قرص ضد بارداری عامل 4 برابري لخته‌ مغزي در زنان در ماه رمضان

قرص ضد بارداری بيماري ترومبوز سينوس مغزي( لخته خون در مغز) زنان تهراني در ماه رمضان به علت استفاده از قرص‌هاي جلوگيري از بارداري به منظور تغيير عادات ماهانه و افزايش روزه‌داري 4 برابر بيشتر از ماه‌هاي ديگر است.
فرامرز اميري در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: متأسفانه برخي از زنان به منظور استفاده كامل از ماه رمضان و افزايش روزهاي روزه‌داري اقدام به مصرف قرص‌هاي جلوگيري بارداري و كاهش روزهاي عادات ماهانه مي‌كنند كه اين امر موجب افزايش شانس ابتلاي اين افراد به بيماري ترمبوز سينوس مغزي مي‌شود.

وي افزود: به علت فرآورده‌هاي هورموني موجود در قرص‌هاي جلوگيري انعقادپذيري خون بالا مي‌رود و در كنار آن موضوع گرماي هوا و اينكه فرد نمي‌تواند مايعات بنوشد موجب غليظ‌ شدن خون و ايجاد لخته در رگ‌هايي كه مسئول تغذيه خون وريدي از مغز هستند مي‌شود كه به آن ترومبوز سينوس مغزي مي‌گويند.
اين متخصص مغز و اعصاب با بيان اينكه اين عارضه به ميزان خيلي كم در مردان به دلايل ديگري اتفاق مي‌افتد تصريح كرد: بيماري ترومبوز سينوس مغزي عوارض زيادي را در طولاني‌مدت به همراه دارد كه از مهمترين عوارض آن سردردهاي شديد است.
اميري ادامه داد: اين عارضه در حالت عادي 5 تا 10 درصد سكته‌هاي مغزي را تشكيل مي‌دهد كه البته در ابتلا به برخي عفونت‌ها و بعد از زايمان و به‌ويژه در ماه مبارك رمضان ميزان آن افزايش مي‌يابد. لذا به زنان باردار توصيه مي‌شود به هيچ وجه از قرص‌هاي ضدبارداري استفاده نكنند.
وي با بيان اينكه علت ايجاد اين عارضه لخته‌شدن خون در رگ‌هاي تخليه‌ خون از مغز است خاطرنشان كرد: اين موضوع باعث مي‌شود خون از مغز تخليه نشود كه افزايش حجم خون داخل مغز و به دنبال آن افزايش فشار داخل جمجمه را در پي دارد.
اميري گفت: درمان اين بيماري به غير از تجويز مسكن‌ براي درمان علامتي كه درد فرد را كاهش مي‌دهد به كمك داروهاي مختلف، ترومبوز و لخته حل مي‌شود تا خون بتواند جريان طبيعي خود را از مغز داشته باشد و در نهايت فشار جمجمه و حجم خون داخل مغز به تعادل برسد.

منبع: خبرگزاری فارس

لخته مغزی

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا