوی وی به عنوان نماینده تفکری خاص در بدنه نظام سلامت ارائه شود.

لزوم پیگری پروند ملک زاده در دستگاه قضایی

با تمام فراز و فرودهای روزهای کرونایی وزارت بهداشت و تلاشهای دکتر سعید نمکی و کادر درمان در مهار و کنترل بزرگترین پاندمی قرن، اکنون با طرح مسئله “کاسبان سلامت” از سوی ساکنان دنیای مجازی مواردی نظیر عملکرد مبهم معاونت تحقیقات در وزارت، نقش در واردات دارویی و رانتهای موجود و توزیع ناعادلانه دارو، چرایی تمکین بی چون و چرا نسبت به کارآزمایی داروهای شیمیایی و مقاومت در برابر دستاوردهای داروهای گیاهی، بی توجهی به اخلاق در پژوهش تحقیقاتی در مراکز وابسته به این معاونت، پیش کشیدن و اجرایی کردن سیاست نادرست ایمنی گله ای و … مواردی است که گاهی جنبه های جرم انگارانه پیدا می کند و باید شخص رضا ملک زاده نسبت به آن در دستگاه قضا پاسخگو باشد.

اینک بهتر است وی به جای اقداماتی مانند تنظیم نامه استعفا و فرار رو به جلو که خوراکی برای سیاه نمایی و تزریق یأس در شبکه های معاند شد، از ساحت ملت و به ویژه مدافعان سلامت عذرخواهی کند و پاسخگوی عملکرد خود هم در پیشگاه ملت و هم در دستگاه قضایی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم                   


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا