لزوم بررسی وزارت بهداشت از محصولات تراریخته غذایی

محمدتقی توکلی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره تولید محصولات تراریخته کشاورزی وتاثیر آن بر مصرف کنندگان درکشور،گفت: دربرخی کشورها برای اینکه بتوانند،عملکرد تولیدی خود را درعرصه کشاورزی بالا ببرند ازاین روش استفاده می کنند.

تولید برنج به صورت تراریخته در برخی کشورها

نماینده مردم الیگودرز درمجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه هنوز این اتفاق درکشور ما نیفتاده است، افزود: بسیاری از محصولات مثل برنج محصول این شیوه جدید درکشاورزی است و به صورت تراریخته (دربرخی کشورها) به تولید می رسد.

ارایه نشدن مقالات علمی درباره مضرات محصولات تراریخته غذایی

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات تراریخته کشاورزی دارای تاثیرات زیست محیطی هستند، گفت: شاید مصرف محصولات تراریخته کشاورزی از نظر سلامت و شرعی مشکلاتی داشته باشد ولی تا کنون گزارشی و یا مقاله علمی در باره مضرات آن منعکس نشده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا مصرف اینگونه محصولات در کشورهای جهان سوم زیاد است، تاکید کرد: شاید کشورهای فقیر به دلیل نیاز به واردات از این گونه محصولات مصرف می کنند ولی اینکه بگوییم صادرات این محصولات به کشورهای جهان سوم با برنامه ریزی است اینگونه نیست.

لزوم بررسی وزارت بهداشت برای محصولات تراریخته غذایی

توکلی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان باید پاسخگوی تاثیرات مثبت یا منفی محصولات غذایی تراریخته بر روی مصرف کنندگان باشد، تصریح کرد: از نظر شناختی مصرف اینگونه محصولات برای ما شناخته نشده ولی بهتر است محصولات کشاورزی با شناسنامه باشند.

تاثیر محصولات تراریخته بر طبیعت

این نماینده مردم در مجلس نهم، درباره تاثیرات زیست محیطی محصولات تراریخته کشاورزی ، اظهارداشت: قطعا محصولات تراریخته کشاورزی باعث تغییراتی در طبیعت می شوند و تاثیرات زیست محیطی ازخود بر جای می گذارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیکی تغییر یافته باشد.این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد.
نورانی رئیس انجمن ارگانیک چندی پیش در خصوص محصولات تراریخته کشاورزی درکشور، گفت: تولید محصولات تراریخته کشاورزی در اروپا و آمریکا ممنوع شده است ، معلوم نیست چرا عده ای در داخل کشور این محصولات را وارد و حتی تولید می کنند. ‌از نهادهای مسئول انتظار داریم با توجه به ضرورت صیانت از سلامت غذایی شهروندان در این عرصه به طور جدی وارد شوند.

رئیس انجمن ارگانیک از اینکه عده ای به صورت زیر پوستی و مخفیانه محصولات تراریخته کشاورزی را وارد یا تولید می کنند،انتقاد کرد و گفت: این روند باعث افزایش هزینه‌های بهداشتی و همچنین بیماری ها و رشد سرطان خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم – 18 مهر 1394

tararikht-telegram

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا