سرب موجود در رژ لب سرطان زاست

سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعتقاد دارد که میزان سرب موجود در رژ لب‌های آزمایش شده به اندازه ای بالا نبوده که برای سلامتی انسان خطرات جدی ایجاد کند در حالی که پژوهشگران مستقل می‌گویند میزان دریافت سرب از این طریق می‌تواند تا اندازه‌ای بالا باشد که منجر به سقط جنین و تشنج شود.

Zoe در زندگی خود ۲ کار را دوست دارد؛ وبلاگ نویسی درباره مد و کشف رنگ‌‌های دلخواه رژلب و خوشبختانه این دو علاقه در ارتباط مستقیم با یکدیگر قرار دارند و به عبارتی دو روی یک سکه هستند! او به خاطر مسایل کاری و علایق خود روزانه رژ لب‌های گوناگونی را امتحان می‌کرد تا این که یک روز گزارشی از سازمان غذا و داروی ایالات متحده را خواند که در آن، سرب موجود در ۴۰۰ نوع رژ لب مورد بررسی قرار گرفته بود. این گزارش کافی بود برای این که Zoe در علاقه خود نسبت به این وسیله آرایشی تجدید نظر کند اما آیا واقعا روژ لب خطرناک است؟
 
پاسخی که دریافت می‌کنید بستگی دارد به این که سوال را از چه کسی بپرسید! سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) اعتقاد دارد که میزان سرب موجود در رژ لب‌های آزمایش شده به اندازه ای بالا نبوده که برای سلامتی انسان خطرات جدی ایجاد کند در حالی که پژوهشگران مستقل می‌گویند میزان دریافت سرب از این طریق می‌تواند تا اندازه‌ای بالا باشد که منجر به سقط جنین و تشنج شود. حتی گفته می‌شود که سرب و سایر فلزات سنگین موجود در آن می‌تواند موجب ابتلا به سرطان شود.

برنامه ملی سم شناسی ایالات متحده از سازمان‌های دولتی مانند موسسه ملی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها تشکیل شده است؛ این برنامه سرب را در رده عوامل ایجاد سرطان برای انسان طبقه بندی می‌کند.

فلز سرب به صورت طبیعی در خاک یافت شده و در ساختار بسیاری از وسایل از لوله و باتری گرفته تا مصالح ساختمانی و رنگدانه‌های لوازم آرایش به کار می‌رود. در سال ۲۰۰۹ موسسه FDA نخستین گزارش از یافته‌های خود را درباره سرب منتشر کرد؛ سپس دانشمندان میزان سرب را در ۴۰۰ رژ لب مورد بررسی قرار دادند و حاصل این تحقیقات که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ منتشر شد، نشان داد که تمامی نمونه‌های آزمایش شده دارای سرب بوده‌اند، اما میزان این فلز آن‌قدر بالا نبود که خطری جدی به دنبال داشته باشد.

میانگین غلظت سرب در نمونه‌های رژ لب مورد آزمایش برابر با ۱/۱۱ قسمت در میلیون (ppm) به دست آمده و دامنه تغییرات آن از ۰/۰۲۶ تا ۷/۱۹ واحد بوده است. FDA حداکثر مقدار مجاز سرب در لوازم آرایش را به میزان ۲۰ پی‌پی‌ام مجاز می‌داند؛ بنابراین مقادیر به دست آمده نسبتا ناچیز بوده‌اند.  به عنوان مثال در هوای پر از گرد و غبار یک خانه مقدار سرب می‌تواند به صدها ppm برسد؛ با تمام این‌ها پژوهشگران سرب موجود در لوازم آزایشی را مشکل‌ساز می‌دانند!

در این آزمایشات تمرکز FDA به جای آن که بر روی کل سرب موجود در یک عدد رژ لب باشد، فقط بر روی میزان این فلز در رنگدانه‌ها بوده است؛ همچنین FDA آزمایش رنگ‌ها را به Cosmetic Ingredient Review سپرد؛ در حالی که این کار با لابی گری یک گروه صنعتی تولید کننده لوازم آرایش انجام شد.

منبع: Severns       

رژ لب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا