گوجه فرنگی مفید یا مضر؟

امروزه بین اساتید طب سنتی و پزشکان طب غربی بر سر مفید یا مضر بودن گوجه فرنگی و صد البته رب گوجه فرنگی که در واقع تغلیظ شده آن است و همچنین سس گوجه فرنگی، جنجالی برپاست. اساتید طب سنتی بنا به دلایل متعددی که مطرح می‌کنند آن را یک گیاه مضر برای سلامتی می‌دانند و از طرفی پزشکان و اساتید طب غربی آن را یک معجون ضد سرطان و مفید می‌شناسند، در این بین لازم دیدم اندکی موضوع را از نظر سلولی مولکولی باز کنم تا انشا… نتیجه این مقاله، تصمیم درست مردم در خوردن یا نخوردن گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی باشد، گرچه جدیداً محصولات جدیدی بطور افراطی به بازار آمده که شامل آب گوجه فرنگی و چیزهای دیگر می‌باشد.

تعریف: گوجه فرنگی در زبان‌های مختلف اسامی مختلفی دارد مثلاً در آذربایجان خودمان به آن بادمجان قرمز می گویند و افغانی‌ها به آن بادمجان رومی می گویند نام لاتین آن (Solanum Lycopersicum) است.

تاریخچه: خاستگاه این گیاه از منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی است و ابتدا در دوره استعمار قدیم توسط اسپانیایی‌ها به همه دنیا انتقال یافت.

این گیاه که جزو سبزیجات دسته بندی می‌شود در قرن شانزدهم به انگلستان منتقل شد و برای اولین بار توسط یک پزشک انگلیسی به نام جان جرارد کشت داده شد و در واقع جان جرارد اولین کسی بود که به این حقیقت دست یافت که گوجه فرنگی حاوی ماده سمی است، که بعدها مشخص شد که این ماده نوعی سم به نام گلیکوآلکالوئید است و به همین علت او در کتابی که منتشر کرد گوجه فرنگی را یک گیاه سمی اعلام نمود و در نتیجه انتشار این مطلب تا مدتها در انگلستان و آمریکای شمالی خوردن آن به علت ناسالم بودن مرسوم نبود.

تاریخچه ورود به ایران: این گیاه از طریق اروپائیان به ترکیه و ارمنستان و همچنین از طریق مسافران اروپا که اغلب شاهزاده‌های قاجار بودند وارد ایران شد.

در دوره قاجار خانواده معیری برای اولین بار گوجه فرنگی را در مزرعه‌ای حدود فرودگاه مهرآباد فعلی تهران کشت کردند.

سم گوجه فرنگی از نظر علمی: گوجه فرنگی حاوی ماده‌ای به نام توماتین که نوعی گلیوآلکالوئید سمی است، آلکالوئیدها ترکیبات پیچیده نیتروژن دار هستند که معمولاً اثرات قوی فیزیولوژیک بصورت اثرات بازی، روی بدن انسان و حیوانات دارد و شاید یکی از رازهای اینکه این گیاه غذای معمولی حیوانات را تشکیل نمی‌دهد وجود همین سم آلکالوئید در آن است که بطور طبیعی به سمت آن کشیده نمی‌شوند.

گوجه فرنگی علاوه بر آلکالوئید دارای اسید سیتریک نیز می‌باشد که آن هم می‌تواند روی متابولیسم سلولی اثر منفی داشته باشد که طبیعتاً می‌تواند عملکرد سلولی را در سوخت و ساز و تولید انرژی، دچار مشکل نماید که این موضوع می‌تواند موجب کاهش تولید انرژی در سلول‌ها شده و در تمام سلول‌های بدن کاهش برآیند فعالیت ایجاد نماید.

آلکالوئید در گوجه فرنگی از نوع سمی می‌باشد و ساختمان آنها شبیه نیکوتین سیگار می‌باشد مانند تصویر مقابل:

اغلب آلکالوئیدها ترکیبات متبلوری هستند و می‌توانند در گیاه بصورت آزاد یافت شوند، این ترکیبات معمولاً دارای اثرات فیزیولوژیک برجسته‌ای روی سلول‌های بدن انسان و انواع حیوانات می‌باشند.

در برخی از مقالات جمله معنی داری روی تصویر گوجه فرنگی نقش بسته است که عیناً آورده می‌شود: گوجه فرنگی برای خورده شدن است یا خیر؟!!

مسمومیت: برگ‌ها، ساقه و میوۀ سبز (کال) گوجه فرنگی دارای میزان بیشتر سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین است و مصرف برگ گوجه فرنگی در چای در حداقل یک مورد موجب مرگ فرد شده است؟!!

حساسیت مصرف: مصرف گوجه فرنگی خام می‌تواند منجر به بروز حساسیت شود و حتی ممکن است موجب بروز آنافیلاکسی شدید گردد، بخصوص شاهد این موضوع در بچه‌ها و افراد مستعد به حساسیت می‌باشیم.

از لحاظ علمی: گوجه فرنگی به علت اینکه میزان قند و شیرینی بسیار کمی دارد جزو تره بار محسوب می‌شود و نه میوه و به غلط این گیاه را برخی افراد جزو میوه‌ها آورده‌اند که باید اصلاح شود.

از لحاظ طب سنتی: گوجه فرنگی دارای طبع سرد و تر است و موجب افزایش بلغم در فرد یا اصطلاحاً غلبه بلغم می‌گردد و همچنین به علت دارا بودن خاصیت سودا زایی موجب بروز خارش و حساسیت‌ها و رکود اخلاط بدن و در نتیجه در مرحله پس از بلغم باعث رسوب سودا در بدن و کم شدن فعالیت اعضای بدن می‌گردد.

تبلیغات: شاید علت تبلیغات بسیار سنگین غرب بر روی مصرف گوجه فرنگی و تعریف و تمجیدهای اغراق آمیز از این گیاه با اینکه خود مقالات غربی هم به وجود گلیکوآلکالوئید سمی در این گیاه اذعان دارند به علت مقاصد سود جویانه باشد که می‌تواند موجب پر شدن جیب شرکت‌های غول آسای دارویی جهان شود، که با ایجاد مسمومیت‌های خفیف مزمن در مردم جهان و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن آنان موجی از بیماری‌های خود ایمنی مانند لوپوس، آتریت روماتوئید و ام اس و حتی سرطان را ایجاد نماید چیزی که امروزه در برخی کشورها متاسفانه سونامی بیماری لقب گرفته است.

همچنین رب گوجه فرنگی با توجه به اینکه تغلیظ شده چندین کیلو گرم گوجه فرنگی می‌باشد، می‌تواند تجمع سم گلیکوآلکالوئید یا توماتین را به چندین برابر افزایش دهد لذا توصیه ما مصرف زرد چوبه و فلفل سیاه و زرد چوبه به عنوان طعم دهنده و رنگ زا در غذاها می‌باشد ضمن اینکه باید بدانیم زردچوبه و فلفل سیاه هر دو به شدت ضد سرطان، ضد پوکی استخوان، ضد روماتیسم و مقوی معده و قلب هستند.

بنابراین سایر محصولات گوجه فرنگی مانند آب گوجه فرنگی و ترشی گوجه فرنگی و همچنین سس گوجه فرنگی نیز به علت دارا بودن گلیکوآلکالوئید توصیه نمی‌شوند.

در کنار کباب‌ها به جای گوجه فرنگی کبابی می‌توانید از پیاز کبابی که سیخ شده و روی زغال کباب شده و یا از ریحان و سماق استفاده نمائید.

دکتر حسن اکبری

متخصص آسیب شناسی، دانشیار پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

محقق و مدرس طب اسلامی ایرانی

منبع:  سایت دکتر حسن اکبری      

goje-farangi-telegram

 

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. با سلام
    این مطالب چی هست که مطرح میکنید ! منظور شما این هست در کل گوجه مصرف نکنیم و نخوریم ! این محصول بیهوده افریده شده? این همه سایت و مطالب درمورد خواص گوجه فرنگی هست شما همه رو نقض میکنید? منظورم از گوجه فرنگی گوجه ای که سالم و رسیده هست نه رب یا هر محصولی که از گوجه به دست میارن

    1. باسلام و احترام
      خداوند چیزی را بیهوده نمی آفریند ولی قرار نیست هر گیاهی که خداوند آفریده باشد برای انسان قابل خوردن باشد.
      این همه سایت و مطالب در مورد خواص گوجه فرنگی هم که اشاره کردید در مورد سویا نیز وجود دارد که دلیل بر صحت آن نیست چرا که سویا هم تراریخته است و در مقابل، مقالاتی بر ضد آن نیز وجود دارد.
      ولی اگر علاقمند به سلامتی خود و خانواده تان هستید باید بر هر آنچه می خوردید بنگرید و غذای سالم را بشناسید و مصرف کنید.
      گروه مدیریت سایت

  2. عالی بود با تشکر فراوان؛
    چند سالی هست که گوجه و سایر توصیه های شما رو رعایت میکنم و به طرز معجزه آسایی مریض نمیشم! حتی زمانی که همه سرما خورده و آنفولانزا هستند من سالمم؛
    یک سری مشکلات معده داشتم که اون هم برطرف شده و هیچ قرص و دارویی مصرف نمی کنم.

  3. سلام در جامعه سنتی با خشک کردن میوه و تره بار در فصل تابستان خاصیت سردی به گرمی تبدیل می شود و دیگر این که مدت ماندگاری زیاد می شود ولی متاسفانه با محصولات تراریخته که عملاً دستکاری ژنتیکی انجام می گیرد مشکلات بعدی مانند سرطان و دیگر موارد مواجهیم پس بهترین روش استفاده از محصولات ارگانیک می باشد حتی به 2 یا 3 برابر قیمت ، شما اگه حساب کنی برای یک دوره شیمی درمانی چقدر هزینه کنی انوقت محصولات ارگانیک یا سنتی ارزششو می دونی با تشکر گوهری

  4. سلام وقت بخیر
    من هم تأثیرات ترک گوجه و دیگر مواد مضر رو در زندگی خودم مشاهده کردم. دیگه خبر از مریضی‌های سنگین، سردرد و برخی مشکلات گوارشی نیست.
    به جای رب گوجه از رب آلو، نارنج،‌ پرتقال، سیب، انار و… استفاده کنیم.
    زنده باشید.

  5. کاربر محترم خانم شجاع الآن شما چمن میخورید یا علف میخورید یا قارچ سمی میخورید خیر پس هر گیاهی خوردنی نیست خب بجای گوجه فرنگی از انار استفاده کنید مثل سس انار رب انار املت انار و ریختن انار داخل ساندویچ و آب انار و…… همچنین در قیمه و آبگوشت بجای رب گوجه فرنگی رب انار بریزید و بجای گوجه خرد شده در آبگوشت و غذا ها انار بریزید انار به رنگ گوجه و فواید گوجه بسیار نزدیکه من املت انار که غذای گیلانی هست امتحان کردم خوب بود شما هم امتحان کنید خیلی خوشمزست

  6. مردم عزیز ایران سلام میدانم گوجه همراه غذا یکی از عادت های متداول ایرانی ها شده و دو سیخ کباب با یک سیخ گوجه به به رب گوجه با قیمه عجب عطر و طعمی میشه گوجه خرد شده داخل ساندویچ مرغ به به املت گوجه دیگه نگم براتون و گوجه خرد شده در قیمه و آبگوشت به به اما میدانید گوجه فرنگی یک گیاه نیمه سمی هست که اول علایمش را نشان نمیده اما اگر به طور متداول مصرف بشه انواع بلغم و سردرد و بی حالی و خستگی و….. نمایان میشود همچنین اگر فرد بیش از حد گوجه فرنگی بخورد مسمومیت ایجاد میشود مثل همون گوجه سبز کلا هر چیزی که اسم گوجه داشته باشه نخورید چون تحقیقات انجام شده نشون میده این گوجه برای بدن مضر است خب اما نمیتونیم آخه کباب بدون گوجه کباب شده بخوریم یا نمیتونیم آبگوشت بدون رب گوجه بخوریم یا نمیتونیم داخل ساندویچ گوجه نریزیم چون گوجه عطر و طعم غذا را خوشمزه میکنه خب اما جایگزین چیست تک تک برای شما میگویم اولین جایگزین برای گوجه سیخ زده انار سیخ زده هست بله انار را با پوست روی آتش بگیرید تا پخته بشه و دانه هایش(یاقوت های قرمزش)را با کباب بخورید دومین جایگزین برای رب گوجه فرنگی رب انار یا رب آلبالو و رب میوه های قرمز است سومین جایگزین برای آب گوجه فرنگی آب آلبالو و آب انار و…. است چهارمین جایگزین برای گوجه داخل ساندویچ انار و آلبالو و گیلاس و زغال اخته و دیگر میوه های قرمز است و پنجمین جایگزین برای گوجه خرد شده در غذاهای قیمه و آبگوشت دانه های قرمز یاقوتی انار و آلبالو و گیلاس خورد شده و زغال اخته خورد شده و دیگر میوه های قرمز و ترش و طعم مشابه گوجه فرنگی است از نظر من انار بهتر است چون در هر فصلی حتی تابستان تنها میوه ای که استشناء شده انار است انار را در تمام فصول میتوان مصرف کرد اما آلبالو و زغال اخته را فقط در فصل خودش پس در ساندویچ انار بریزید و ساندویچ خود را با دانه های قرمز یاقوتی انار امتحان کنید و ایندفعه همراه کباب انار سیخ زده بخورید و رب انار خیلی غذارو خوشمزه میکنه و آهان جایگزین سس گوجه چیست سس انار است که شما بجای رب گوجه فرنگی از رب انار استفاده میکنید و سس انار طعم خیلی خوبی به ساندویچ میده فقط بخورید و بیشامید اما اسراف و زیاده روی نکنید نوش جان خوش بحال کسی که رب انار و سس انار و دانه های انار و انار سیخ زده مصرف میکنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا