ایجاد نخستین مرکز پرورش الاغ در استان یزد

یک بانوی اشکذری با استفاده از وام خوداشتغالی کمیته امداد و ایجاد یک مزرعه پرورش الاغ، زمینه اشتغال 3 نفر را در روستای تقوّیه بخش خضرآباد این شهرستان استان یزد فراهم آورد.
 به گزارش یزدآوا، با توجه به خواص دارويي و صنعتي برخي فرآورده هاي قابل استحصال از الاغ، پرورش اين حيوان در كشورهاي مختلف مانند چين و برخي كشورهاي آفريقايي در سال هاي اخير مورد توجه قرار گرفته و ديگر كشورها نيز در زمينه واردات و پرورش اين حيوان اقداماتي را آغاز كرده اند.

شير، پوست و حتي فضولات الاغ كه با نام عنبرنسارا شناخته مي شود خواص درماني دارد و در طب سنتي مورد استفاده قرار مي گيرد.

طاهره زارع بانوي كارآفرين اشكذري با استفاده از وام خواشتغالي كميته امداد شهرستان اشكذر و حمايت جهاد كشاورزي، نخستين مزرعه پرورش الاغ را در روستاي تقوّيه بخش خضرآباد اين شهرستان راه اندازي كرده است.

زارع در اين خصوص گفت: اين كار با سرمايه گذاري اوليه 30 ميليون تومان آغاز شد و هم اكنون در اين مزرعه 150 راس الاغ وجود دارد كه از اين تعداد 40 راس آن شيرده هستند .

اين بانوي كارآفرين اشكذري با اشاره به اينكه كار خود را از سه سال قبل آغاز كرده، تصريح كرد: خريد الاغ ها از شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختياري انجام و براي خريد هر الاغ و كرّۀ آن يك ميليون تومان هزينه شد.

زارع از توليد روزانه 30 كيلوگرم شير الاغ در اين مزرعه خبرداد و گفت: شير الاغ توليدي به صورت قرارداد يكساله كيلويي 15هزار تومان و از طريق فروش خانگي هر كيلو 30 هزار تومان انجام مي شود.

وي افزود: شير الاغ براي درمان برخي بيماري ها مانند آسم، قند خون، سرما خوردگي، آلرژي و براي پايين آوردن تب ناشي از عفونت تجويز مي شود.

وي تصريح كرد: از ديگر فرآورده هاي الاغ، روغن قلم پا و پي آن است كه كيلويي 400 هزار تومان به فروش مي رسد ولي به دليل اينكه بيماري و تلف شدگي در حيواناتي مانند الاغ بسيار كم، توليد اين فراورده اندك است.

زارع درباره انگيزه ايجاد اين مزرعه گفت: براي بهبودي فرزندم كه از بيماري آلرژي شديد رنج مي برد، پزشك شير الاغ تجويز كرد از اين رو در ابتدا براي درمان خانگي چند الاغ خريداري كردم و بعدا تعداد آنها را افزايش دادم.

وي ادامه داد: فضولات الاغ يا عنبرنسارا نيز اثر آنتوبيوتيكي دارد و براي درمان سرماخوردگي، بيماري هاي تنفسي، برونشيت و خارش پوست مفيد است و از آن در آفت كشي و كرم كشي مزارع نيز استفاده مي شود و هم اكنون فضولات اين حيوان كيلويي چهار هزار تومان به فروش مي رسد.

اين بانوي كارآفرين درباره مشكلات اين مزرعه نيز گفت: كمبود آب و علوفه در روستا به دليل خشكسالي براي بخش كشاورزي مشكل ساز شده و هم اكنون هزينه زيادي براي تامين آب پرداخت مي شود.

وي فقدان مكان مناسب در محدوده خارج از روستا براي نگهداري از الاغ هاي اين مزرعه و اجبار به نگهداري حيوانات در محدوده روستا كه با اعتراض مردم مواجه شده را از مشكلات مقابل روي اين مزرعه عنوان كرد.

روستاي تقوّيه بخش خضرآباد شهرستان اشكذر در 40 كيلومتري مركز استان يزد قرار دارد.

منبع: پایگاه تحلیلی خبری یزد  

donkey-telegram

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا