آیا می دانید که تفاوت روغن کنجد با روغن ارده کنجد در چیست؟

نکته ی بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده است و از آنها به ما وام نهاده شده است استفاده از روغن ارده کنجد است. با نگاهی دقیق به کتاب های کهن به این نتیجه می رسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن تهیه می شده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آن که آن را برای مصارف دارویی به شکل ضماد استعمال می نمودند. اما روغن خوراکی تهیه شده از کنجد را پس از تبدیل کردن کنجد به ارده و سپس روغن گیری از ارده به دست می آورند. لذا روغن کنجد هرگز خاصیت روغن ارده کنجد را ندارد و آن چه در اسناد کهن و کتب مربوط مشاهده می گردد غذاییت چندانی ندارند و خوراکی نیست. در ذیل متنی از کتاب مفاتیح الارزاق ص793 ج 1 آمده است که دقیقاً گویای همین مطلب می باشد. لذا از کلیه ی دوست داران تغذیه ی سالم و علاقه مندان به روزی ها و مائده های طبیعی بر سر سفره های ایرانی خواهشمندیم از مصرف روغن کنجد که خوراکی نیست و امروز هم روغن گیری آن بسیار در بازار رایج گشته است و شما در میدان ها و بازار های مرکزی شهر دستگاه هایی را می بینید که جلوی چشم مشتری!! روغن کنجد غیر خوراکی را با تبلیغاتی برجسته توزیع می نمایند خودداری فرمایید. در کتاب مذکور آمده است؛ اگر روغن آن را از کنجد پوست نکنده بگیرند آن را روغن هل نامند. و اگر از کنجد پوست کنده و بریان که همان ارده است اخذ نمایند لزوجت آن کمتر است و حتماً می دانید که هر غذای لزجی به کبد آسیب های جدی می رساند که کمترین آن داشتن کبد چرب است و اگر آن را نرم بکوبند و با آب آنقدر به هم بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد و سپس بردارند رطوبت آن بیشتر می شود پس طبیعت آن به تری می رود و گرم و تر و بهاری معتدل می گردد البته بعد آن را در آب جوش می سایند تا روغن به دست آید و دست آخر آن را در حالت پخته شده ساییده و کوبیده و این روغن مناسب خوردن است که روغن ارده نام گرفته است.

طبیعت روغن ارده کنجد آن در دوم گرم و تر وتا هفت سال قوت آن باقی می ماند و قابل مصرف است.

تذکر مهم:
عصاران کنجد باید به این نکته مهم که همیشه نیاکانمان در روغن گیری رعایت می کرده اند توجه داشته باشند که به ازای 100 کیلو ارده کنجد مقدار 20 لیتر آب سالم را آرام آرام و به دفعات به آن اضافه کنند تا روغن آن زلال و شفاف گردد و آب را یک باره بر روی آن نریزند.
از شما عزیزان می خواهیم که این بدعت را که به جای تهیه روغن کنجد از ارده کنجد، به طور مستقیم از دانۀ کنجد روغن کشی می کنند و به آن افتخار هم می کنند کنار گذاشته و از این نوع روغن که غیرخوراکی است دوری کنند و همگان را نیز مطلع نمایند.

و حال برای علاقه مندان به تعمق در متون کهن پزشکی ایران زمین دقیقاَ متن تحت اللفظ کتاب را می آوریم تا نسبت به جایگزین کردن روغن کنجد حتی به شکل عرضه ی آن و روغن گیری آن جلوی چشم مشتری!!! برای تبلیغات به جای روغن ارده کنجد خوراکی واقعی که اصلا طبیعت متفاوتی دارد و بر عکس روغن کنجد، کبد را از آلودگی ها و چربی ها پاک می کند چون گرم و تر است و لزوجت هم ندارد جداً دقت لازم را به عمل بیاورند.

متن کتاب مفاتیح الارزاق

«وروغن آن را اگرازکنجد غیر مقّشر بریان بگیرند آن را «دُهْنُ الحَلّ» نامند؛ به فتح حای مهمله و تشدید لام، و لزوجت این زیاد است. واگر مقّشّر بریان اخذ نمایند، لزوجت آن کمتر و چون آن را نرم کوبند و با آب به دست، خوب بزنند تا گرم شود و روغن آن جدا گردد، دارند، بر رطوبت غالب [است].

نوشته های مشابه

و آنچه سائیده در آب جوش دهند تا روغن حاصل گردد، آن را طبیخ نامند. و سائیده و یا کوبیده آن را بدون استخراج روغن « اُشی » نامند، که به فارسی «اَوْده» گویند. طبیعت آن گرم وتر.

افعال و خواصّ روغن ارده کنجد:

آشامیدن آن با ادویه مناسبه منقّح وملیّن ومرطّب ومسمّن ورافع احتراقات حادث از خلط حاد وضیق النّفس، وسعال یابس وقرحه ریه وتشنّج یابس قویتر ازکنجد، ودر قرحة البول مانند کنجد. ودر مزورهای مرض بعد ازدهن لوز وفسق نافعترین ادهان [است].»

روغن کنجد رااز کنجدغیرمقشر ( با پوست ) می گیرند که نامش هم «دُهْنُ الحَلّ»است. لزوجت آن بسیارزیاد است ومی دانیم که هر غذای لَزِجی برای کبد مضراست وچربی کبد می آورد.

امااگر مقشّر بریان (پوست کنده بریان (ارده )) اخذ نمایند لزوجت آن کم تر است و اگر آن را به نرمی بکوبند و روغنش را جدا کنند رطوبت آن افزایش می یابد. اگر داخل آب جوش بریزند و بسایند و بکوبند به آن ارده ( اَوْده، اُشی ) می نامند که طبیعت آن گرم وتر می شود.

خواص:

ملیّن رطوبت زا، چاق کننده، رفع صفرای سوخته سودا، تنگی نفس، سرفه خشک، زخم ریه وآسم، تشنج خشک ودر ادرار سوختگی کودکان وسوزش ادرار.»

منبع: ص793مفاتیح الارزاق ج 1.

نوشته های مشابه

‫۴۸ دیدگاه ها

  1. سلام. دکتر روازاده در رادیو قرآن سخنی گفته بود که آن را در اینجا بیکم و بیش بازگو میکنم. خواهشمندم درباره آن پاسخگو باشید: “… چهار رقم روغن کنجد الآن تهیه میشه. اون چیزی که الآن مورد تأیید ما هست برای خوراکی، روغن کنجدیست که یا مستقیماً از کنجد میگیرن به صورت نوع سردش، دستگاههایی هم الآن هست پیشرفته که این کارو میکنه و همون کیفیت روغنو حفظ میکنه. یکی هم اینکه روغن کنجد که از ارده میگیرن که بهش سنتی میگن روغن ارده. بهترینش روغن اردست بعدش روغن کنجدیست که به وسیله این دستگاهی که به نوع سرد میگیره و گرم نمیکنه مثل دستگاههای پرسی که فشار میارن و گرم میشه روغن؛ اون روغنو فاسد میکنه. …”
    منبع: مجموعه سخنرانی دکتر روازاده شش عددی شماره 1- سیدی صوتی- نام پرونده (فایل): 11dr.ravazadeh.mp3 با توجه به این سخن دکتر آیا روغن کنجد پرس سرد خوراکیست یا اینکه در آن زمان (سال 87- زمان سخنرانی) هنوز جامعه آمادگی این سخنان را نداشته است؟ سپاسگزارم اگر پاسخ دهید.

    1. با سلام و احترام
      ضمن تشکر به اطلاع می رساند
      حکیم دکتر روازاده در پاسخ به این اظهار نظر فرمودند: “با توجه به اینکه ما می بایستی در آن زمان اهم فی الاهم می کردیم، ترجیح می دادیم که چنین روغنهایی را مردم مصرف نمایند تا اینکه مجبور به مصرف روغنهای خطرناک بازاری شوند. از اینرو با گذشت زمان تصمیم حکیمان را در دور کردن ضرر از جامعه تا حد صد در صد اجرا نمائیم و نظر اصلی ما این بود که مردم با نام کنجد آشنا شوند.”
      گروه مدیریت سایت

      1. سلام علیکم.
        لطفا آخرین نظر را بیان بفرمایید تا تکلیف ما روشن گردد؟
        از روغن کنجدهای پرس سرد استفاده بکنیم یا نه ؟
        دلیل؟
        اگر کنجد را بو بدهند و بعداً با دستگاه پرس سرد روغن گیری کنند ،خوب هست یا نه؟
        لطفا جواب واضح و تخصصی؟
        مشاور تغذیه هستم و علاقمند به طب سنتی و ارادتمند جناب دکتر…

        1. با سلام و احترام
          روغن کنجدهای پرس سرد، خوراکی نمی باشند و کاربرد صنعتی دارند.
          حتما باید کنجد سائیده و تبدیل به ارده شود سپس روغن ارده استخراج گردد.
          گروه مدیریت سایت

      2. سلام بنده در شیراز زندگی میکنم روغن ارده کنجد و روغن زیتون که قابل اعتماد باشه از کجا تهیه کنم

        1. با سلام و‌احترام
          برای اطلاع از نمایندگی مورد تایید شهرتون با روابط عمومی تماس بگیرید
          شماره تماس02166920128
          گروه مدیریت سایت

  2. با سلام لطفا در مورد روغن آفتابگردان واقعی که طبیعی است توضیح دهید که آیا مصرف روزانه آن خوب است یا نه واصولا روغن آفتابگردان خوب است یا خیر ضمنا برای سرخ کردن خوب است؟ با تشکر

    1. با سلام و احترام
      خیر مورد تایید نیست.
      روغن زیتون، ارده کنجد، زرد محلی و دنبه مورد تایید هستند.
      از روغن ارده کنجد و زیتون برای سرخ کردنی استفاده نمایید.
      گروه مدیریت سایت

  3. با سلام…

    در کشور ما افغانستان از دانه های کنجد در جهاز خانه ها (توسط شتر و امثالهم) روغن تهیه میکنند…یعنی دانه های کنجد را در بین ظرفی بزرگ (که مشابه به گوشت کوب می باشد) می اندازند بعد چوبه آن را به شتر می بندند و شتر را به حرکت در می آورند…آهسته آهسته با حرکات شتر دانه های کنجد زیر فشار آمده و از آن روغن جدا میشود.
    سوال من اینست که آیا این روغن قابل خوردن است یا خیر؟
    و اگر نیست لطفا در مورد طرز تهیه روغن سالم از دانه های کنجد بیشتر و عامیانه تر توضیح بفرمایید.
    در پناه ایزد منان باشید

  4. سلام علیکم جناب دکتر خواهش میکنم در خصوص این شیوه توضیح واضح تر بدید اینطور که برداشتم کردم شما فرمودید اول کنجدها پوست کنده شود بعد با اسیاب خورد شود بعد انرا در دیگ با 20درصد آب بجوشانیم بعد روغن ان را جدا کنیم ؟ اگه همین طوره آبی که اضافه میشه روغن حاصله آبکی تر نمیشه نسبت به شیوه پرس سرد ؟ متشکرم

    1. با سلام،
      کنجد ابتدا پوست کنده شده،
      با آب نمک ضدعفونی شده، و پوست ها از آن جدا میشود،
      سپس کنجد چند دفعه با آب شیرین شستشو داده شده،
      و سپس تنها جهت خشک شدن آنرا به اندازه نیاز در فر قرار میدهند،
      پس از یک روز که کنجدها سرد شده،
      آنرا در سنگ های آسیاب ریخته،
      و پس از ده ها ساعت به ارده تبدیل میشود.

      جهت روغن گرفتن،
      مقداری که دکتر فرمودند به ارده در دستگاه مخصوص آب اضافه میشود،
      که این آب تنها جهت خارج شدن روغن میباشد و به روغن مخلوط نخواهد شد،
      آب اضافه شده در انتها در تفاله مربوطه میماند و روغن زلال و شفاف از آن خارج میشود.

      بدیهی است اگر آب به مقدار زیاد به ارده اضافه شود،
      آنگاه با روغن مخلوط خواهد شد،
      و روغن رنگ کدر به خود میگیرد.

      کنجد در صورتی که زیاد در فر بماند سرخ خواهد شد،
      که بسته به سفارش مشتری میباشد،
      اما به صورت عادی،
      تنها به اندازه خشک شدن کامل کنجد،
      در فر حرارت داده میشود،
      و برشته یا سرخ نمیشود.

      با تشکر از توضیحات مفید دکتر، و توجه شما.

  5. سلام
    آيا نظر دكتر روازاده درمورد ميوه ها و سبزيجات فرنگي تغيير كرده يا همچنان عقيده دارند كه ميوه جات وسبزيجاتي مانند گوجه فرنگي – هويج فرنگي – توت فرنگي – نخود فرنگي نه تنها خاصيتي ندارند بلكه بعضا مضر هم هستند؟ باتشكر

  6. سلام
    اگر اشتباه نكرده باشم در جايي از آقاي دكتر روازاده شنيدم كه حرارت دادن و يا برشته كردن بعضي از دانه هاي خوراكي ( تخم كدو – كنجد – آفتاب گردان ) خواص روغن موجود در اين دانه ها را از بين خواهد برد و بهتر است بصورت خام مصرف شوند.
    اگر بنده اشتباه شنيده ام بفرمائيد و اگر درست شنيده ام در مورد تفت دادن دانه هاي كنجد كمي بيشتر توضيح دهيد.
    با تشكر

  7. سلام
    این نظریه آیا به صورت علمی آزمایش شده و نظریه علمیه یا اینکه فقط یه استخراج از منبعه ؟
    من دانشجوی فوق لیسانس شیمی هستم , البته به این سطح تحصیلات در مورد شیمی نیاز نیست که بدونیم ماده ای که گرم بشه به دلیل حرارت تغییرات در ساختارش بوجود میاد .در ضمن با احترام به علم طب سنتی و کهن باید این نکته رو گوشزد کنم که با پیشرفت علم خیلی از نظریات گذشته حتی به فاصله چند ماه رد میشه , بطور مثال یک نظریه در مورد مصرف شیر در کسانی که زخم معده داشتن میگفت که مفیده و به درمان کمک می کنه ولی بعد از اون نظریه ای ثابت کرد که نه تنها مفید نیست بلکه ضرر هم داره . حالا سوال اینجاست آیا همه نظریات در طب سنتی که مربوط به سالها پیش میشه درسته و وحی منزل؟؟!!!

    1. با سلام و احترام
      1- در فرایند تهیه ارده کنجد، گرما به حدی نیست که باعث تخریب کنجد شود.
      2- قوانین و اصول مکتب طب سنتی ثابت و بدون تغییر می باشند و عمدتا داروها را نیز بر اساس همان اصول و منطق تهیه کرده اند.
      3- موضوع شیر که اشاره کرده اید توسط طب سنتی مطرح نشده و این علم امروزی بوده که با گذشت زمان تغییر نظر داده است.
      گروه مدیریت سایت

    2. با سلام و آرزوی سلامتی برای همه عزیزان
      روغن کنجد مقاومترین روغن طبیعی نسبت به حرارت است…بنابراین توصیه برخی کتب طب سنتی به استفاده از روغن ارده مغایرتی با تحقیقات علمی امروزی نیز ندارد چرا که روغن کنجد در پروسه تولید ارده به دلیل مقاومت فوق العاده بالا نسبت به حرارت دچار واکنش های تخریبی در زنجیره های خود نمیشود و این خود جای تامل دارد که چرا این توصیه در کتب طب سنتی یعنی گرفتن روغن از ارده تنها مختص به مقاومترین روغن طبیعی نسبت به حرارت میباشد…چرا که اگر همین توصیه نسبت به روغنی دیگر مثل زیتون میشد امروز و توسط علم امروزی قابل دفاع نبود و این نشان از تجربیات مفصل و هزاران ساله نیاکان ما در طب سنتی و بهداشت غذایی میباشد.

  8. با سلام
    بنده از مبلغان سرسخت دکتر روازاده هستم
    ولی ای کاش این مطلب رد نمیشد تا مجبور به تغییر حرفهایم جلوی دیگران نمیشدم…
    خواهش میکنم لطف بفرمایید دستور تهیه خانگی را به طور دقیق و کاربردی به زبان ساده بیان فرمایید چون هزینه ی تهیه ی بعضی از موارد از بیرون برای ما بسیار سنگین است و از لحاظ مالی ما مشکلات بسیاری داریم
    همچنین بفرمایید جناب دکتر چه روغن زیتونی را در بازار تایید میکنند
    مثلا همین روغن های اسپانیایی زیتون که بسیار گران هم هستند
    بسیار از لطف شما سپاسگزارم

    1. با سلام و احترام
      امکان روغن گیری خانگی جهت تولید روغن ارده کنجد میسر نمی باشد.
      روغن زیتون نیز باید از مراکز معتبر تهیه شود و خرید روعن زیتون ایرانی و مورد اطمینان توصیه می شود.
      می توانید از نمایندگیهای معتمد موسسه احیای سلامت نیز تهیه نمایید.
      گروه مدیریت سایت

  9. با سلام خدمت جناب آقای دکتر روازاده و عوامل اجرایی محترم.
    بنده میخواهم روغنگیری از دانه کنجد را راه اندازی کنم به صورت گسترده، خواهش میکنم لطف بفرمایید دستور تهیه را به طور دقیق و کاربردی به زبان ساده بیان فرمایید مانند مراحل دقیق روغنگیری – وسایل و تجهیزات مورد نظر مثلا برای کارگاه 40 نفره.
    کنجد تولیدی را خودمان داریم.
    ممنون.

  10. سلام علیکم و رحمة الله، خدا قوت میگم به شما و همکارانتون. شمادر پاسخ برادر عزیز که سوال شده بود چرا آقای دکتر در سال 87 روغن کنجد را توصیه کردند، گفتید قصد داشتن مردم را با کنجد آشنا کنند و به هر نحوی شده از روغنهای بازاری دست بکشند.
    سوال: مگر روغن صنعتی ، غیرخوراکی نیست؟ و ضرر هم دارد؟درسته؟ خب آن زمان اقای دکتر که روغن کنجد صنعتی را توصیه کردند و با توجه به اینکه روغن کنجدمثل دیگر روغن ها صنعتی هستند و غیر خوراکی، چرا آقای دکتر همچین کاری کنند !؟ نمیشود به هر نحوی شده مردم را به سمت روغن سالم کشاند، آن هم با تبلیغ روغن کنجد صنعتی غیر خوراکی که فرقی با روغنهای بازار ندارند! و هردو برای سلامتی مضر است! نمیشود با جان مردم بازی کرد که!خنده دار است که شما با یه چیز بد مردم را از چیز بد دیگی که هردو مشابه هستند دور کنید!!! چه ایرادی داشت که از همان ابتدا خشت اول را درست میگذاشید و مردم روشن میشدند و نه الان که این نوع روش بقول شما غلط که دیروز مبلغ آن خودتان بودید رایج شده و مردم باهاش خو گرفتند و بقول شما سودجویان هخ رخنه کردند و بحث استعمار و … …یعنی نمیشد از همان اول این مطلب به این مهمی را بگویید؟؟ اصلا هیچ دلیل قانع کننده ای نمیتوان برای این کار اورد. این سوال مبهم و غیر قابل انکار نه تنها در ذهن بنده بلکه در ذهن بسیاری از مردم هنوز جوابی عقلانی و منطقی نگرفته است. واقعا در این زمینه شما مسئولید و بر خلاف روشنگری های خوب و بجای گذشته این یکی را خراب کردید و مردم را بشدت به طب سنتی و حتی خودتان بد بین کردید.
    یا علی ع

    1. با سلام و احترام
      همین که مردم با نام روغن کنجد آشنا شدند، زمینه اشاعه آن ایجاد شد.
      ضمناً زمانی که جناب حکیم روازاده از روغن کنجد سخن می گفت، دستگاه های روغن گیری به روش کولد پرس به این شدت رواج نداشت.
      به گفته ایشان، دشمن که دید مردم به سراغ روغن کنجد می روند با اشاعه این دستگاه ها مسیر تغذیه سالم را می خواهد منحرف کند. کاری که همیشه انجام می هد.
      این استراتژی دشمن است!!!
      گروه مدیریت سایت

    2. البته ازاین نکته هم نمی توان غافل شد که هردو این روغن ها به یک اندازه مضر نیستند وضرر روغن های صنعتی بیشتر از روغن کنجد های تهیه شده با پرس سرد وغیره است(به هر حال اینها از کنجد خالص گرفته شده اند واونها با مشتقات نفت مخلوط شده اند)
      اگر دقت هم کرده باشید آقای دکتر اصطلاحی رو به کار برده اند که مضمونش انتخاب بین بد وبدتر بود

  11. سلام علیکم خداقوت.
    بنده شنیده بودم آقای دکتر یه سری کلاسهای آموزش طب سنتی برگزار میکنن و در نهایت بعد از اتمام کلاسها گواهینامه با تایید خودشون به دانش آموختگان اعطا میکنن، میخواستم بدونم بنده اگر بخوام این دوره رو بگذرونم، باید چکار کنم؟

  12. سلام،
    تولید روغن کنجد با دستگاه و در مغازه ها خیلی رواج یافته،
    به طوری که روغن ارده کم کم از حاشیه خارج میشه،
    البته بیشتر کسانی که از روغن ارده استفاده نکردن و طعم و مزه اش رو نمیدونن به سراغ روغن های کنجد میرند،

    پ.ن: به عنوان یه تولید کننده روغن ارده،
    تمام سعیمون رو میکنیم تا بالاترین کیفیت و..، و با کمترین قیمت ممکن با توجه به کیفیت بالا،
    محصولمون رو عرضه کنیم،
    امیدوارم مجبور نشیم به خاطر قیمت کم و یا..، کیفیت خودمون رو در حد اغلب دیگر تولید کننده ها پایین بیاریم..

    26 اسفند 94،

    1. با سلام و احترام
      بله
      خوشبختانه مراکزی در سراسر ایران هستند که نسبت به تولید روغن ارده کنجد از گذشته اهتمام داشته اند که می توانید آنها را پیدا نمایید و روغن سالم را تهیه نمایید.
      ضمناً نمایندگیهای معتمد موسسه نیز این روغن را عرضه می نمایند.
      برای اطلاع از نمایندگی واقع در شهر خود به شماره روابط عمومی تماس بگیرید.
      02166920128
      گروه مدیریت سایت

  13. روغنهاى پرس سرد اولين مشگلشان اين است كه شسته نشده وگرد زمينهاى كشاورزى روى انهاست
    درصورتيكه روغن ارده، كنجد ان در اب شيرين خيسانده وپس از ورد به حوضچهاى اب نمك وجداشدن پوسته ان سه الى چهار مرتبه شسته مى شود وپس ازبودادن وتوسط اسياب ارده توليد ميشود كه اين ارده خوراكى مى باشد سپس روغن ازاين ارده گرفته ميشود
    دوستان اين سوال را از خود بپرسند كه چرا با دستگاههاى جديد
    مستقيآ ازكنجد ارده تهيه نميكنند دراين مورد حتى ميتوانيد ازمايش كنيد و نتيجه ان را ببينيد

  14. باسلام خدمت دوستان دوستدار سلامتی، بنده طبق مطالعاتی که داشتم روغن کنجد علاوه بر ارده شدن و تفت داده شدن تبدیل به خمیر شده و با فشار اول روغن درجه یک که به آن روغن سرد فشار اول گفته میشود و سپس با فشار دوم روغنی از آن بدست می آید که ارزش غذایی کمتری دارد بااین حال از استاد عزیز روازاده بخاطر زحماتی که کشیدند متشکریم و بنده احتمال میدهم که تعلل در اطلاع رسانی ایشان بعلت عدم اطمینان از صحت و صغم این مسایل بصورت یکباره بازگو نمیکنند که ازلحاظی میتواند جنبه مثبتی داشته باشد که مربوط به مسایل جنگ نرم دشمن میباشد اما اینجانب از طرف کسانی که علاقمند به مطالعه و تجزیه و تحلیل تغذیه هستند خواهشمندیم منابع و کتب موجود خود را در اختیار قرار دهند تا زودتر به نتیجه مطلوب برسیم ضمنا اگر توصیه و راهنمایی برای بنده دارید به آدرس پست الکترونیکی لطف بفرمایید سپاسگذارم

  15. سلام
    ممنون از مطلبی که کار کردید.
    سوال:
    در استفاده از روغن کنجد محدودیت وجود داره و استفاده روزمره ازش ضرری نداره؟؟ اگه داره، پیشنهادتون چیه؟

    1. باسمه تعالی
      باسلام و احترام
      قطعاً مصرف روغن های سالم هم باید محدود باشد. غذاهای آب پز و خورشتی بیشتر مصرف نمایید و کمتر از غذاهای سرخ کردنی مصرف نمایید.
      گروه مدیریت سایت

  16. یک استخراج از یک کتاب که نشانی اون مطلب در کتاب رو هم صریح نگذاشته آقای دکتر در مقابل این همه متولیان بهداشت جامعه مثل سازمان غذا و دارو  و استاندارد که روغن کنجد رو خوراکی میدونن، واقعا درک نمیکنم.وزارت بهداشت و استاندارد و ….متوجه غیر خوراکی بودن روغن کنجد نشدند اما حکیم بزرگوار از یک پاراگراف کتابی متوحه شدند.حتی دنیا نمیدونه این مساله رو..احسنت به استاد.ببینم اینو منتشر میکنید یا فقط تملق کردن ها رو منتشر میکنید

    1. باسمه تعالی

      باسلام و احترام

      وزارت بهداشت و استاندارد و ….  روغن های سرخ کردنی موجود در بازار که سرشار از پالم و پارافین و … هستند را تایید می کنند!!

      اگر قرار بود هرچیزی که وزارت بهداشت خوراکی بودنش را تایید کرد، دکتر روازاده نیز همان را تایید می نمود که این همه داد و فریاد و آگاه سازی مردم نیاز نبود

      برخی از خوراکی های مورد تایید وزارت بهداشت : پفک – نوشابه – سوسیس – کالباس

      گروه مدیریت سایت

  17. با سلام خدمت مسئولین محترم و دلسوز سایت دکتر روازاده

    سوال:

    شما می فرمایید که تهیه روغن ارده کنجد نیاز به دستگاههای بخصوصی دارد و بصورت خانگی نمی شود

    پس حکمای ما که در گذشته این توصیه ها رو فرمودن و قطعا در آن زمان امکانات امروزی رو نداشتن چطور اون رو تهیه می کردن؟

  18. سلام بنده شیراز زندگی میکنم روغن ارده کنجد و روغن زیتون که قابل اعتماد باشه از کجا تهیه کنم

  19. با سلام و احترام،
    چندین جا به نقل از جناب حکیم روازاده خواندم که می توان برای پیش گیری از بارداری بصورت طبیعی از روغن کنجد بصورت موضعی استفاده کرد. منظور کدام نوع از انواع روغن کنجد است.
    دوم این که بدلیل خطرناک بودن بارداری برای همسر اینجانب در حال حاظر و لزوم اطمینان بخش بودن روش، آیا استفاده از روغن کنجد ریسک بارداری را از بین می برد؟ چون ما تمایلی به استفاده از روشهای هورمونی و شیمیایی و یا دستگاههای کاشتنی را نداریم.
    با سپاس

    1. با سلام و احترام
      از کاندوم های ساده بدون هیچ ماده شیمیایی استفاده کنید
      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا