دشمنی آشکار با “حجامت”

دشمنی آشکار با “حجامت” این بار با ادعاهای غیرعلمی رئیس سازمان انتقال خون
از فردی که مسئولیت سازمان انتقال خون را به‌عهده دارد، توقع می‌رفت پیش از هرگونه اظهارنظر فاقد مبنای علمی درباره حجامت

لااقل نیم‌نگاهی به اسناد منتشره از سوی انجمن‌های تخصصی ذیل وزارت بهداشت می‌داشت

و این‌گونه وجاهت دانشگاهی خود را زیر سؤال نمی‌برد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ تا به امروز در کشورهای مختلف دنیا درباره اثرات درمانی و پیشگیرانه “حجامت” مطالعات و تحقیقات فراوانی صورت گرفته است و در قالب انتشار مقالات مختلف علمی، اثرات مفید و درمانی حجامت بر طیف گسترده‌ای از بیماریها به اثبات رسیده است.

در کشورمان نیز تا به امروز مطالعات مستقلی از سوی پزشکان و اساتید مبرز طب سنتی به‌روی اثرات درمانی حجامت صورت گرفته است؛ از سوی دیگر، حجامت در کشورمان به‌دلیل برخورداری از پیشینه عظیم طبی منحصر به‌فرد یعنی طب ایرانی ــ اسلامی، از دیرباز از جایگاه بسیار ویژه‌ای در درمان بسیاری از بیماریها برخوردار بوده است و بخش قابل توجهی از ذخایر و داشته‌‌های امروز کشورهای مختلف جهان در حوزه حجامت، مدیون ایران و بزرگان طب سنتی کشورمان است.

با وجود انتشار مقالات مختلف علمی در اثبات اثرات درمانی حجامت و انجام تحقیقات مختلف درباره تفاوت ماهوی اثرات حجامت با “انتقال خون”، متأسفانه هر از چندی شاهد اظهارات و موضع‌گیری‌های کاملاً بی‌مبنا و فاقد هرگونه وجاهت علمی و دانشگاهی از سوی برخی از مسئولان امر در حوزه بهداشت و درمان کشور هستیم!

در نمونه تازه چنین موضع‌گیری‌هایی، علی‌اکبر پورفتح‌الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران اخیراً طی مصاحبه‌ای عجیب گفته “انتقال خون شکل مدرن حجامت است!”.

این مسئول حتی پا را فراتر گذاشته و در اظهاراتی فاقد هرگونه سند و مطالعه دانشگاهی مدعی شده “انتقال بیماری‌های عفونی همچون هپاتیت B و C از طریق روش سنتی انتقال خون که همان حجامت باشد، بیشتر محتمل است؛ با توجه به پیدایش پاتوژن‌ها و بیماری‌های نوظهور، یکی از تئوری‌های در انتقال این بیماری‌ها، حجامت است!”.

جالب‌تر اینکه این مسئول در سازمان انتقال خون در توصیه‌ای عجیب گفته: “کسانی که به هر دلیلی اعتقاد به حجامت دارند و سلامت هستند، انتقال خون را تجربه کنند که نوع مدرن این شیوه سنتی است!”.

هرچند اظهارات بی‌مبنایی از این دست، نیاز چندانی به پاسخ ندارد و ماهیت چنین ادعاهایی برای خبرگان دو حوزه پزشکی نوین و اساتید طب سنتی کاملاً روشن و واضح است اما صرفاً جهت بازخوانی برخی اثرات شگرف درمانی حجامت و بیان تفاوت ماهوی و بنیادی اثرات حجامت با فرایند انتقال خون، در ادامه به برخی مستندات علمی در رد چنین اظهارنظراتی می‌پردازیم:

1. یوهان آبل (JOHANN ABELE) پزشک و محقق آلمانی در کتاب خود با عنوان «حجامت شیوه درمان آزمون‌شده» که در سال 1997 چاپ شده، در مورد حجامت می‌گوید: «اعتقاد راسخ دارم که نه‌تنها امروز بلکه برای همیشه،‌ امر حجامت را در درمان بیماریها نباید نادیده گرفت؛ حجامت پدیده‌ای است که در خودتنظیمی کردن عملکرد بدن انسان دخالت دارد، امری که هرگز با روشهای دیگر نمی‌توان آن را جایگزین کرد… مطالعات ما نشان می‌دهد که در آلمان می‌توان 75 درصد بیماریها را با شیوه‌های درمان طبیعی از جمله حجامت درمان کرد».

وی در کتاب خود از بیمارانی نام می‌برد که تنها با یک بار حجامت بیماری چندین‌ساله آنها بهبود یافته است و می‌افزاید: «جان کلام اینکه چگونه می‌توان شیوه درمانی حجامت را به‌دلیل اینکه متعلق به دوران قرون وسطی است، نادیده گرفت و از کاربرد آن صرف‌نظر کرد، در صورتی که می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بدون ایجاد عوارض جانبی و هزینه گران و وقت‌گیر باعث بهبود بیماری در یک مرحله شود».

این پزشک و محقق آلمانی ضمن مقایسه حجامت با سایر روشهای درمانی متذکر می‌شود: «پزشکی که با اثرات و کاربرد بادکش و حجامت در درمان بیماریهای گوناگون آشناست، در برخورد با هر نوع بیماری بدون تردید،‌ ابتدا در اندیشه انجام حجامت است و بعد درمانهای دیگر زیرا در شرایط امروزی و با تعدد مراجعات، عملاً ثابت شده که بادکش و حجامت آسان‌ترین و سریع‌ترین روش درمان است».

2. از فردی که مسئولیت سازمان انتقال خون را به‌عهده دارد حداقل توقع این بود پیش از هرگونه اظهارنظر ناسنجیده و فاقد مبنای علمی، لااقل نیم‌نگاهی به اسناد منتشره از سوی انجمن‌های تخصصی ذیل وزارت بهداشت می‌داشت؛ صرفاً جهت اطلاع این مسئول محترم در سازمان انتقال خون یادآور می‌شویم که دکتر نفیسه حسینی یکتا به‌عنوان رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران و مرجع رسمی فعال در زیرمجموعه وزارت بهداشت نیز کاملاً ادعاهای اخیر پورفتح‌الله درباره امکان جایگزینی انتقال خون به‌جای حجامت را رد کرده است!

رئیس انجمن علمی طب سنتی ایران درباره اثرات شگرف درمانی حجامت اعلام کرده است: “به‌‌استناد بیش از 8هزار مقاله موجود در پایگاه‌های مقالات علمی از بوته آزمایش و تحقیقات نیز سربلند بیرون آمده‌اند؛ تحقیقات انجام‌شده پیرامون حجامت بیانگر اثر مثبت حجامت به‌روی بیماریها و علائم گوناگونی مانند زونا، سرفه، کمردرد، زخم، آرتریت، درماتیت، ماستیت، نوریت و… است که به‌تنهایی یا همراه با داروهای شیمیایی استفاده شده است”.

3. مقایسه بین حجامت به‌عنوان یک روش درمانی و اهداء خون‌، قیاسی کاملاً غیرمنطقی است؛ چرا که در فرایند انجام حجامت ابتدا با “بادکش” روی جریان خون تغییراتی ایجاد می‌کنند و سپس خراشهای ظریف پوستی که زده می‌شود، فرایندهایی در بدن تحریک می‌‌شود که اصطلاحاً آن را “فراخوان گلبولی” می‌گوییم.

مدل خون‌گیری در عمل حجامت سطحی است اما در خون دادن یک شوک منفی است که به‌وسیله یک سوزن، خون در گردش مورد نیاز بدن را خارج می‌کند؛ در حجامت، خون کثیف از بدن خارج می‌‌شود اما در خون دادن، خون تمیز و مورد نیاز بدن اهدا می‌شود.

اهدای خون هیچ اثر درمانی یا هیچ نقش درمانی برای اهدا‌کننده خون ندارد؛تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر اینکه اهدای خون‌، نقش درمانی برای درمان بیماریهای پوستی یا گوارشی یا بیماریهای کبدی یا بیماریهای قلبی ــ عروقی یا هر بیماری دیگری داشته، وجود نداشته است اما حجامت نقش درمانی برای فرد دارد و شما با انجام حجامت، زندگی خودتان را نجات می‌دهید اما با اهدای خون زندگی دیگران را‌.

5. اثرات حجامت در درمان بیماریهایی از قبیل آلرژی‌، ‌آسم و نفس‌تنگی‌، کبد چرب‌، سردردهای میگرنی‌، غلظت خون‌، دیسکوپاتی و سیاتالژی‌، جوش صورت و بدن‌، پسوریازیس‌، آفت دهان‌، حتی هپاتیت و … کاملاً آزموده شده است.

آنچه از موضع حجامت خارج می‌شود چیزی جز سموم بدن و اخلاط فاسد و کثیف نیست اما در اهدای خون‌، بیشترین چیزی که خارج می‌شود مواد غذایی‌، الکترولیتهای مورد نیاز بدن و ویتامین‌ها است.

در تفاوت اهدای خون با خون حجامت همین بس که حتی حیوانات نیز از خون حجامت و بوی تعفن آن گریزانند اما از خون اهداشده برای خوردن استقبال می‌کنند‌.

جالب است بدانید که پیغمبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و امام صادق(ع) این موضوع را متذکر شده‌اند که “سم از هر کجا، وارد بدن شود، از محل حجامت خارج می‌شود” یا “از موضع حجامت، چیزی جز سم دفع نمی‌شود”.

6. طبق تحقیقات‌، میزان کلسترول خون حجامت، 9 تا 11 برابر بیشتر از خون وریدی است بنابراین برای کاهش میزان کلسترول خون، انجام حجامت بسیار مفیدتر است همچنین سم موجود در خون حجامت 23 برابر سم خون وریدی است.

بیشتر کسانی که خون اهدا می‌کنند در غالب موارد سیگار و دخانیات مصرف می‌کنند بنابراین خون اهداشده این افراد نه‌تنها برای گیرندگان خون مفید نیست بلکه می‌تواند مضر هم باشد؛ در اصل باید این‌گونه باشد که افرادی که قصد اهدای خون آن هم صرفاً با نیت کمک به بیماران نیازمند به خون دارند، قبل از اهدا کردن خون حتماً باید حجامت کنند تا از این طریق، خونی که اهدا می‌‌کنند خون تمیز و سالم باشد اما متأسفانه در حال حاضر از اهدای خون توسط افرادی که حجامت کرده‌اند، ممانعت می‌شود!!

7. در برخی موارد حتی مشاهده می‌شود که گیرندگان خون بعد از دریافت پکسل خون‌، دچار بیماریهای دیگری از جمله زخم معده یا کبد چرب‌، عصبانیت و پرخاشگری‌، افسردگی و … می‌شوند در حالی که قبلاً به این بیماریها مبتلا نبوده‌اند و در واقع از اهدا‌کنندگان خون دریافت کرده‌اند.

میان کسانی که در جنگ تحمیلی در معرض بمباران‌های شیمیایی قرار گرفته‌اند‌، افرادی که در حین جنگ، حجامت کرده‌اند سالم باقی مانده‌اند و مابقی طی این سالها‌، مشکلات بمباران‌های شیمیایی را تاکنون به‌دوش کشیده‌اند.

نهایتاً این نکته را یادآور می‌شویم که حجامت یکی از بزرگترین شاخصه‌های طب سنتی ایرانی است؛ برای سالم زنده ماندن و داشتن زندگی بدون بیماری باید خود را ملتزم به انجام آن بدانیم.

منبع:خبرگزاری تسنیم

کدمطلب:97052000


خط مشی احیای سلامت در بازنشر مطالب مندرج در دیگر منابع 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر من نباید بین طب سنتی و طب مدرن این اختلافات پیش بیاد. به نظر من حجامت با دادن خون خیلی فرق داره و هر کدام در جایگاه خودش قابل بررسی می باشد.
    از جناب دکتر روازاده تشکر ویژه دارم. ایشان واقعا اطلاعات خوبی در این زمینه دارند. من شخصا بیش از 20 ساعت فیلم و صوت از ایشان دیده ام. حتی یک سال هم مراقب ویژه داشتم اما خوب بعدش دوباره تغذیه مدرن مانع شد.

    پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا