بيوتروريست‌ها سرطان مي‌كارند و ناباروري درو مي‌كنند

شيوع انواع بيماري‌ها به دليل افزايش محصولات دستكاري شده در كشور

نشست «محصولات كشاورزي دست ورزي شده ژنتيكي، قانون ايمني زيستي و ضرورت ارزيابي خطر آنها» به همت مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست و با حضور تشكل‌هاي زيست محيطي كشور در محل سازمان حفاظت محيط زيست برگزار شد.
به گزارش «جوان» يكي از معضلاتي كه امروزه بلاي جان مردم بسياري از كشورها، به ويژه مردم كشور ما شده، معضل مصرف گرايي است و در اين رهگذر توليد كنندگان، به وي‍ژه توليد كنندگان مواد غذايي ناگزيرند در ابعادي وسيع اقدام به تهيه مواد و مايحتاج از داخل و خارج كشور كنند. در اين ميان بسياري از آنها براي رسيدن به سودي سرشار تعهدات اخلاقي و انساني را زير پا مي‌گذارند و محصولاتي توليد مي‌كنند كه به رغم قيمت‌هاي بالا، سلامتي جامعه را به مخاطره مي‌اندازد !
در اين نشست درباره محصولات كشاورزي دست‌ورزي شده ژنتيكي، قانون ايمني زيستي و ضرورت ارزيابي خطر آنها با ابراز نگراني از همزماني افزايش مصرف گسترده اين محصولات با برخي از آمارهاي زيستي نگران كننده، از مسئولان خواسته شد تا بررسي كامل ايمني زيستي اين محصولات، توليد و عرضه آنها را متوقف كنند.
كاترين رضوي، مديرعامل مؤسسه توسعه پايدار و محيط زيست با بيان اينكه در نيمه دوم قرن بيستم با گسترش مرزهاي علم ژنتيك و پيدايش فناوري‌هاي نوين مرتبط با مهندسي ژنتيك، امكان جداسازي ژن‌هاي خاص از يك موجود زنده و انتقال آن به موجود ديگر پديد آمد، گفت: متأسفانه در ايران نيز به دليل وابستگي جدي به ورود مواد خام از خارج در سال‌هاي اخير، همچنين نبود قوانين و كنترل‌هاي جدي در رديابي ورود مواد غذايي دستكاري ژنتيكي شده مانند دانه ذرت، روغن و كنجاله سويا و بسياري موارد ديگر، حجم عظيمي از اين محصولات به سفره غذايي مردم وارد شد.
وي با ابراز نگراني از همزماني افزايش مصرف گسترده محصولات دستكاري ژنتيكي شده در كشور با برخي از آمارهاي زيستي نگران كننده مانند افزايش ميزان ناباروري در زوج‌هاي جوان، افزايش بيماري ام اس در نسل جوان، شيوع نگران كننده برخي از سرطان‌هاي خاص (مانند سرطان‌هاي سيستم گوارشي) از مسئولان خواست اين هشدار را جدي گرفته و تا بررسي كامل ايمني زيستي اين محصولات، توليد و عرضه آنها را متوقف كنند.
رضوي تأكيد كرد: دستكاري ژنتيكي اصلي‌ترين حربه كشورهاي قدرتمند در توسعه بيوتروريسم است كه باعث بهم خوردن تعادل طبيعي زيست‌بوم‌ها و حذف بسياري از گونه‌ها و ذخاير ژنتيكي شده است و حق هر انساني  است كه بداند چه مي‌خورد و اثر اين نوع تغذيه در دراز مدت چيست ؟
وي با طرح اين پرسش كه چرا كشورهايي مانند سوئيس، آلمان، لهستان به خصوص روسيه توليد اين محصولات را متوقف كرده‌اند توصيه اكيد ما اين است كه به آزمون و خطاي كشورهاي توسعه يافته توجه كنيم و بعد از آن تصميم به رهاسازي و توليد بگيريم چراكه در حال حاضر بودجه، ابزار كافي، چارچوب درست ارزيابي خطر، همچنين ضمانت اجرايي قانون را نداريم.  محسن واعظ، عضو هيئت علمي پژوهشكده زيست فناوري سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران يكي ديگر از سخنرانان اين مراسم گفت: هر فناوري جديدي كه وارد كشور مي‌شود نياز به ارزيابي خطر دارد و بايد به طور دقيق بررسي شود.
اين محقق درباره مهندسي ژنتيك نيز با بيان اينكه اين فناوري به معناي مهندسي تغيير مواد وراثتي و كدهاي ژنتيكي است، اظهار داشت: اين كار نياز به علم بسيار پيشرفته و بررسي همه جوانب امر، همچنين رعايت ملاحظات ضروري دارد و در صورتي كه هر كدام از موجودات دچار نقصان شوند، اثرات سوئي بر كل اكوسيستم باقي خواهند گذاشت و به همين جهت دستكاري ژنتيكي بايد با دقت، حساسيت و آزمايش‌هاي طولاني مدت انجام شود.

نویسنده : علي خدايي بيجاري 

منبع : روزنامه جوان شماره 4249– مورخ 30/2/1393

 

نوشته های مشابه

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا