آیا می دانید شیری که با میل فراوان می نوشید چیست؟

آیا می دانید شیری که با میل فراوان می نوشید چیست؟ در مقایسۀ آن با شیر مادر نکاتی ذکر می نماییم:

تا به حال اندیشیده اید که شیر پاستوریزه، شیر هموژنیزه، شیر خشک و مشتقات آن (پنیر، کره و …) منافعی دارند یا اینکه مضر هستند و سلامتی را به خطر می اندازند.

اولین بار در سال 1901 در برلین تولید شیر پاستوریزه آغاز گردید هر چند قبل از این تاریخ برای کودکی که از نعمت شیر مادر محروم بود یا شیر جوشانده می دادند و یا از دایه برای شیر دادن به آنها استفاده می کردند. البته کسانی می توانستند از دایه بهره مند شوند که توانایی استخدام او را نیز داشتند .

در شیر گاو 3200 میلی گرم و در شیر مادر 40 میلی گرم آلفا کازئین ( پروتئین شیر CASEIN) وجود دارد یعنی در شیر گاو 80 برابر شیر مادر، آلفا کازئین وجود دارد، وقتی کودک این شیر را می نوشد معده اش درد گرفته و شیر در معده و رودۀ او به صورت گلوله یا توپ کوچک در آمده و هضم نمی شود بنابراین شروع به گریه می کند این شیر مواد ترشحی موکوز را با حجمی بالا در معده تولید می کند تا جایی که آنزیمی به نام RENNIN که کارش هضم غذا می باشد با وجود این ترشحات به سختی می تواند غذا و شیر را در معده کودک هضم کند.

سوال مهم این است که اصلاً پاستوریزه یعنی چه؟ یعنی تغییرات کامل شیر(غیرطبیعی) با درجه حرارت های بالا که تمام ویتامینها و آنزیمهای لازم را از بین می برد و مضرات آن که توضیح دارد.

نوشته های مشابه

شیرهای کارخانه ای کمترین ویتامین و پروتئین را نسبت به شیر مادر دارند و توضیحات کامل را در این زمینه در این گفتار بر می شماریم با تحقیقات در دانشگاه کالیفرنیا تأیید کرده اند که موادی برای پیشگیری کامل از بیماری سرطان و عفونتها در شیر مادر وجود دارد و به کودک منتقل می گردد که در شیرهای دیگر خصوصاً شیرهای کارخانه ای و دستکاری شده وجود ندارد و حتی مضر بوده و نه تنها این مواد را نمی رساند بلکه ضرر کلی برای سلامتی کودک هم دارد.

شیر مادر پر از لاکتوز (یک نوع شکر) است که نوزاد آن را به خوبی هضم می کند و می تواند به راحتی پروتئین ها را جذب کند. لاکتوز جذب کلسیم شیر مادر را آسان کرده و در معده نوزاد محیطی اسیدی را فراهم می سازد و نمی گذارد که باکتری های مضر در معده ایجاد شود. در صورتی که شیرهای موجود در بازار و حتی شیر گاو طبیعی دارای موادی به نام گالاکتوز می باشند که یک محیط بازی]قلیایی[ را تشکیل می دهند و باکتری های مضری را برای نوزاد تولید می کنند که خطرناک می باشند..

با پاستوریزه کردن شیر تمام ویتامینهای K ،E، C و تمام ویتامین های گروه B و آنزیمهای مفید آن که موجب رشد کودک است و فاکتورهای ویژه ای برای محکم شدن استخوان ها محسوب می شود، از بین می برند و حتی تفاوت بسیار زیادی در شیر مادر با شیر گاوی که مستقیم از گاو گرفته می شود وجود دارد. شیردهی از همان آغاز نقش بسیار مهمی در سلامت طفل دارد چرا که مغز کودک در این دوره در مرحلۀ مهمی از رشد قرار دارد. شیر مادر مصونیت هایی را در برابر انواع عفونت نقشی به سزا دارد که از بیماری های گوناگون جلوگیری می نماید. اما شیر گاو در آغاز شیردهی برای گوساله نقشی عمده در رشد استخوانی دارد پس جایگزین مناسبی به جا ی شیر مادر نمی باشد. نکتۀ دیگر آن که در شیر مادر مقدار لاکتوز تقریباً دو برابر بیشتر از شیر گاو می باشد پس واضح است که مغز کودک خیلی سریع رشد می کند ولی وقتی ما شیر خشک، شیر کارخانه ای و حتی شیر گاو تازه را به نوزاد می دهیم کودک از نظر رشد مغزی و حالت های روانی در معرض خطر قرار می گیرد. شیرهای کارخانه ای نسبت به شیر مادر دو برابر پروتئین دارد که مفید نمی باشد. وزن نوزاد در عرض 6 ماه ( 118 روز) دو برابر می شود در صورتی که وزن گوساله در عرض 47 روز دو برابر می باشد به خاطر اینکه شیر گاو باعث رشد حجمی و استخوانی می گردد و رشد و نموی در مغز و روان ایجاد نمی کند.

کودکانی که از شیرهای کارخانه ای ( شیرخشک، پاستوریزه و …) تغذیه می کنند استعداد و هوشیاری کاملی ندارند علاوه بر اینکه مستعد بیماری های بیشتری نسبت به کودکانی هستند که از شیر مادر تغذیه کرده اند. از نظر استخوان بندی هم استخوان های توپر و محکمی ندارند بلکه استخوان های حفره ای و سستی دارند. بنابراین کودکی که در سن 18 تا 24 ماه از شیر مادر تغذیه می کند از نظر هوش و روان به حد کامل خود رسیده است.

مواد تشکیل دهندۀ شیر مادر عبارتند از: پروتئین (1/2 – 1/5 درصد) ، چربی( 3 – 5 درصد) ،کربوهیدرات (6/5 – 10 درصد)، نمک (2 درصد) که تمام مواد لازم برای تغذیۀ نوزاد را دارا می باشد. و باعث می شود نوزاد رشد کامل مغزی و استخوان بندی و سیستم دفاعی بدن را کامل کند. آمینو اسید مهمی به نام تائورین که برای رشد سیستم عصبی مرکزی و رتین (چشم نوزاد) و سیستم دفاعی بدن او مفید است در شیر مادر تولید می شود که عامل بسیار مهم برای جلوگیری از عفونت های تنفسی، معده و روده خصوصاً کلون محسوب می گردد. ولی این مادۀ مناسب برای سیستم دفاعی بدن (آمینو اسیدهای لازم) در شیرهای کارخانه ای و دستکاری شده وجود ندارد.

همواره توصیه پزشکان برای افرادی که پا درد و استخوان درد دارند این است که به دلیل کمبود کلسیم شیر بخورند در صورتی که سوال مهم این است که بدن انسان چه مقدار کلسیم نیاز دارد؟ و مضرات این کلسیم که در شیرهای کارخانه ای وجود دارد چقدر است؟

دردانشگاه WISCONSIN در بخش مؤسسۀ تغذیه بعد از سالها تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که در شیرهای صنعتی 175میلی گرم کلسیم در یک لیتر شیر به صورت اکسید کلسیم وجود دارد که وقتی اکسید کلسیم و کلسیم در بدن زیاد می شود به دلیل وفور پروتئین در بدن کلسیم جذب بدن نمی شود، بخشی از آن توسط ادرار دفع گردیده و بخشی دیگر بر دیوارۀ رگ ها، مثانه و کلیه ها رسوب
می کنند و باعث ایجاد سنگ کلیه و بیماری های دیگری می شود که یکی از آن ها هم راشیتیسم است که در کودکان دیده می شود بنابراین به این تبلیغات که به منافع خودشان و سرمایه گذاری های آن ها است توجهی نکنیم چرا که مرتباً می گویند شیر مصرف کنید و این در حالی است که انسان روزانه فقط به 15 میلی گرم کلسیم احتیاج دارد و بهتر آن است که با مصرف سبزیجات خوب، میوه های طبیعی و میوه های خشک شده از قبیل انجیر، کشمش، توت و آلو تأمین گردد در واقع با مصرف این مواد خوراکی این 15 میلی گرم به صورت طبیعی جذب می شود.

چربی های غیر اشباع شدة موجود در شیر مادر ( POLIINSATURE ) اسیدهایی را در بدن می سازند که آرتروز را از بین می برند ولی در شیرهای صنعتی این چربی ها اشباع شده است که نه تنها این خاصیت را ندارد بلکه باعث ایجاد کلسترول و آرتروز در بدن می شود.

در شیر مادر مقدار زیادی لاکتوآلبومین وجود دارد ولی در شیرهای دیگر کازئین وجود دارد .

تحقیقاتی که بیش از 30 سال در کشورهای اسکاندیناوی صورت گرفته است نشان می دهد که مصرف شیر کارخانه ای باعث تورم مفاصل، تصلب شرائین ، راشیتیسم (نرمی استخوان) و غیره می شود.

خوردن مشتقات شیر صنعتی مانند ماست و … باعث آب مروارید می شود به دلیل این که گالاکتوز زیادی (24 درصد) در ماست وجود دارد و به چشم صدمه می زند شیر و مشتقات آن که در کارخانه های صنعتی ساخته می شوند، ماده ای سفید را به نام ماست، سرشیر و شیر که بسیار مضر است به افراد عام و بی خبر ارائه می دهد خصوصاً در سنین بالا که باعث کم کاری و بیماری دستگاه عروق، قلب و تصلب شرائین می شود.

در دانشگاه BERKLEY کالیفرنیا و دانشگاهColombia English پزشکی به نام B.FRANKLIN تحقیقاتی روی 1500 خانم مریض که همگی غددی در سینه داشتند انجام داده که این بانوان شیر، پنیر و لبنیات بسیار زیادی مصرف می کرده اند در شیر و مواد لبنی هورمونی وجود دارد به نام هورمون ESTRADIOL که رشد گوساله را زیاد می کند و این هورمون در بانوان باعث رشد غدد سینه می شود؛ 85 درصد این زنان هنگامی که مواد لبنی را از تغذیه خود حذف کرده اند بدون اینکه هیچ داروئی مصرف کنند بهبود یافته اند.

با تحقیقات و آزمایشات طولانی که در حدود 15 سال به طول انجامید مشاهده گردید که بیماری های گوناگون چون آلرژی ،عفونتهای پوستی،آسم، بی خوابی، دردِ گوش ، حلق و بینی و لوزه که تب بچه را بالا می برد احتیاجی به دارو ندارند بلکه برای معالجه آن ها فقط کافی است شیر های پاستوریزه و مشتقات آن را از برنامة غذایی حذف کنند.

جالب است بدانید وقتی کودک با شیر پاستوریزۀ گاو تغذیه می کند در ادرارش (PEPTID) گالاکتوز دیده می شود پس باز هم احتیاجی به دارو نیست فقط کافیست شیر و مشتقات آن را حذف کرده و به کودک ندهیم.

امروزه با ایجاد تکنولوژی در دامداری های بزرگ که فقط تولید شیر یا گوشت انجام می شود و با استفاده از علوفه های سمی، مواد شیمیایی، آرد استخوان و هورمون هایی که به مواد غذایی این چهارپایان افزوده می شود تولید شیر را تا دو برابر افزایش داده اند آیا مواد غذایی مثل شیر و گوشت این چهار پایان که به وسیله این مواد سمی آلوده گشته است برای تغذیه ما انسان ها سالم و مجاز است؟!

نوشته های مشابه

‫۱۵ دیدگاه ها

  1. خوب این درد است ، پس درمان چی؟ حالا ما تو این دوره زمونه که همه شیرها پاستوریزه و هموژنیزه است باید چه کنیم؟ شیر نخوریم؟ یا خودمون گاو بخریمو تو آپارتمانمون گاو رو پرورش بدیم و از شیرش استفاده کنیم؟

    1. سلام علیکم
      فرآورده های حاصل از شیر بز مانند ماست، کره، روغن و حتی شیر بز میل نمایید ضمنا جهت عضویت در گروه های مجازی خانواده بزرگ نگاه احیای سلامت (مورد تایید حکیم دکتر روازاده) جهت پرسش و پاسخ طبی و دستیابی به پاسخ سوالات خود شماره زیر را در تلفن همراه ذخیره و یک پیغام در سروش و یا تلگرام به آن ارسال نمایید
      09907600160
      گروه مدیریت سایت

    1. با سلام و احترام
      نزدیک ترین شیر به شیر مادر، شیر بز می باشد و خوردن شیر گاو برای نوزادان توصیه نمی شود. بعد از شش ماهگی نیز در صورت نیاز، شیر گاو را با آب جوشیده رقیق نمایید و به کودک بدهید.
      گروه مدیریت سایت

  2. با سلام
    شیرهای بازی هم که در لبنیاتی های سنتی می فروشند می گویند تب مالت می اورد 2 و گفته میشود اگر هم در خانه جوشیده شوند میکروبهای انها از بین نمیرود و یکسری از میکروبها هم در این دما فعال میشوند و شیر میکروبی میشود

    با تشکر از پاسختون

  3. سلام
    من 2قلو دارم و اصلا شیر مادر ندارن که بخورن
    شیر خشک همش میخورن الان 4 ماهه هستند پسر و دختر از شیر بز کی میتونم بشون بدم و تا چند وقت میتونن بخورن
    آیا شیر بز رو باید خیلی جوشاند چند دقیقه و آیا رقیقش کنیم ؟
    باتوجه به اینکه 4 ماهه شیر خشک خوردن واکنش بدی نمیده شیر بز بخورن ممنونم توی واتس آپ و یا ایتا هم گروه بذارین ممنون

    1. با سلام و‌احترام
      شیر بز نزدیک ترین ترکیب به شیر مادر داره ومنع مصرفی ندارد
      برا رقیق کردن شیر و‌ آب جوشیده سالم به نسبت مساوی حل شود
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا