روز جهانی شیر مادر و ضرورت تغذیه طبیعی نوزاد

اهمیت تغذیه طبیعی نوزاد سبب شده است تا از سوی سازمان‌های بهداشت جهانی و یونیسف همه ساله از ۱۰‌ تا ۱۶ مرداد به‌ عنوان هفته جهانی شیر مادر تعیین شود.

در ايران همچنين روز 10مرداد به‌ عنوان روز جهاني شير مادر به رسميت شناخته شده است. در زمان‌هاي قديم تنها راه تغذيه نوزاد در ماه‌هاي اول يا 2سال ابتدايي زندگي شير مادر بود، اما امروزه متأسفانه با وجود شير خشك مادران يا زودتر شيردهي طبيعي به كودك را متوقف مي‌كنند يا برخي از مادران نسبت به دادن شير خود به نوزاد بي‌تفاوت مي‌شوند.

اما چرا تا اين حد در دين اسلام و از نظر بهداشتي و پزشكي بر اهميت شير مادر تأكيد شده و همگان بر اين باورند كه نوزادان بايد از شير مادر استفاده كنند؟ شير مادر حاوي تركيباتي است كه حتي در شير خشك نيز يافت نمي‌شود. تركيباتي كه در تقويت استخوان‌ها و در رشد طبيعي تمام‌ اندام بدن مؤثر خواهند بود. طبق توصيه سازمان بهداشت جهاني، در 6‌ماه نخست، نوزاد درصورت امكان و خشك نشدن شير مادر تنها بايد ‌ شير مادر بخورد كه البته اگر آمادگي آن ديده شد به‌ تدريج مواد جامد هم افزوده شود. تا سن دو‌سالگي توصيه مي‌شود به‌ عنوان يك خوراك تكميلي به نوزاد شير مادر هم داده شود.

سال‌ها تحقيقات و بررسي‌هاي متخصصان حوزه سلامت نشان داده است كه شيردهي براي مادر و نوزاد، سودمند است و اثر مثبت آن حتي در دوران كودكي هم ديده مي‌شود. شير مادر علاوه بر اينكه از سندروم خطرناك مرگ ناگهاني نوزاد تا حد امكان جلوگيري مي‌كند، باعث تقويت عملكرد ريه‌هاي نوزاد نيز مي‌شود و از مشكلات تنفسي و تنگي نفس جلوگيري مي‌كند‌ .

منبع:همشهری آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا