کاهش آلرژی غذایی با شروع غذای مکمل در 4 تا 6 ماهگی

وارد کردن زودتر غذاهای مکمل

در رهنمودهای پیشین توصیه شده بود وارد کردن خوراکی‌های آلرژنیک به غذای کودک دیرتر انجام شود به این امید که از آلرژی خوراکی و سایر بیماری‌های آلرژیک پیشگیری شود. این عمل به علت افزایش نرخ آلرژی درکشورهای غربی زیر سوال رفت. در رهنمودهای اخیر اکنون توصیه شده تمامی خوراکی‌ها در سنی زودتر (4 تا 6 ماهگی) وارد جیره‌ی‌غذایی شود (2013 Pediatr Adolesc Med Feb10 . ) پژوهشگران به صورت آینده‌نگر همراهی میان وارد کردن غذا را در سال اول زندگی و ایجاد بیماری آلرژیک در سن 6 سالگی را در یک همنوای ولادت 858 شیرخوار نوزاد اروپائی مورد بررسی قرار داده‌اند.

نیمی‌ از کودکان در مزرعه پرورش می‌یافتند و نیمی نیز حداقل دارای پدر یا مادر آتوپیک بودند . با تعداد (صفر تا 6) خوراکی‌های رایجی که در سال نخست وارد جیره‌ی‌غذایی کودک می‌شد تنوع غذایی اندازه‌گیری شد: سبزی یا میوه، سرآل، نان، گوشت، کیک و ماست. مصرف تخم‌مرغ، مغز آجیل و ماهی نیز ثبت شد.

افزایش تنوع غذایی با خطر بروز آسم، آلرژی غذایی و حساس‌شدن به غذا تا سن 6 سالگی رابطه‌ی معکوس داشت. واردکردن کمتر‌ از 4 غذای رایج در سال‌اول خطر بروز آسم را تا سه‌برابر و خطر بروز آلرژی‌غذایی را تا 4‌برابردر مقایسه با کودکانی افزایش می‌داد که از هر۶ غذا استفاده می‌کردند. مصرف ماهی ، تخم‌مرغ و لبنیات در سال اول با بیش‌از50 درصد کاهش آلرژی‌غذایی و مصرف لبنیات و تخم‌مرغ با بیش‌از50 درصد کاهش آسم همراه بود. در کودکان برخوردار از تنوع غذایی بیشتر مدارک مبنی بر رونوشت‌برداری بیشتر ژن‌ها برای- T سل‌های تنظیم‌کننده‌ی همراه تحمل دیده می‌شود.

J Allergy Clin Immunol 2014 Apr

منبع: هفته نامه پزشکی امروز – شماره 1021 – 7 آبان ماه 1393

‫۲ دیدگاه ها

  1. بسم الله الرّحمن الرّحیم

    سلام

    خواااااااااااااااهش می کنم فونت نوشته ها رو درشت تر کنید نمی تونم بخونم خیـــــــــــــــــــــــــــــــــلی ریز هست

    وقتی هم منتقل می کنم به ورد کامپیوتر جمله ها جابه جامیشن خدا می دونه با چه دردسری متن هاتون رو می خونم
    این ها برای خواندن است یا نخواندن؟!

    1. با عرض سلام و تشکر از نظرتون
      اندازه فونت ها استاندارد است اما شما میتوانید با استفاده از کلید های Ctr و علامت + یا با پایین نگه داشتن کلید Ctr از روی کیبورد و چرخاندن دکمه اسکرول موس اقدام به بزرگنمایی نوشته های سایت نمایید.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا