سرماخوردگی – واکسن آنفلوانزا زدم ولی باز هم سرما خوردم!

باز هم فصل سرد و شیوع سرماخوردگی

از دید طب سنتی سرماخوردگی نیز مانند دیگر بیماریها ،دو علت دارد که وقتی این دو علت با هم جمع می شوند یک بیماری بوجود می آید.یکی از آنها بستر بیماری است و دیگری عامل بیماری.

طب سنتی به عامل بیماری ″عامل غریبه″می گوید. این طب نمی گوید اینها باکتریها هستند و اینها ویروس و امثالهم ;بلکه به دلیل دید کلی نگری که دارد ،به هر عاملی که از محیط بیرون،وارد بدن می گردد،می گوید عامل غریبه;به همین دلیل طرفداران طب غربی ،اظهار دارندکه طب سنتی به مبحث باکتری و ویروس و این غولهای بیماری زا توجهی ندارد!!!

خیر اینطور نیست…. از دیدگاه طب سنتی این بستر بیماری است که باعث میشود هنگامی که من سرماخوردم و وارد جمعی می شوم ،دیگر افراد که بستر بیماری را در بدن خود فراهم دارند از من واگیر کرده و بیمار شوندو آنهایی که بستر بیماری را ندارند جان سالم به در ببرند.

واکسن آنفلوانزا زدم ولی باز هم سرما خوردم!

حدود 200 نوع عامل سرماخوردگی از باکتریها گرفته تا ویروسهای زیادی شناخته شده اند که تاکنون شاید این آمار بسیار بالا رفته و دانشمندان هنوز آنها را کشف نکرده اند! طبق تحقیقات متعددی که در این زمینه انجام شده است در بعضی مناطق بعضی باکتری ها و ویروسها بیشتر تجمع پیدا می کنند و به اصطلاح کلنیزه می شوند. برای همین بشر دو پا، سعی در ساخت یک سری واکسن ها برای مقابله با آنها دارد و هنگامی که شخص می خواهد وارد آن منطقه شود ( مثلاً وقتی خدا برایش طلبیده و عازم سفر به مکه مکرمه می شود) توصیه می شود، واکسن بزند ولی بارها شنیده ایم که شخص اظهار داشته که بلافاصله پس از پیاده شدن از هواپیما سرما خورده و تا لحظات آخر مسافرت، حال مساعدی نداشته است!!!

بله آنها سرما خورده اند ولی نه با آن عامل غریبه که قبل از مسافرت، در برابرش واکسینه شدند بلکه با یکی از آن 99 عامل دیگر که در منطقه حضور داشتند و برای بدن آنها که بستر مناسب بیماری بوده، کمین کردند و به این صورت، این مهمان ناخوانده وارد بدنشان شده است!!! متأسفانه برخی از شما که انشااله خواننده این مطلب نمی باشد، از سر ناآگاهی، به محض اینکه می شنود فلان واکسن آنفلوآنزا کشف شده است، با این تصور که می تواند تا آخر زمستان با خیال راحت از دست دردسرهای سرما خوردگی راحت شود، تصمیم به واکسینه شدن می گیرد؛ ولی به نظر شما آیا می توان صددرصد در امان بود؟!

باید گفت خیر … در واقع این بستر بیماری است که باید از بین برود تا بتوان در مقابل تمام ویروسها  و باکتریها واکسینه شد. این فکر را از ذهنتان خارج کنید که واکسینه بشوید و اصلاً بیمار نشوید؛ زیرا باز هم باید تکرر کرد که عوامل بیماری متعددند.

علائم سرماخوردگی

طب غربی برای درمان سرماخوردگی با هر علامتی، یک سری داروهای ثابت برای همه افراد دارد. از کوچک تا بزرگ، از بچه تا مسن. خوشبختانه یا بدبختانه همه با داروهایی مانند قرص سرماخوردگی و استامینوفن، شربت دیفن هیدرامین یا بروم هگزین، آمپول دگزامتازون و شش سه سه و در شدت یافتن بیماری، با آمپول های پنی سیلین و پنادر، آشناییت کامل داریم….

ولی با عوارضی که می بینیم یا در آینده ای نه چندان دور خواهیم دید آشناییت نداریم!

دیدگاه طب سنتی به سرماخوردگی

در همه بیماری ها دو مزاج غالب داریم: سردی و گرمی. و درمان سرماخوردگی نیز بر اساس مزاج پایه ریزی شده است. سرماخوردگی در مزاجهای گرم (شامل دم و صفرا) و سرماخوردگی در مزاجهای سرد (شامل سودا و بلغم).

پس همانگونه که مزاج های افراد با هم متفاوت است درمان آنها نیز متفاوت می باشد که با هم بررسی می نماییم:

  • فردی با مزاج گرم دچار سرما خوردگی می شود:

علائم: تب های معمولاً بالا (حدود 38.5 درجه به بالا)، خشکی گلو، آبریزش به صورت علائم حساسیت بروز می کند و فرد حالات آلرژی دارد یعنی آبریزش وی آبکی و رقیق است و چشم های او نیز درگیر بیماری شده و آبریزش دارد (معمولاً با خارش و سوزش و قرمزیِ چشم)، تبخال که مربوط به گرم کردن کبد است مشاهده می شود، آفت دهان، درد مفاصل، احساس خستگی دارد، شایع ترین درگیری ها برای این دسته، سرفه است؛ آن هم سرفه های خشک بدون خلط، احساس داغی بدن دارد، درگیری گوش هم در این افراد بسیار مشاهده می شود.

فردی با مزاج سرد دچار سرما خوردگی می شود:

دراین افراد، بعضاً سرفه وجود دارد ولی به صورت تک سرفه و همراه خلط، از گرفتگی بدن شاکی هستند، گرفتگی بینی و حلق همراه با خلط دارند به اضافه خلط عفونی (ترشحات سبز و قهوه ای که اگر روشن باشد غلیظ اند)، ترشحات عفونی پشت حلق (PDN) دارند (درگیری سینوس ها) که بیمار با حالات نیم سرفه گلوی خود را صاف می کند، تب آنها با درجات پایین (کمتر از 38.5 درجه) مشاهده می گردد، از ضعف عمومی و خواب آلودگی شاکی هستند (علت: ترشحات پشت حلق، وارد معده شده و با برهم زدن اخلاط معده، علائم ضعف و خواب آلودگی را بوجود می آورند)، از احساس سردی و لرز رنج می برند.

با توجه به این علائم، می توان مزاج گرم یا سرد بیمار را تشخیص داده و درمان را انجام داد.

درمان سرماخوردگی

یک عامل غریبه (ویروس  یا باکتری) وارد بدن شده است. دارویی نیاز داریم که با این عامل بجنگد که طب غربی نیز از همین رویه استفاده می کند ولی روش استفاده اش، به دلیل اینکه برای همه یکسان عمل می کند، اشتباه است. ما می خواهیم دارویی داشته باشیم که یک آنتی بیوتیک، ضد ویروس و ضد باکتری باشد. آن دارو در قدم اول چیزی نیست جز … آویشن.

البته روش استفاده از آن در مزاجهای مختلف، فرق دارد. اول از همه باید توجه داشت که در مزاجهای گرم، با مصرف بی رویه ی آن، برای فرد، گر گرفتگی و سوزش گلو پیش نیاید.

الف) دستور آویشن:

میزان مصرف در گرم مزاجان باید نسبت به سردمزاجان، کمتر باشد؛ به این دلیل که طبیعت آویشن، گرم و خشک و بدن بیمار هم که گرم و خشک است؛ پس اگر در مصرف آن زیاده روی کند، احساس گرگرفتگی و سوزش گلو و حلق او بیشتر شده و التهاب پیدا می کند. بنابراین آویشن در گرم مزاجان باید بسیار رقیق شود. در سرد مزاجان تا حد می توان از آویشن استفاده کرد که احساس سرما از بدن خارج شود. در این دستور، بهتر است از عرق آویشن استفاده شود آن هم رقیق شده اش. به دو صورت:

  1. یکی خوردن آن بصورت روزی سه بار هر بار نصف لیوان (در سن بالاتر از 25 سال)
  2. و یک راه دیگر قرقره کردن عرق آویشن رقیق: روزی 7 بار

ب) دستور آبمیوه:

آب سیب+ آب هندوانه+ آب لیمو شیرین:

همه به نسبت مساوی. گرم مزاجان باید بیشتر از آب میوه استفاده کنند. حداقل سه لیوان و بر اساس تب فرد، این مقدار اضافه می شود. این سه آب میوه، در ترکیب با یکدیگر، اثر تب بری فوق العاده ای دارند. حتی تب 42 درجه را می توان با این ترکیب پایین آورد. در مزاجهای سرد، چون هدف، تقویت سیستم ایمنیِ بدن می باشد، باید کمتر آبمیوه مصرف کرد (حداکثر سه بار در روز).باز هم بر اساس میزان تب می توان آبمیوه را اضافه نمود.

پ) دستور سوپ گشنیز+ شلغم:

سبزی سوپ+ گشنیز فراوان+ یک قاشق برنج+ یک قاشق عدس و گوشت مرغ یا ماهیچه گوسفند+ مختصری زردچوبه (یک یا دوبار در روز به صورت گرم).

گرم مزاجان می توانند به این سوپ، اسفناج نیز اضاقه کنند. اگر شلغم اضافه شود بسیار عالی است؛ چون شلغم ضد ویروس و آنتی بیوتیک قوی می باشد.

ت) دستور بخور:

یکی از بهترین پاسخ ها را در درمان بیماریهای ویروسی دارد. یک دستور بخور خوب: تخم گیاه گشنیز (سه قسمت)+ برگ اکالیپتوس (یک قسمت)+ برگ آویشن (یک قسمت). معمولاً به ترتیب می توان گفت: 50-50-150 گرم.

که این ترکیب را باید کوبید و از پودر آن، به اندازه یک قاشق غذاخوری به 2 لیوان آبی که در حال جوشیدن است اضافه و از بخارش استفاده کرد. با بخور این ترکیب، به صورت و بینی، ترشحات به طور کامل خارج شده، سینوس ها پاکسازی و مجاری تنفسی باز می شود. با توجه به اینکه گیاه اکالیپتوس احتقان را از بین می برد. بخور را می توان تا سه بار در روز انجام داد. حتی این بخور برای سردردی که در اثر بسته شدن مجاری سینوسها بوجود آمده است مفید می باشد. در بعضی از سرماخوردگی ها، ترشحات به دلیل اینکه خارج نمی شوند شخص سردرد می گیرد.

ث) جوشانده ی سرماخوردگی:

قدومه+ بارهنگ+ آویشن+ اسطوخودوس+ گل ختمی+ گل پنیرک

از هر کدام 25 گرم، نیم کوب کرده و از مخلوط فوق، سه قاشق غذاخوری در سه لیوان آب، داخل فلاسک ریخته بعد از یک ساعت، روزی دوبار و هر بار 5/1 ساعت بعد از غذا میل کنید.

ج) انفیه بعد از بخور:

اگر بخور همراه با انفیه باشد، بهتر است: پودر انفیه ترکیبی از گیاهان مختلف است که یکی از آنها گیاه کندش می باشد که عطسه آور هستند و بعد از بخور اگر 10 تا 15 عطسه انجام شود مجاری به طور کامل باز می گردد. بعد از اتمام عطسه ها، دو قطره روغن بنفشه در هر بینی بچکانید.

چ) استفاده از دانه های گیاهی لعاب دار:

به خصوص در مزاجهای گرم این ترکیبات، همان مبحث چهار تخمه ی اصلی معروف سرماخوردگی (قدومه، بارهنگ، تخم مرو، به دانه) هستند که بسیاری از مردم استفاده می کنند و ابراز می کنند که پس از مصرف، گلوی آنها نرم و حالشان بهتر شده است. به جای آنها می توان تخم شربتی (برای گرم مزاجان)، بالنگو (برای سرد مزاجان)، سپستان (معمولاً جوشانده شده و از عصاره حاصل استفاده می شود) را جایگزین کرد.

  • خاکشیر با آب جوش: هر روز صبح ناشتا به اندازه سه قاشق غذاخوری خاکشیر را در یک لیوان آب جوش مخلوط و با نبات یا شکر، شیرین کرده و میل کنید و تا دو ساعت بعد، چیزی نخورید.
  • بارهنگ+ قدومه+ عرق آویشن+ آبجوش:

یک قاشق غذاخوری بارهنگ و یک قاشق مرباخوری قدومه را که از قبل تمیز کرده اید با چند قطره عرق آویشن و به مقدار کافی آبجوش مخلوط کرده و میل کنید.

  • تخم شربتی+ اسفرزه: یک قاشق مرباخوری تخم شربتی را با یک قاشق مرباخوری اسفرزه داخل یک لیوان ریخته و روی آنها آب سرد بریزید. می توانید چند قطره لیموترش تازه یا آبلیمو به این ترکیب اضافه کرده و میل کنید.

ح) دستور پرهیزات غذایی:

بعد از 5-3 روز که علائم سرماخوردگی تقریباً برطرف می شود بسیاری از افراد فکر می کنند دیگر آزادند که هرچه خواستند بخورند! ولی باز هم باید گفت … خیر. اگر می خواهید بدن خود را مقاوم کنید (بستر بیماری را از بین ببرید)، باید برای بهبودی کامل، دور یک سری خوراکیها را خط بکشید وگرنه طول بیماری شما زیاد خواهد شد:

  • ماست و دوغ: هم سردمزاجان هم گرم مزاجان، نباید ماست بخورند. با رعایت نکردن این مورد، گرم مزاجان دچار عارضه ی سرفه به مدت طولانی (مثلاً دو هفته) می شوند، همچنین خشکی حلق و حساسیت به وجود می آورد.
  • ترشی : تشدید در سرفه گرم مزاجان و سردی در بدن سردمزاجان.
  • آب یخ و بستنی و بادمجان: در سرد مزاجان مشکلات را تشدید می کند.
  • مواد آلرژی زا مانند انگور، خربزه، انبه: به خصوص برای مزاجهای گرم (تبخال و خارش گلو).
  • غذاهای سرخ کردنی و سس

درمان سرماخوردگی شیرخواران

از سن 3 ماهگی به بالا می توان درمان گیاهی را برای کودک شروع کرد. به خصوص از وقتی که کودک غذاخور شد (که غذاخوارگی در طب سنتی 5-4 ماهگی و در طب غربی 6 ماهگی می باشد). برای سن های پایین تر از این سن، می توان از روشهای دیگر درمان بهره برد مانند ماساژ، بخور.

در شیرخوارها درمان کمی متفاوت و با دقت انجام می گردد:

  • آویشن: از قطره ی آویشن استفاده می شود (عرق آویشن رقیق شده به صورت قطره): آنقدر رقیق که وقتی آنرا می چشید تند نباشد. این قطره را با قطره چکان داخل بینی نوزاد می چکانیم (هر سه ساعت سه قطره در هر بینی). بر اساس وزن کودک و همچنین طبع وی، می توان با سرنگ بصورت خوراکی آنرا به کودک بخورانیم.
  • قدومه: وقتی چشم های کودک قرمز و دارای التهاب است و تب دارد و آبریزش رقیق که چرکی نیست، می توان متوجه شد که طبع کودک گرم است. می توان از قدومه استفاده کرد. البته باید از لعاب آن به کودک داد (با آب گرم لعاب را جدا می کنیم روزی سه بار و هر بار نصف استکان)
  • سوپ گشنیز: البته لعاب سوپ (پس از پخت، آنرا از صافی رد کرده و لعابش را جدا کنید).
  • بخور: برای شیرخوار که همکاری نمی کند: ترکیب بخور را درست کرده و آنرا صاف کرده و عصاره حاصل را داخل دستگاه بخور می ریزیم تا کودک هنگام تنفس، این هوا را تنفس کند.
  • پرهیزات غذایی: در پرهیزات علاوه بر مذمت مواد خوراکی فوق، باید از مصرف گردو و خرما هم جلوگیری کرد به خصوص کودک گرم مزاج.

یک روش پیشگیری از سرماخوردگی

شربت عسل: آب+ عسل+ چند قطره لیمو ترش تازه به خصوص برای بچه های یک سال به بالا عالی است (چند بار در روز)، در فصل پاییز و زمستان روزی یک لیوان

من که تا آمپول پنادر نزنم، سرماخوردگی ام خوب نمی شود!

به طور کلی آنتی بیوتیک ها طبیعتی خشک دارند. بعضی سرد و خشک و اکثراً گرم و خشک. بسیاری اظهار کرده که تا آمپول پنادر نزنند خوب نمی شوند. باید گفت این افراد سردمزاجند و هنگامیکه این دارو وارد بدنشان می شود با طبیعت گرم و خشکی که دارد، فرد را سرحال می آورد. در عوض، گرم مزاجان با استفاده از آن، تا چند هفته احساس گرگرفتگی دارند.

اصطلاحاً گفته می شود آنتی بیوتیک به صورت کور وارد بدن می شود. یعنی اینکه علاوه بر عامل خارجی و غریبه، میکروبهای مفید بدن را هم از بین می برد. غیر از آن، عوارض کلیوی و کبدی دارد، سیستم ایمنی را ضعیف می کند و فرد زود به زود در سرتاسر زمستان بیمار می شود و چندین عارضه دیگر ….

منبع: فصلنامه حکیمانه

tel-sarma-khordegi-hakim-2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا