طرفداران نخود آب بخوانند

بسیاری از اعراب و جنوبی‌های خونگرم کشورمان در فصول سرد سال به مصرف غذاهای خاصی همچون نخودآب روی می‌آورند که البته برخی عرب‌زبانان به آن لب‌لبی می‌گویند.

این غذای مقوی، مغذی و لذیذ اغلب در سفره‌خانه‌های سنتی یا در کنار خیابان روی چرخ‌دستی پخته و عرضه می‌شود و مصرف آن به‌خصوص در روزهای سرد سال تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن و پیشگیری‌کننده از ابتلا به بیمارهای عفونی و ویروسی به‌ویژه سرماخوردگی است و برای کسانی که بیماری‌های خودایمنی همچون ام‌اس دارند،‌ بسیار توصیه می‌شود.

با ورود غذاهای فرنگی به سفره ما ایرانیان،‌ مصرف غذاهای حاوی حبوبات کاهش یافته است در حالی که همین نخود‌آب که همراه پیاز و ادویه پخته می‌شود، چنان خواص تغذیه‌ای دارد که اگر سایر استان‌ها به ارزش غذایی و درمانی آن پی ببرند، حتما آن را طبخ و تهیه خواهند کرد.

نخود را بهتر بشناسید

نخود نه فقط یک غذا، بلکه یک دارو محسوب می‌شود و چنان که در طب سنتی بر مصرف آن توصیه شده، درباره هیچ‌یک از حبوبات دیگر تاکید نشده است. نخود طبعی گرم و خشک دارد و نخود‌آب بهترین غذا در روزهای سرد سال است که به تعدیل مزاج بدن کمک می‌کند.

برای کمک به رفع ناباروری توصیه به مصرف نخود‌آب شده و حتی مصرف روزی یک لیوان آب‌ نخود با کمی عسل و همچنین نخود پخته سفارش شده است. نخود ضمن تثبیت کلسیم استخوان‌ها به‌واسطه داشتن منیزیم، سبب تقویت عضلات و رفع اسپاسم می‌شود و به دلیل داشتن فسفر، تقویت‌کننده سلول‌های عصبی و مغزی است و اسید‌فولیک و آهن آن البته نه به اندازه گوشت، در رفع کم‌خونی موثر است.

این غذا به دلیل فیبر زیادی که دارد، ملین است و در پاکسازی و تخلیه روده‌ها دخالت مستقیم دارد و از ایجاد یبوست پیشگیری می‌کند. همچنین چون سرشار از ویتامین‌های گروه B است، به رفع خستگی و سستی و غم کمک می‌کند و مصرف مستمر آن به مدت چند ماه برای رفع ریزش مو بسیار موثر است.

همچنین آب نخود پخته مُدر (ادرار‌ آور) و برای التیام سرفه و عفونت ریوی مفید و درمان‌کننده گرفتگی صداست و به کاهش تورم لثه‌ها کمک می‌کند و پژوهش‌ها نشان داده است، ‌ضدعفونی‌کننده مجاری ادرار است.

به دنبال نخود سیاه

نخود سه نوع سفید، سیاه و وحشی دارد که سفید آن بیشتر از وحشی مصرف می‌شود و نخود سیاه خاصیت درمانی بیشتری دارد‌. نخود سیاه شکل و شمایلی همچون نخود سفید دارد، اما کمی ریزتر و قوی‌تر از نخود سفید است. نخود سیاه شکننده سنگ‌ها و دفع‌کننده سموم بدن از طریق ادرار است و به عملکرد کبد کمک می‌کند. استفاده موضعی از آب نخود سیاه برای رفع سردرد و التیام خارش و بی‌حسی اندام‌ها و تقویت مو موثر است.

تنها نقطه ضعف نخود‌آب، نفاخ بودن آن است که برای کاهش این مشکل این غذا را باید به‌تدریج و نه یکباره در برنامه غذایی وارد کنید، ضمن این که خیس کردن نخود و خوب پختن آن بهترین روش برای کاهش حالت نفاخی است. زیره و گلپر نیز بهترین راه برای رفع نفخ نخود آب است.

 طرز تهیه نخود آب

 مواد لازم:

۱-   نخود ۴۰۰ گرم

۲-   پیاز متوسط ۳ عدد

۳-   روغن ۷۵ گرم

۴-   آرد گندم سبوس دار ۱ قاشق غذاخوری

۵-   نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار کافی

 طرز تهیه:

نخود را از شب قبل خیس می کنیم و صاف می کنیم پیازها را خرد می کنیم با روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود

نخودها را به پیاز داغ اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم نمک و فلفل و زردچوبه و ۴ لیوان آب را اضافه می کنیم. شعله را کم کرده و با حرارت ملایم نخودها را می پزیم در آخر که نخودها خوب پخته شد آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط به نخود اضافه می کنیم. بعد از اینکه چند جوش خورد شعله را خاموش می کنیم. این غذا را می‌توانید همراه با آبغوره و یا سرکه میل کنید.

منبع: سایت تحلیلی خبری عصر ایران

نوشته های مشابه

‫۶ دیدگاه ها

  1. ای کاش این را هم می نوشتید که منظور استفاده از نخود بصورت خوراکی است واگر ادویه جات یا پیاز ویا سرکه و آبغوره به کسی ضرر داشته باشد میتواند آنرا اضافه نکند. همچنین زیره نفاخی نخود را خنثی میکند ولی یبوست آور است.

  2. نخود آب یک غذای فوق العاده است اما بعضی از مزاج ها با این شکل نخود آب مشکل دارند در احادیث پزشکی ائمه آمده است که ترکیبی از نخود باقلا و برنج استفاده شود من در مورد پزشکی مطالعه میکنم هردوی این مورد را بارها مصرف کرده ام در موردشان در منابع مطالعه کرده ام مثل مخزن الادویه که نسخه امام بسیار بسیار پیشرفته تر است
    چون ترکیب نخود باقلا برنج در منابع پایه گوشت رویاندن بدن است
    هم چنین خود نخود باقلا منضج هم هستن البته برنج هم باید سالم باشد نه این برنجهای سفید
    میشود وسط خوردن این غذا از دو قاشق مربا خوری سکنجبین استفاده کرد هم به عنوان مصلح هم به عنوان مکمل این ترکیب
    دیگر اینگه میشود بعد از صرف این ترکیب امام که بین آن از سکنجبین استفاده شد(البته بدون آب آن دو قاشق مربا خوری یا بیشتر) از یک تا دو عدد خرما هم استفاده کرد هم به عنوان مصلح هم به عنوان مکمل
    این را هم ذکر کنم که در ترکیب نخود باقلا برنج نیازی به اضافه کردن ادویه جات نیست اگر ضرورتی ندارد چون خود باقلا و برنج دارای عطر فوق العاده ای در کنار نخود دارن البته میشود از پیاز تفت داده شده استاده کرد.
    این را هم ذکر کنم که این ترکیب امام حالت معتدل بهاری دارد
    البته باید بیماری و مزاج را هم در نظر داشت
    توجه شود که در منابع حدیث آمده است که نخود باقلا برنج آرد شود سپس طبخ داده شود اما من خودم به صورت سالم با آب طبخ میدهم و استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا