چرایی تجویز داروهایی در معرض انقضاء از زاویه دید یک داروساز

 عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران به چرایی تجویز داروهایی در معرض انقضاء از زاویه دیگری پرداخت.

چندی قبل در فضای مجازی نامه‌ای مبنی بر استفاده از برخی داروها که زمان انقضای آن نزدیک شده بود، دست به دست شد که واکنشهای متفاوتی را نیز به‌همراه داشت، در این رابطه سید علی فاطمی ـ عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در تحلیل این مطلب در شبکه‌های مجازی درباره تقاضاى تجویز دارو به این صورت به تسنیم اظهار داشت: موضوع ساماندهی تقاضا در نظام سلامت و ممانعت از تقاضاى القایی، یکی از وظایف وزارت بهداشت و جامعه پزشکی است، لذا اهمیت مبارزه با این پدیده زشت و ناپسند بر کسی پوشیده نیست.

daroo--

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران ادامه داد: اما قضاوت در مورد انگیزه نوشتن یک نامه رسمی از طرف داروخانه یک بیمارستان در مورد تجویز بعضی داروها، باید با تأمل باشد، چون این احتمال وجود دارد که هیچ انگیزه سوئی وجود نداشته باشد.

 فاطمی تصریح کرد: می‌دانیم که هرکدام از داروهای موجود در بازار، به یک خانواده دارویی تعلق دارند که از نظر اثربخشی خیلى به هم نزدیک هستند و معمولاً وابسته به پیش‌بینی پاسخ درمانی بیمار، توسط پزشک تجویز می‌شوند. چیزی که مردم به‌عنوان داروی مشابه از آن یاد می‌کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران عنوان کرد: در مورد بعضی از داروها (از جمله داروهای هورمونی) که ممکن است مشابه هم‌خانواده نداشته باشند، داروی تولیدشده توسط کارخانه‌های مختلف ممکن است تأثیر متفاوت نسبت به هم داشته باشند و مشابه هم در نظر گرفته شوند.

فاطمی ادامه داد: از طرف دیگر پروتکل‌های درمانی پزشکان برای بیماری‌های مختلف یکسان نیست و ممکن است دو پزشک، برای تشخیص یک بیماری، دو نسخه کاملاً متفاوت بنویسند و اتفاقاً هر دو تجویز هم باعث بهبودی بیمار شود، حتی شیوه نسخه نویسی یک پزشک در طول زمان ثابت نیست و بسته به ارائه روش‌های درمانی جدید، تغییر می‌کند.

 عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران بیان داشت: لذا داروخانه‌ها، به‌خصوص آنهایی که در بیمارستان‌ها محدود به نسخه‌های خاصی هستند، گاهی در معرض تهدید تغییر سلیقه پزشکان در نسخه نویسی قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از انقضای داروهای موجود، از پزشک تقاضا می‌کنند تا در صورت صلاحدید، تجویز داروهای قبلی را ادامه بدهند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 80 درصد داروهای مصرفی کشور به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ارزبری دارند، لذا هر اقدامی که با هدف جلوگیری از اتلاف این منابع ملی انجام پذیرد، پسندیده است، البته به‌شرط آن که با همین نیت انجام شود.

منبع:خبرگزاری تسنیم

tel-tajviz-daroo-rasad Rm 5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا