توصیه بهداشتی: جلوگیری از لاغری مفرط حاصل از درک نادرست اصول تغذیه مورد تاکید آقای دکتر

مشاهده می گردد برخی از هم وطنان عزیز که اکثراً جوانانی هستند که مزاج سنی آنان گرم و خشک می باشد، پس از اطلاع از اصول صحیح تغذیه و پیاده سازی آن در زندگی خود، دچار لاغری مفرط می گردند که این امر موجب ناراحتی آنان و سرزنش دیگران شده و در نهایت این مشکل را ناشی از طب سنتی و رعایت اصول تغذیه مورد تاکید آقای دکتر روازاده می دانند که لازم است جهت جلوگیری از بروز اشتباه در درک مطالب و مشکلات مذکور، موارد ذیل را به دقت مورد مطالعه قرار داده و رعایت فرمایند:

1-    برای داشتن یک تناسب اندام، هر فردی باید براساس مزاج خود تغذیه مناسب مزاج و بدن خود را شناسایی و رعایت کند، با این کار قطعاً به یک تناسب اندام و فربه ای زیبا می رسد.
2-    با توجه به این که خورش های ایرانی طبع متعادل دارند توصیه می شود از خورش های چرب با گوشت گوسفند استفاده کنید و غذاهای آبکی بجای سرخ کردنی مصرف نمایید تا لاغر نشوید.
3-    اگر عادت به خوردن ناهار دارید ولی می خواهید وعده ناهار را حذف نمایید یا آنرا به تاخیر بیاندازید، به هیچ وجه اقدام به این کار، به صورت دفعتی نکنید، بلکه به تدریج و طی چند ماه کم کم خود را به این رویه جدید، عادت دهید.
4-    هرگز گرسنگی و تشنگی مفرط نداشته باشید.
5-    موقع تشنگی، آب سالم بنوشید و اگر به صورت موقت در وضعیتی هستید که دسترسی به آب سالم جوشیده ندارید، تشنگی خود را با مصرف آب غیر جوشیده برطرف نمایید و نگذارید تشنگی شما را اذیت کند.
6-    اگر عادت به نوشیدن آب همراه غذا یا مصرف چای فراوان دارید و می خواهید بر اساس منع این موارد در طب سنتی این عادات را حذف کنید، حتماً دقت داشته باشید تا آب کافی بدن شما از طریق روش های مورد تایید از جمله نوشیدن آب سالم، دم نوش ها و چای های گیاهی مورد تایید، آب میوه های غیر کارخانه ای و میوه های آبدار تامین گردد.
7-    از ادویجات به مقدار زیاد مصرف نکنید.
8-    اگر عادت به خوردن برنج دارید، خوردن برنج را به طور کامل از برنامه غذایی خود حذف نکنید و مخصوصاً اگر چاق نیستید برنج را در حد معمول استفاده نمایید.
9-    اگر قبل از اصلاح تغذیه، عادت به خوردن ماست یا سالاد همراه غذا، مصرف لبنیات و یا نوشیدن شیر داشتید، بعد از اصلاح تغذیه از ماست، شیر و دیگر لبنیات سالم و همچنین کاهو به شکل صحیح استفاده نمایید و هرگز خوردن آن ها را از برنامه غذایی خود حذف نکنید. مثلاً می توانید به صورت میان وعده یا عصرانه، ماست سالم را خالی یا همراه با مقداری نان و یا کاهو را همراه سرکه شیره، سکنجبین عسلی یا روغن زیتون مصرف کنید.

به طور مثال اگر دارای یک یا چند ویژگی ذیل هستید:
–    مزاج جبلی شما گرم و خشک است.
–    در دوران جوانی بسر می برید که مزاج سنی شما گرم و خشک است.
–    دارای تعادل در مزاج می باشید و در فصل تابستان یا منطقه ای گرم هستید.

بدن شما نیاز به کولر و خنک کننده دارد و ممکن است در گذشته که اصول تغذیه را رعایت نمی کردید، با خوردن مواد غذایی ناسالم (مانند روغن های ناسالم، خیارهای نارس،سوسیس، کالباس، سس، مواد نگهدارنده موجود در محصولات غذایی کارخانه ای، نوشابه، ساندیس، رانی و نوشیدنی های غیر طبیعی) که عموماً طبع سرد دارند، گرم و خشکی بدن خود را هر چند با مواد ناسالم، خنک و تر می کردید، لذا باید بدانید چون مزاج جبلی و یا سنی شما گرم و خشک است و یا در فصل تابستان یا منطقه ای گرم هستید و اکنون مواد ناسالم را نمی خورید برای جلوگیری از بهم خوردگی در تناسب اندام و خشک شدن بدن خود، می بایست حتماً مواد غذایی سرد و تر سالم را بیشتر مصرف کنید و از مواد غذایی گرم  و خشک کمتر استفاده کنید.
غذاهایتان بیشتر خورشی و پر چرب باشد و سرخ کردنی کمتر بخورید.
شربت های سرد مخصوصاً در فصل تابستان مانند مخلوط عرق کاسنی، شاطره و اسفرزه میل کنید.
ماست طبیعی و لبنیات نیز راحت می توانید مصرف نمایید و در فصل تابستان هندوانه و خنکی زیاد بخورید.

تذکر : اگر افراد با مزاج گرم و خشک دچار این لاغری مفرط شده اند، ضمن رعایت موارد مذکور توصیه می شود رب انار را با آبغوره مخلوط  و یک جوش کوچک روی گاز بدهند و در یخچال بگذارند و از آن نیز هر شب دو قاشق یک ساعت قبل از خواب میل نمایند.
در صورتی که دچار لاغری گونه ها نیز شده اند، ماساژ صورت با روغن زیتون نیز می تواند گوشت آور باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا