مشاور پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد: رسوخ انواع بیماریها در جامعه امریکایی به واسطه مصرف محصولات تراریخته

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست مهمترین اتفاق قرن ۲۱ را وجود محصولات دستکاری شده ژنتیکی دانست و گفت: مصرف ۲۰ ساله محصولات تراریخته در امریکا، تمامی بیماریها را به سمت آنها سوق داده‌ است.
علی متولی‌زاده اردکانی در «سمپوزیوم تخصصی مواد سرطان‌زای پیرامون ما» اظهار کرد: محصولات دستکاری شده ژنتیکی به هیچ عنوان طبیعی نیستند و  فرایندی در تولید دارند که باید به آنها دقت شود چرا که مهمترین اتفاق قرن 21 محصولات دستکاری شده ژنتیکی است.وی با تاکید بر لزوم برچسب‌گذاری بر روی محصولات دستکاری شده ژنتیکی تصریح کرد: متاسفانه در برخی کشورها مانند امریکا این قوانین وجود ندارد و حتی برچسب‌گذاری انجام نمی‌گیرد چرا که شرکتهای همانند مونسانتو اجازه چنین کاری را نمی‌دهند.متولی‌زاده اردکانی خاطرنشان کرد: سیستم محصولات دستکاری شده ژنتیکی جهش‌زا هستند؛ ممکن است این نوع بهره‌برداری در دارو و تکنولوژی انجام گیرد اما وقتی به‌صورت تولید گندم یا ذرت انجام می‌شود، تغییر در کل دستگاه ژنتیک را شامل خواهد شد.

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با مطرح کردن این پرسش که محصولات دستکاری شده ژنتیکی چه خطراتی را به دنبال دارند، عنوان کرد: خطرش در این است که وقتی یک محصول که از صدها پروتئین تشکیل شده و دستکاری می‌شود، ممکن است پتانسیلی پدید آورد که در بدن افراد واکنش نشان دهد و باید به خاطر این نوع خطرات و پتانسیل آنها بر روی محصولات، دقت لازم در تولید و استفاده از آنها انجام گیرد.

متولی‌زاده اردکانی به مصرف این محصولات در کشور امریکا اشاره کرد و گفت: 20 سال است که امریکاییها غذاهای محصولات دستکاری شده ژنتیکی استفاده می‌کنند که متاسفانه در همه زندگی آنها رسوخ کرده و تمامی بیماریها را به سمت آن سوق داده‌ است.

وی مرجع تحقیقات بر روی محصولات دستکاری شده را مقاله دکتر سرالینی دانست و تصریح کرد: همه محققان و دانشمندان باید به این تحقیقات مرجع احترام بگذارند و در خصوص محصولات دستکاری شده ژنتیکی توجه کنند چرا که این نوع محصولات مهمترین اتفاق قرن 21 است.

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی ـ زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره بروز بیماری سرطان نیز اظهار کرد: در تئوری می‌توانیم مانع رشد 90 درصد سرطانها شویم اما اگر این مهم در مرحله اول باشد توانایی جلوگیری از پیشرفت آن را داریم.

متولی‌زاده اردکانی افزود: در حال حاضر تحقیقات نشان می‌دهد که محیط بر سرطان تاثیرگذار است و حتی در کشوری همانند ژاپن هم کسانی که به امریکا مهاجرت کرده‌اند به سرطان معده کمتری مبتلا شده‌اند و این نشان می‌دهد که محیط در بیماری موثر است.

وی خواستار مطالعات بیشتر در زمینه سرطان در کشور شد و تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما مطالعات کمتری بر روی این بیماری صورت گرفته و قالب داده‌ها از کشور امریکا است که باید مطالعه و تحقیق بیشتری انجام گیرد.

مشاور علمی و فنی پروژه ملی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تاثیر آلاینده‌ها بر بیماری سرطان گفت: متاسفانه آلاینده‌ها در ابتلا به بیماری سرطان تاثیرگذار هستند و مواد آلاینده در یک قرن گذشته افزایش پیدا کرده که باید از آنها جلوگیری شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

tel-tararikhte-rh-16

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا