روغن های کُشنده صدای وزیر بهداشت را هم درآورد

بعد از بحث‌های فراوان درباره روغن پالم، انتقاد وزیر کشاورزی درباره رانت در واردات روغن، دوباره نوبت به وزیر بهداشت رسید که از رابطه آن با مرگ و میر ایرانیان و ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به دلیل ترکیب نامناسب روغن نباتی صحبت کند.

گویی حاشیه دست از سر روغن بر نمی‌دارد.استفاده بیش از اندازه از روغن پالم و رانت واردات آن، مشکلات خرید دانه‌های روغنی، مشکلات تنظیم بازار مصرف روغن نباتی و رانت در واردات دانه‌های روغنی، این بار نیز ترکیب بد و تاثیرات نامناسب آن روی سلامت مصرف کننده توسط وزیر بهداشت زیر ذره بین رفته است.

بنا بر این گزارش، محمود حجتی چندی پیش در جمع مدیران جهاد کشاورزی با انتقادات صریح، درباره رانت میلیارد دلاری واردات روغن خام ، در واکنش به عدم خرید دانه های روغنی توسط انجمن روغن (به دلیل عدم افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف)  گفت: بیخود کرده اند که دانه‌های روغن را نمی‌خرند.

وی همچنین به افشاگری دیگری پرداخت و افزود: دلیل عدم توسعه کشت دانه‌های روغنی در کشور واردات روغن خام است.

بعد از این اظهارت آتشین که منجر به باز پس‌گیری مسئولیت‌های تنظیم بازار روغن و خرید تضمینی دانه‌های روغنی از انجمن مربوطه شد،سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، امروز در مراسم روز جهانی غذا با بیان اینکه مصرف روغن در کشور خیلی زیاد است و  ترکیب خوبی ندارد گفت: نقش دستگاه های کنترل کننده وزارت صنعت و بهداشت در این ارتباط خیلی مهم است، مردم هم می‌توانند نقش ویژه‌ای در کنترل میزان مصرف روغن داشته باشند.

وی با بیان اینکه شایع ترین علت مرگ ایرانیان بیماری های قلبی و عروقی است، افزود: درست است که استرس و بیماری‌های روانی در این امر تاثیرگذارند اما همه موارد را نباید به این موضوع ربط داد، دلیل عمده این بیماری ها نوع و میزان روغنی است که از دهه های گذشته استفاده می‌کردیم و این نگرانی وجود دارد که بیماری های نو پدیدی ایجاد شود.

وی همچنین  اسناد بالا دستی در بخش محیط زیست و سلامت را  به درد نگهداری در گنجه و ویترین دانست خاطر‌نشان کرد:  این اسناد در زندگی مردم ظهور و بروز ندارند و دستگاه های نظارتی ما کم توان و حضوری کم رنگ در این عرصه دارند.

هاشمی افزود :ارائه دهندگان خدمت نیز به دلیل اینکه مورد توجه قرار نگرفته‌اند، احساس می‌کنند که میان کسی که درست کار است و کسی کار خود را با تعهد لازم انجام نداده است، تفاوتی وجود ندارد.

رسول دینارورند رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره ترانس موجود در روغن نباتی، گفت: با وجود اینکه طی 10 سال گذشته درصد اسید چرب ترانس در روغن‌ها بسیار کاهش یافته است ولی هنوز به حد مطلوب نرسیده است و 10 سال دیگر طول می‌کشد تا اسید چرب ترانس روغن‌ها صفر شود.

 

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. سلام.اقای دکتر متاسفانه صحبتهای اقای دیناروند با شبهه است یک روز محصولی را رد و روز دیگر تایید می کنند کلا ما ملت ایران با ایشون مشکل داریم.و لطفا در مورد شکرهای قهو های موجود در بازار هم صحبت کنید.التماس دعا

  2. همیشه همین طوریه به حرفهای اساتید طب سنتی ما گوش داده نمیشه اما تا خارجی ها حرفی میزنند مثل اینکه وحی نازل شده همه حرفشون رو تایید میکنند مثل این خبر http://mag.digikala.com/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D9%87-article/%D8%AA%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%B4%D8%AF-%D8%B3%D9%88%D8%B3%DB%8C%D8%B3-%D9%88-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%B7%D8%A7%D9%86/
    سالهای ساله که بزرگوارانی مثل استاد روازاده و بقیه مثل استاد جمشید خدادای و بقیه دوستان میگن که سوسیس و کالباس سرطان زاست کمتر توجه میشد اما الان که سازمان بهداشت جهانی گفته همه تاییدش میکنند و خبرشو میزارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا