یک عالم دینی می‌‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود

آیت الله صافی گلپایگانی:
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام(ص) راجع به اهمیت علم طبابت، گفت: در اسلام، علم دین و علم طب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هیچگاه از هم جدا نیستند؛ بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم، آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید در دیدار سید جواد حاجی میراسماعیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و اعضای مجمع خیرین سلامت کشور، اظهار داشت: این سفارش اسلام است که در علم طب، آن قدر پیشرفت کنیم که دست نیاز دیگران به سوی ما دراز باشد و ما در این زمینه به اندازه کفایت پیشرفت کنیم.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در فقه، تعلیم و تعلم پزشکی، واجب کفایی است، یعنی آن قدر باید وارد این رشته شوند و آن را کامل بیاموزند که کفایت جامعه اسلامی را نماید و دیگر محتاج نباشیم.

وی با اشاره به دوران دبیری شورای نگهبان، بیان کرد: یک وقتی مصوب شده بود که هم پزشک جهت امر بهداشت از خارج بیاید و هم طول تحصیل رشته پزشکی کوتاه و مختصر شود که حقیر به لطف خداوند جلوی هر دو ایستادم.

استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: باید علم پزشکی به طور کامل و متخصصان خوانده شود تا نیاز جامعه اسلامی رفع شود و نیز اگر از خارج می‌خواهند اطبا بیایند، برای مدت کوتاه و معینی باشد، چرا که باید خودمان آن قدر در علم پزشکی، دانشمند تربیت کنیم که هیچ احتیاجی به دیگران نداشته باشیم و خدا را شکر هر دو مصوبه تغییر کرد.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام (ص) راجع به اهمیت علم طبابت، گفت: در اسلام، علم دین و علم طب ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هیچ گاه از هم جدا نیستند؛ بسیاری از علمای قدیم ما در علم طب هم وارد بودند.

وی با بیان این که اسلام اهمیت ویژه‌ای برای این دو علم، یعنی فقه و طبابت قائل است، افزود: اسلام، در رشته‌های مختلف پزشکی توصیه‌های مهمی دارد؛ چه اصل طبابت و چه مسائل پرستاری از بیمار که چقدر ثواب برای آن قائل شده است.

مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد: خدا را شکر هر روز که انسان توسعه بیشتر در رشته‌های مختلف را می‌بیند، مایه افتخار و آبرومندی بیشتر می‌شود.

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به کنگره مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی (ره)، بیان کرد: بزرگداشت امثال مرحوم آیت‌الله فیروزآبادی (ره) مایه افتخار و خوشحالی است؛ آن مرحوم که منشأ خدمات بزرگی بود.

وی افزود: به یاد دارم در چند دوره نمایندگی مجلس خود، حقوقش را نمی‌گرفت و آن را ذخیره می‌کرد و منشأ ساخت و تأسیس بیمارستان شد و بسیاری از مردم به ویژه ضعیفان و محرومان از خدمات آن بهره‌مند می‌شدند و می‌شوند.

مرجع تقلید شیعیان ادامه داد: باید از آیت الله فیروزآبادی تجلیل نمود که همه بدانند چطور حدیث نبوی و شریف این ارتباط را به درستی بیان فرمود که فقه و طبابت جدانشدنی است و یک عالم دینی می‌تواند منشأ خدمات مهم پزشکی برای جامعه اسلامی شود.

آیت الله صافی گلپایگانی خدمات جامعه پزشکی را بسیار ارزشمند بیان کرد و افزود: ان شاالله زحمات پزشکان متعهد و وظیفه شناس مورد تقدیر و توجه حضرت ولی عصر (عج) می‌باشد و اول کسی که از پیشرفت و خدمات اطبا به امت مسلمان به ویژه محرومان مسرور می‌شود آن بزرگوار است.

وی همچنین با تقدیر از رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران و همکاران وی، گفت: گزارشی که دادید همه موجب خوشحالی و افتخار بود؛ ان‌شاالله بتوانید در مسیر مقدسی که مشغول خدمت هستید، روز به روز موفّق تر باشید و باعث رفاه مردم شریف و به ویژه ضعفا و محرومان باشید.

در ابتدای این دیدار، سید جواد حاجی میر اسماعیلی ریاست دانشگاه علوم پزشکی کشور، گزارشی از روند فعالیت‌های این دانشگاه و نیز برنامه‌های کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله فیروزآبادی ارائه داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

alem-dini-telegram

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا