❇️عجیب و غریب‌ترین پدیده‌های دنیای پزشکی/ پول بدهید برایتان بیمار بیاوریم!

🔰فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت: برخی شرکت‌های تبلیغاتی در تماس با کلینیک‌ها و مطب ها برای آنها تبلیغات می‌کنند و با معرفی بیماران به پزشکان کسب درآمد میلیونی دارند!
🖌گروه سلامت خبرگزاری فارس – محمد رضازاده: امروزه، هر ثانیه با موج عظیمی از اتفاقات عجیب و غریب در حوزه مد و زیبایی رو به رو می‌شویم. موجی که شاید بتوان گفت در نسل امروزی به سرعت جای خود را در میان بسیاری از جوان‌های دهه ۷۰ و ۸۰  باز کرده، انجام جراحی‌های زیبایی روی قسمت‌های مختلف بدن است. پدیده‌ای که امروزه با آن مواجه هستیم، جراحی زیبایی، لب و بینی و شکم و …!
♻️شاید در گذشته انجام اینگونه عمل‌های زیبایی بیشتر بین خانم‌ها دیده می‌شد اما حالا این موج به آقایان هم سرایت کرده، شاید دیدن برخی از عمل‌های زیبایی تا همین چندوقت پیش فقط در فضای مجازی ممکن بود اما آهسته آهسته این تبلیغات اثر خود را گذاشت و به دنیای واقعی ورود پیدا کرد، خدماتی که با تبلیغات پر زرق و برق مشتری‌های خوبی دارد و به توصیه متولیان نظام سلامت کشور باید تحت نظر پزشکان فوق تخصص انجام شود اما به دلیل هزینه و زمان‌بر بودن این خدمات، برخی از پزشکان غیرمتخصص یا به اصطلاح پزشکان عمومی به این حرفه وارد می‌شوند و برای کسب درآمد بیشتر در راستای فعالیت‌های تخصصی قدم برمی‌دارند.
✳️دخالت فراقانونی در خدمات پزشکی
به گفته مسئولان بهداشتی کشور، انجام خدماتی مانند تزریق ژل، فیلر، بوتاکس و خدمات لیزر باید توسط پزشک متخصص و فوق تخصص انجام شود؛ زیرا یک اشتباه ساده و کوچک در تزریق می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی افراد شود. یا حتی تا سالیان سال با هیچ روشی درمان نشود و آسیب‌های روانی نیز برای افراد به همراه داشته باشد. به گفته معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طی ماه‌های گذشته انجام هرگونه از این دسته خدمات توسط پزشکان عمومی و غیرمتخصص می‌تواند دخالت‌ فراقانونی تلقی شود؛ زیرا ورود پزشکان عمومی به این حرفه و انجام آن چیزی جز صدمه بر روح و جسم همنوعان نخواهد داشت.
♻️سعید کریمی طی یک نامه به سازمان تعزیرات ابلاغ کرده است تنها آن دسته از پزشکانی که دوره‌های ۴ ساله وزارت بهداشت را گذرانده باشند، می‌توانند خدماتی از قبیل تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و لیزر درمانی را ارائه دهند. او در این نامه اعلام کرده که تصمیم‌گیری نهایی نیازمند بررسی دقیق و همه‌جانبه این موضوع است. البته بررسی‌ها و شواهد میدانی نشان می‌دهند پس از این ابلاغیه همچنان بسیاری از پزشکان عمومی این خدمات را ارائه می‌دهند و با انجام خدمات خارج از دانش و صرفا تجربی، تعداد افراد آسیب‌دیده از انجام خدمات زیبایی توسط این دسته از پزشکان کم نیست.
📖در همین راستا با علی بیژنی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و رئیس سابق انجمن جراحی پلاستیک گفت‌وگو کردیم، که در ادامه مشروح این پرسش و پاسخ را می‌خوانید:
⁉️فارس: آقای دکتر آمارهای اعلام شده می‌گویند که آمار جراحی زیبایی در کشور ما رو به افزایش است، این موضوع را تایید می‌کنید؟
♻️متاسفانه حجم درخواست برای جراحی‌های زیبایی بسیار زیاد است، در گذشته هر سه ماه یکبار برای درمان بیماران به خوزستان مراجعه می‌کردم و با ۵۰ پرونده از درخواست افراد برای جراحی زیبایی مواجه می‌شدم، البته از این تعداد پس از بررسی‌ها مشخص می‌شد که تنها ۵ الی ۶ نفر به جراحی زیبایی نیاز دارند و به بقیه اعلام می‌کردم که نیازی به جراحی زیبایی ندارند یا جراحی کمکی به زیبا شدن آنها نمی‌کند. جراحی زیبایی برای فردی که نیازی به جراحی زیبایی ندارد درست نیست و پزشکان باید در مواجهه با این افراد وجدان کاری داشته باشند و به آنها اعلام کنند که نباید جراحی انجام دهند.
⁉️فارس: دلیل درخواست‌های زیاد جامعه ایرانی برای جراحی زیبایی چیست؟ آیا همه افراد نیاز به این جراحی‌ها دارند؟
♻️بخشی از درخواست زیاد برای جراحی زیبایی به اعتماد به نفس پایین افراد برمی‌گردد و برخی دیگر از افراد به جای اینکه به دنبال ورزش کردن و لاغر شدند و رسیدگی به وضعیت جسمانی خود باشند ترجیح می‌دهند صورت خود را با عمل جراحی زیبا کنند! همچنین چشم و هم‌چشمی نیز نقش زیادی در انجام عمل جراحی زیبایی دارد. در مواقعی می‌بینیم که برخی از افراد اقدام به جراحی زیبایی می‌کنند اما به جای اینکه اعتماد به نفس آنها بالا برود منجر به پایین آمدن اعتماد به نفس افراد می‌شود.
♻️متقاضیان نباید انتظار داشته باشند که با جراحی زیبایی زندگی آنها دگرگون می‌شود ممکن است برخی از کاندیدها زیبایی پس از انجام عمل ناراضی هستند. همچنین برخی از متقاضیان به دلیل مشکلات روحی و روانی به دنبال عمل زیبایی هستند و تصور می‌کنند با عمل زیبایی دری دیگر از جهان به روی آنها گشوده می‌شود، لذا به این دسته از افراد توصیه می‌شود به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.
♻️کمک گرفتن از روانپزشک به معنی نیست که فرد مشکل روانی دارد و در مواقعی لازم است همه ما برای گرفتن یک راهکار خوب به روانپزشک مراجعه کنیم. برخی بیماران از این توصیه ما ناراحت می‌شوند درحالی که ممکن است انجام عمل زیبایی به آنها لطمه بیشتری بزند.
⁉️فارس: آقای دکتر از بین کاندیدهای جراحی با موردی مواجه شده‌اید که از انجام جراحی زیبایی پشیمان شده باشد؟
♻️برخی از افراد پس از عمل جراحی به پزشک اعلام می‌کنند که جراحی به خوبی انجام نشده است، در مواقعی چهره فرد پس از عمل زیبایی تغییر نمی‌کند و به پزشک اعلام می‌کند که شما من را خوب عمل نکرده‌اید در صورتی که پزشک متقاضی را به خوبی عمل کرده است، حتی در پزشکی قانونی با که من به عنوان کارشناس حاضر می‌شوم می‌بینم برخی افراد بدون هیچ دلیل اقدام به شکایت از پزشک کرده‌اند برخی از آنها پشیمان شده‌اند. متاسفانه اخیرا با پدیده عجیب و غریب دیگری مواجه شده‌ایم. برخی از افراد اقدام به جراحی پلاستیک می‌کنند و پس انجام عمل به بهانه زیبا نشدن اقدام به شکایت از پزشک می‌کنند تا از این طریق از پزشک دیه بگیرند! در پزشکی قانونی با پرونده‌های زیادی از این دست رو به رو هستیم.
⁉️فارس: بیشتر متقاضیان درخواست کدام عمل زیبایی را دارند؟
اغلب متقاضیان درخواست جراحی بینی دارند.
⁉️فارس: از کدام کشورها برای جراحی زیبایی به ایران مراجعه می‌کنند؟
از کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، عمان و حتی برخی کشورهای اروپایی هم متقاضی جراحی زیبایی در ایران داریم، به دلیل اینکه هزینه جراحی زیبایی بسیار کمتر از آن کشورها است.
⁉️فارس: آقای دکتر زمانی که شما شروع به کار در حوزه زیبایی کردید وضعیت متقاضیان چگونه بود؟
♻️من طرح پزشکی را از استان خوزستان آغاز کردم و نود درصد کار ما کارهای ترمیمی مانند شکاف لب و شکام کام و سوختگی بود، در آن دوران روی شکستگی فک کار می‌کردیم اما عمل زیبایی فک خیلی کمتر بود و نود درصد وقت جراحان با کارهای ترمیمی پر می‌شد. یکی از خدمت‌های بزرگی که جراحان پلاستیک انجام دادند در زمان جنگ بود، در زمان جنگ ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستانی مجروحان جنگ بودند و نیاز به جراحی ترمیمی داشتند، اوایل جنگ برخی بیماران به آلمان فرستاده می‌شدند و کم‌کم متوجه شدیم که پزشکان ایرانی در این زمینه تخصص کافی دارند. تروما نسبت به زمان جنگ کاهش یافته است از همین رو برخی هم به سمت جراحی زیبایی روی آوردند.
⁉️فارس: آقای دکتر درخصوص دخالت افراد غیرمتخصص در امور زیبایی انجام دهید؛ چرا این پدیده امروز زیاد شده است؟
♻️وقتی تقاضا بیش از حد زیاد می‌شود، دخالت افراد غیر متخصص در انجام آن کار هم زیاد می‌شود. امروز حتی تکنسین‌های اتاق عمل هم کار زیبایی انجام می‌دهند، حتی آرایشگاه‌ها هم اقدام به تزریق ژل می‌کنند و لیفت انجام می‌دهند! بسیاری از این افراد در دوره‌های کوتاه مدت شرکت می‌کنند و نقش جراح پلاستیک ایفا می‌کنند. برخی از این تکنسین‌ها حتی اقدام به نصب تابلوی جراحی پلاستیک کرده‌اند در صورتی که جراح پلاستیک نیستند!
⁉️فارس: برخی از این افراد عکس قبل و بعد عمل در اینستاگرام منتشر می‌کنند، واکنش شما نسبت به این موضوع چیست؟
♻️من به عنوان پیشکسوت این کار مخالف انتشار عکس برهنه بیماران در فضای مجازی هستم، متاسفانه این کار خلاف قانون است و وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی هم اقدام جدی برای مقابله با این افراد نمی‌کنند! انتشار عکس قبل و بعد عمل بیمار در فضای مجازی کار صحیحی نیست. متاسفانه برخی از افرادی که اقدام به این تبلیغات می‌کنند، پزشک نیستند و تنها با گذارندن یک دوره کوتاه اقدام به این کار می‌کنند. طبق قانون دخالت حرف غیرپزشکی در امور پزشکی و درمانی تخلف است.
♻️برخی دیگر از افراد هم در فضای خارج از محیط درمانی اقدام به انجام کارهای زیبایی می‌کنند، باید جلوی این اقدامات گرفته شود، متاسفانه برخی از پزشکانی که بیمار از آنها شکایت کرده است حاضر نیستند در جلسه رسیدگی به شکایت حاضر شوند و از آنجا که بیمار زیادی دارند ترجیح می‌دهند دیه بدهند تا اینکه وقت خود را برای پاسخگویی به بیمار بگذارند!
⁉️فارس: آقای دکتر درخصوص تبلیغات شرکت‌های بیماریاب توضیح دهید؟
♻️برخی شرکت‌های تبلیغاتی نیز با تماس با کلینیک‌ها برای آنها تبلیغات اینستاگرامی می‌کنند و با معرفی بیماران به پزشکان کسب درآمد میلیونی دارند! متاسفانه شاهد پدیده‌های عجیب و غریب در فضای مجازی در حوزه زیبایی هستیم. همچنین برخی از آنها اعلام می‌کنند با پرداخت چند میلیون تومان بیماران مطبتان را چند برابر می‌کنیم. این مسائل در جامعه پزشکی جای تعجب و پیگیری دارد.
♻️زمانی که بنده رئیس انجمن جراحی پلاستیک بودم بارها جلساتی با کمیسیون بهداشت، نظام پزشکی و وزارت بهداشت داشتیم تا جلوی این تخلفات را بگیریم اما شیوع بیماری کرونا نظارت‌ها را کم کرد. تعداد این تخلفات زیاد است و باید به صورت جدی با این پدیده برخورد شود.
♻️از سویی ما یکی از کشورها خاص برای توریسم درمان هستیم، وقتی توریسم برای انجام عمل به ایران مراجعه می‌کند باید حمایت شود و این امر نیازمند تشکیلات صحیح است. خوشبختانه وضعیت پزشکی کشور خوب است و ما کشور مناسبی برای جذب توریسم سلامت هستیم تا بتوانیم از این ظرفیت به طور صحیح استفاده کنیم.
🖌انتهای پیام/
منبع:                   

ا


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا