گودبرداري ساختمان در بروجرد منجر به کشف تاسيسات آبرساني تاريخي شد

گودبرداري يک ساختمان در بروجرد راز سيستم آب‌رساني تاريخي را فاش کرد، سيستمي که گفته مي‌شود از ارگ تاريخي اين شهر به‌جاي مانده است.

مدير اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بروجرد در اين رابطه گفت: کشف اين سيستم آب‌رساني در خيابان حافظ جنوبي بروجرد به دنبال يک گودبرداري و پي‌کني ساختمان صورت گرفته است.

حجت ياراحمدي ادامه داد: در جريان اين گودبرداري آثار تأسيسات و سيستم آب‌رساني قديمي ديده‌شده که در قالب اين سيستم خمره‌هاي سفالي براي پالايش آب و گل‌ولاي موجود در آن استفاده‌شده و کار تصفيه آب را انجام مي‌داده است.
وي با اشاره به وجود يک سيستم تقسيم آب هوشمندانه در اين تأسيسات کشف‌شده بيان کرد: اين مجموعه از شهر قبلاً بخشي از ارگ حکومتي بوده است.

136844_322   136845_217

ياراحمدي ادامه داد: به نظر مي‌رسد اين سيستم آب‌رساني در محوطه باغ تعبيه‌شده است.
مدير اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بروجرد با اشاره به انجام بررسي‌هاي اوليه در اين زمينه بيان داشت: مستندسازي کلي از آثار کشف‌شده و وضع موجود صورت گرفته است.
يارمحمدي افزود: هنوز تصميم‌گيري انجام‌نشده که اين سيستم به همين صورت باقي بماند و يا آثار تاريخي را بيرون آورده و به مکان حفاظت‌ شده ديگري منتقل کرد.
وي با اشاره به بررسي‌هاي کارشناسان در مورد پيشينه اين سيستم آب‌رساني افزود: فعلاً نمي‌توان در مورد دوره تاريخي اين تأسيسات اعلام نظر قطعي کرد.
مدير اداره ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بروجرد يادآور شد: در حال حاضر مجموعه کشف‌شده توسط نيروهاي يگان حفاظت و کارشناسان ميراث فرهنگي تحت حفاظت و بررسي قرار دارد.
بنابراين گزارش شهر قديم بروجرد داراي دولايه حفاظتي بوده که اولي تمام شهرراحاطه مي‌کرده و داراي۵۷ برج بوده است داخل اين محدوده که حدود ۲۸۰ هکتار وسعت داشته يک‌لايه حفاظتي ويژه براي ارگ حکومتي نيز وجود داشته است.
محل کنوني ارگ شامل محوطه دژبان، سالن تختي، دبيرستان احمديه، دبيرستان امام خميني، اداره دارايي، مخابرات شهيد قندي بوده که دروازه ارگ حدودا نزديک سه‌راه شهيد قندي در خيابان سعدي قرار داشته و بر همين اساس قديمي‌هاي شهر هنوز به خاطر دارند که اين محدوده و تقريبا انتهاي خيابان سعدي را دروازه ارگ مي‌گفتند. بديهي است ورودي ارگ يا حداقل يکي از ورودي اصلي آن در همين حدود قرار داشته است.

resized_1202379_171resized_1202380_769

به‌هرحال ارگ حکومتي ماننديک باغ بزرگ داخل شهر قرار داشته و از يک سيستم آبياري طراحي‌شده برخوردار بوده است.
در اين کار با استفاده از لوله‌هاي سفالي (تمپوشه يا تنپوشه) کار انتقال آب و استفاده از ظروف سفالي بزرگ محلي براي تقسيم آب و هم‌زمان گرفتن گل‌ولاي از آب و کاهش احتمال گرفتگي در مسير آب را تعبيه کرده اند.

photo_2015-09-12_15-02-49

نکته قابل‌توجه در اين موضوع دقت نظر در بهره‌مندي از منابع آب است.

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا