آیا مافیای تراریخته‌ها به سازمان غذا و دارو فشار می‌آورد؟

مواضع مشکوک زیر تیغ

آیا مافیای تراریخته‌ها به سازمان غذا و دارو فشار می‌آورد؟

اتخاذ مواضع مشکوک، غیرقابل توجیه و بعضا متناقض توسط مدیران سازمان غذا و دارو در طول دو ماه اخیر در مورد تولید و عرضه و مصرف محصولات تراریخته در کشورمان تعجب کارشناسان و متخصصین خواهان حذف این فرآورده‌های پرخطر از سبد غذایی ایرانیان را برانگیخته است و شائبه‌هایی درخصوص استقلال نظر مدیران این مرجع مهم نظارتی ایجاد کرده است.
آبرویی که بیهوده خرج می‌شود!
در شرایطی که برخی اخبار منتشر شده توسط منابع موثق تراریخته بودن 48 درصد برنج تولید شده در استان‌های گیلان و مازندران را تایید می‌کنند، رئیس سازمان غذا و دارو در 4 اسفند 94، با تکذیب این موضوع، اعلام کرد: تولید داخلی برنج تراریخته هنوز در حد تحقیقات است زیرا این محصول ابتدا باید تاییدیه بگیرد و بعد وزارت جهاد کشاورزی این نوع محصول را تایید کند، بعد از سوی سازمان غذا و دارو هم باید تایید شود و ورود این برنج به بازار به همین راحتی نیست.
دیناروند در حالی اعتبار خود را خرج مدیر متخلف به کار گرفته شده در دولت یازدهم می‌کند که عامل رهاسازی بذر برنج تراریخته در دوره اصلاحات، پیش از این پس از مدت‌ها درگیری با معصومه ابتکار، رئیس وقت سازمان محیط زیست و نهادهای مسئول، به همین جرم محاکمه شده است و متاسفانه هم اکنون به واسطه بی‌تدبیری برخی از مسئولین دولت یازدهم به کار بازگشته است!
گواهی بین‌المللی و بیوتروریسم جهانی
همچنین در حالی که پیش از این وزیر بهداشت رسما اعلام کرده بود آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو مجهز به سیستم‌های به روز تشخیص محصولات تراریخته نیست، دیناروند در 12 اسفند 94، با تأکید بر کنترل شدید سازمان غذا و دارو بر محصولات غذایی وارداتی گفت: در وهله نخست هر محصولی باید گواهی حلال و سلامت از این سازمان اخذ کند و در درجه اول باید گواهی عدم تراریختگی را «ارائه دهد» و در صورت تراریختگی باید گواهی بین‌المللی تراریخته را داشته باشد.
تمرکز بر «اعتبار بین‌المللی» محصولات وارداتی تراریخته در حالی مورد استناد سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد که فرضا دولتی مثل «رژیم غاصب صهیونیستی» به علت بی‌اعتمادی به ادعاهای شرکت مونتسانو آمریکا به عنوان تولید‌کننده 90 درصد محصولات و گونه‌های تراریخته جهان، حتی واردات یک قلم محصول آلوده به موارد تراریخته را ممنوع کرده است. با این احتساب با توجه به شرایط حساس کشور ما و پرونده‌های آشکار تایید‌کننده «حملات بیوتروریسمی» به سلامت ایرانیان با واردات گندم و سایر محصولات کشاورزی آلوده کشف‌شده، مشخص نیست مقصود دیناروند از اعتماد و اعتبار بین‌المللی دقیقا چیست!
برچسب GMO چه شد؟
وی همچنین در 3 اسفند 94 در حمایت تلویحی از روند فعلی واردات انبوه محصولات تراریخته یا GMO به کشور گفت: در مورد جایگاه محصولات تراریخته، نظرهای موافق و مخالف وجود دارد. اما امروزه این محصولات را نمی‌شود حذف کرد(؟!) لذا با این موضوع باید علمی برخورد کنیم.دیناروند در حالی آبروی خود به عنوان استاد فارماسوتیکس دانشکده داروسازی تهران را خرج مطامع مافیای حامی واردات و تولید تراریخته‌ها در ایران می‌کند که پیش از این در 28 فروردین 94 شخصا از «ضرورت برچسب گذاری بر محصولات تراریخته و اطلاع مردم از تراریخته بودن فراورده‌ها» گفته بود. با این وجود مشخص نیست در چند ماه اخیر در سازمان غذا و دارو و حواشی آن چه اتفاقی افتاده که مدیران این سازمان نه تنها در حمایت از جریان ضد GMO در کشور مشابه  پرونده آبلیموی تقلبی و پالم و خمیر مرغ و آب معدنی دماوند، فضاسازی رسانه‌ای نمی‌کنند بلکه آبروی خود را نیز در این مسیر به هدر می‌دهند!
ویروس مسری سیاست‌ورزی
جالب اینجاست که شیوه سیاست‌ورزی دیناروند در موضوع تراریخته‌ها به صورت ویروسی در حال انتشار در سازمان غذا و دارو است. حسین رستگار، مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو، 16 بهمن 94 در برنامه نبض صدا و سیما اعلام کرد: «… ادله و شواهدی وجود دارد که مصرف محصولات تراریخته می‌تواند عوارضی در مصرف‌کننده ایجاد کند.» وی یک ماه بعد یعنی 16 اسفند با تغییر موضع قبلی به یک خبرگزاری دولتی گفت: «تمامی فرآورده‌های تراریخته، از جمله روغن‌های خوراکی دارای مجوز وزارت بهداشت، آزمایش‌ها و بررسی‌های لازم را گذرانده‌اند؛ و سلامت و ایمنی آنها کاملاً مورد تأیید است.»
رستگار همچنین با انتقاد از کسانی که از برنامه مناظره اینگونه برداشت کرده‌اند که وی با تراریخته‌ها مخالف است، خاطرنشان کرد: «منظورش از تعبیر شمشیر دو لبه، مضر بودن تراریخته‌ها نیست بلکه به عقیده وی نه فقط داروها و مکمل‌های ورزشی که حتی آب هم در صورت مصرف غیراصولی، نظارت نشده و بیش از حد می‌تواند زیانبخش باشد و به عنوان شمشیری دو لبه عمل کند(!)»
هاشمی، سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در رفتاری عجیب به هفته‌نامه سلامت گفت: مصرف‌کنندگان ما باید خیالشان بابت استاندارد بودن محصولات تراریخته وارداتی به کشور راحت باشد و بدانند نه تنها ایران، بلکه بخش بزرگی از کشورهای جهان چنین محصولاتی را خریداری، تولید و مصرف می‌کنند(!)
وی همچنین اعتراف کرده که در حال حاضر سویا، ذرت و کلزای وارداتی به کشور تراریخته است و در توضیح این وضعیت تلخ گفته است: این روزها حجم بالایی از سویا و کلزای جهان را محصولات تراریخته تشکیل می‌دهد و جالب اینکه نزدیک 70 درصد ذرت مصرفی جهان هم تراریخته است.
تراریخته اجباری بدون توجیه!
تلاش سازمان غذا و دارو که مکلف به تامین امنیت غذایی مردم در کشور است برای «عادی‌سازی مصرف محصولات تراریخته» در حالی صورت می‌گیرد که تنها کشورهای فقیر و برخی در حال توسعه‌های عقب‌مانده اقدام به مصرف و عرضه گسترده و بی‌قانون فرآورده‌ها و محصولات خوراکی تراریخته در بازار خود می‌کنند.
گفتنی است برخلاف گفته‌های دیناروند و برخی از مسئولان دولت یازدهم، هیچ اجبار جهانی برای مصرف و تولید و واردات محصولات تراریخته وجود ندارد و اتفاقا مطابق قوانین مترقی کشورمان و تاکیدات مقام معظم رهبری در اسناد بالادستی، کشاورزی ارگانیک به علت سلامت و کیفیت تضمین شده محصولات با رشد بازارهای جهانی، متقاضی بسیاری داشته و به علت قیمت بالای محصولات، صنعتی بسیار سودآور محسوب می‌شود.
شایان ذکر است اغلب اعضای اتحادیه اروپا شامل فرانسه، آلمان، اتریش، مجارستان، یونان،  لوکزامبورگ، لهستان و بلغارستان هر گونه تولید و واردات محصولات تراریخته را ممنوع اعلام کرده‌اند. در سایر کشورهای اتحادیه اروپا نیز قوانین سفت و سختی در حوزه واردات وجود دارد به نحوی که تمام مواد غذایی (از جمله مواد غذایی فرآوری شده) و یا خوراک دام که حاوی شامل بیشتر از  نیم درصد مواد تراریخته‌ باشند تنها با برچسب هشدار عرضه می‌گردند که با توجه به آگاهی عمومی مردم و تبلیغات وسیع انجمن‌های ضد تراریخته، همین میزان عرضه نیز با مشکل فروش مواجه است! در استرالیا و نیوزیلند و بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر نیز واردات میوه و محصولات غذایی GMO ممنوع است، با این احتساب مشخص نیست علت همراهی سازمان غذا و دارو با مافیای تولید و واردات محصولات تراریخته به بازار ایران، چیست؟!

نوشته های مشابه

‫۲ دیدگاه ها

  1. ممنون از شجاعتتون.
    واقعا ما به یک جهاد کشاورزی و تغذیه ای نیازمندیم.

    متاسفانه بیشترین مقاومت از ناحیه ی تحصیلکرده هاست، که نمیتونن بپذیرن. شاید یه دلیلش نوع پرورش علمی آنها باشد و یا کوچک شمردن دشمن و این تتور که نه بابا مگه دشمن بیکاره

  2. هر کسی این مطالب رو میخونه وظیفشه تا جایی که میتونه اطرافیانش رو آگاه کنه. منتظر مسئولین و… نباشین. مردم باید خودشون محصولات تراریخته و مضر رو نخرن دولت و تاجران مجبور میشن وارد نکنن. تو همه چی تحریممون کردن ولی اگر تراریخته ها خوبن چرا تحریممون نمیکنن؟
    دوستان جهاد امروز ما آگاه کردن دیگرانه در هر حد که میتونیم از تلگرام و وبلاگ گرفته تا زبانی گفتن ولو شده به یک نفر.
    اللهم عجل لولیک الفرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا