اسباب مولد نفخ در لوله گوارش

#اسباب_مولد_نفخ_در_لوله_گوارش

نفخ در لغت به معنی دمیدگی، پر باد شدگی و آماس و در اصطلاح حکما، به معنی دم شدن شکم است. یک عارضه لوله گوارشی است که گاهی معده و اکثر روده ها را تحت تأثیر قرار می دهد و اسباب ناراحتی انسان را فراهم می کند.

مهمترین اسباب ایجاد زمینه نفخ، تجمع رطوبات در لوله گوارشی است. وقتی ریاح در لوله گوارشی حبس شود یا به طور طبیعی از مجاری فوقانی و تحتانی بدن خارج نشود و در خروج با مشکل مواجه شوند، با فشاری که به جدار لوله گوارشی وارد می کنند، حالتی را به وجود می آورند که به آن نفخ می گوییم.

مزاج معده همواره باید از گرمی متناسب با هضم برخوردار باشد، زیرا هضم نیازمند گرمی معتدل است. هر گاه مزاج معده ای بیش از حد گرم شود، آن معده قادر است غذاهای غلیظ مثل کله پاچه را به راحتی هضم کند، در حالیکه از هضم غذاهای لطیف مثل کدو ناتوان است. چنانچه مزاج معده ای سرد و حرارت غریزی آن ضعیف شود، قوت هاضمه نیز ضعیف می شود و غذا به خوبی هضم نمی شود و سبب ایجاد نفخ معده فراهم می شود.

چنین معده ای همواره حتی وقتی که غذای خورده شده نفاخ نباشد، دچار نفخ می شود. برای درمان نفخ، باید به سردی و گرمی معده توجه ویژه ای کرد.

نوشته های مشابه
  ?منبع : مجموعه مقالات مکتب طب ایرانی، محمد عبادیانی، صفحه 27

کدمطلب:970914  4PC


 

اسباب مولد نفخ در لوله گوارش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا