هرچه مزاج گرم تر شود مواد دفعی پررنگ تر و بوی تندی خواهد داشت

یک دستیار تخصصی طب سنتی: هر چه مزاج گرم تر شود مواد دفعی پررنگ تر هستند، بلغمی ها مواد دفعی رقیق، کم بو و کم رنگی دارند. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، حمیداله افراسیابیان اظهر داشت: اشتها در افراد به دو عامل «سودا و حرارت مزاجی» بستگی دارد و حرارت به علت ایجاد هضم خوب، به طور غیر مستقیم به افزایش اشتها کمک می کند.

افراد بلغمی به علت تنگی عروق بدن نمی توانند گرسنگی را تحمل کنند.

به گفته وی عامل اصلی اشتها، ریزش سودا از طحال به فم المعده (دهانه معده) است؛ لذا باید این موضوع را لحاظ کرد. در افراد بلغمی اشتها به علت سردی مزاجی کم است، اما این افراد به دلیل تنگی عروق قادر نیستند گرسنگی را تحمل کنند. این دستیار تخصصی طب سنتی ایران افزود: اصولاً در افراد بلغمی هضم قوی نیست، که این خود عامل مهمی در کم اشتهایی است. در افراد سوداوی، اشتها در حد متوسط و گاه بیش از آن است.

وی اضافه کرد: البته هضم در این افراد به دلیل سردی و خشکی معده نیز چندان قوی نیست.

هر چه مزاج فرد گرم تر باشد مواد دفعی پر رنگ تر هستند و بوی تندی دارد.

افراسیابیان ادامه داد: مواد دفعی شاخص مهمی هستند. هر چه مزاج فرد گرم تر باشد، ادرار، مدفوع، عرق یا سایر ترشحات بدن پررنگ تر، غلیظ تر و بودارتر خواهد بود و هرچه سردتر باشد مواد دفعی رقیق، کم بو و کم رنگ تر می شوند. این دستیار تخصصی طب سنتی ایران بیان داشت: در افراد صفراوی یا گرم و خشک، ترشحات و خروجی های بدن زردرنگ، غلیظ، تند و پربو هستند. در افراد دموی، غلظت، رنگ و بو (به نسبت صفراوی ها) کم تر و دفع راحت تر است. صفراوی ها نسبت به دموی ها بیشتر احتمال یبوست دارند.

در بلغمی ها مواد دفعی رقیق، کم بو و کم رنگ تر است.

افراسیابیان در پایان یادآور شد: در بلغمی ها، مواد دفعی رقیق، کم بو و کم رنگ تر است و احتمال یبوست- مگر در حالتی که فرد به بیماری خاصی مبتلا باشد- وجود ندارد؛ اما در سوداوی ها با توجه به آنکه خشکی تا حدی سردی را تعدیل می کند، غلظت، بو و رنگ دفع از بلغمی ها بیشتر است.

برگرفته شده از: ماهنامه عسل درمانی – شماره 11/ شهریورماه94

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا