اصول حاکم بر زندگی علی(ع)

اصول حاکم بر زندگی انسانی که نه تنها الگوی ما، بلکه الگوی بزرگترین اولیای الهی، امامان معصوم و امام زمان(عج) ما است، اصولی قابل توجه و با اهمیت است چرا که اصولی از یک زندگی ایده آل و الگو است که می‌تواند تعالی بخش دیگر زندگیها باشد. اما از آن‌جا که یک خانواده ایده آل حاصل تلاش و روابط کلیه اعضاء آن خانواده است، در این‌جا، به بررسی اصول حاکم بر زندگی علی(ع)، فاطمه(س) و حسنین(ع) و زینبین می‌پردازیم.

ساده زیستی و زهد خانوادگی
نحوه ازدواج، مهریه، شروع زندگی خانوادگی در یک خانه محقر و ساده پوشی زهرا(س) و علی(ع) و فرزندانشان نمونه‌هایی از اهمیت این اصل در زندگی خانوادگی آن‌ها است، آن‌چنان که صحابی جلیل القدری چون سلمان را به تعجب واداشت که عجبا! دختران پادشاه ایران و قیصر روم بر کرسی‌های طلایی می‌نشینند و پارچه‌های زربافت به تن می‌کنند و این دختر رسول خداست که نه چادرهای گران قیمت برسر دارد و نه لباسهای زیبا به تن.

مشارکت در امور زندگی و اهمیت دادن به کار و همکاری در بین اعضای خانواده
علی(ع) در زندگی مشترک خود به انجام برخی کارهای منزل می‌پرداخت. او بچه داری می‌کرد، فاطمه(س) نان می‌پخت و یا گندم آسیاب می‌کرد، علی(ع) به جهاد می‌رفت و زخم برمی‌داشت و فاطمه(س) زخمهای او را درمان می‌کرد و شمشیر او را می‌شست و به همین دلیل هم بود که علی(ع) درهر بعد از ابعاد زندگی اش بالاترین تلاشها و موفقیتها را داشت و فاطمه زهرا(س) هم در مقام عبادت، دفاع از ولایت و کار در خانه و خانه داری و مهمتر از همه تربیت فرزندان بالاترین موفقیتها را کسب نمود.

ارزشی بودن ازدواج و حاکمیت ارزشها بر خانواده
نمونه‌هایی همچون بخشیدن پیراهن عروسی توسط حضرت زهرا(س) در شب ازدواج آن حضرت با علی(ع)، فراموش نشدن یاد خدا، گفتن تکبیر و به نماز ایستادن عروس و داماد در شب اول عروسی و ثمره این‌ها ایثار وانفاق خانوادگیشان که در بالاترین حد آن سوره انسان مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، بیانگر حاکمیت این اصل در خانه علی(ع) است.

حاکمیت روح مشورت بر زندگی
مشورت خواهی و مشاوره با پیامبراکرم(ص) به عنوان فکر برتر و بهره مندی از راهنمایی‌ها و ارشادهای ایشان، بارها و بارها توسط علی(ع) و زهرا(س) صورت گرفت.

حاکم بودن روح برنامه ریزی و نظم درخانه
تقسیم کارهای خانه، انجام امور در زمان مناسب، اختصاص مکانی خاص برای عبادت و نماز در خانه و داشتن برنامه جهت تربیت فرزندان از جمله این موارد است.

سیاسی بودن، جهانی بودن و فدایی بودن در راه اسلام
گذشته از امیرالمؤمنین که اسوه جهادی و فدایی بودن و سیاستمداری است، خطبه‌ها و فعالیتهای سیاسی حضرت زهرا(س) نشان دهنده این است که ایشان به عنوان یک زن، سرآمد مبارزات سیاسی در زمان پیامبر و بعد از فوت آن حضرت بود. محسن شهید، فاطمه شهیده، علی زخم خورده، حسن مسموم، حسین سرجدا و زینب به اسارت رفته همه و همه دراین خانه می‌زیسته‌اند.

علم دوستی
نهج البلاغه، صحیفه فاطمیه، شاگردپروری، آشنایی با تفسیر قرآن و تشکیل کلاسهای دینی در خانه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا نمونه‌هایی از توجه این خاندان به علم دوستی است.

جذب و رفت و آمد فرشتگان به خانه
در زیارت جامعه آمده است: «السلام علیکم یا اهل بیت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائکه…» چرا که این قطعه بهشتی در زمین، محل رفت و آمد ملائکه‌ای همچون جبرئیل، میکائیل و اسرافیل بوده است.

مهمان دوستی، ضیافت درخانه و رسیدگی به احوال خویشاوندان
امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند:
ای مردم! انسان هر قدر که ثروتمند باشد باز از خویشاوندان خود بی نیازنیست که از او با زبان و دست دفاع کنند، خویشان انسان بزرگترین گروهی هستند که از او حمایت می‌کنند و اضطراب و ناراحتی از او می‌زدایند و در هنگام مصیبتها نسبت به او پرعاطفه ترین مردم می‌باشند. اگر بیش از شش روز می‌گذشت و میهمانی برای علی(ع) نمی‌رسید، تأسف می‌خورد و می‌نالید و گاه می‌فرمود:
«آن کس که دست بخشنده خود را از بستگانش بازدارد، تنها یک دست را از آن‌ها گرفته اما دستهای فراوانی را از خویش دور کرده است»

منبع: مجله ماهنامه چهل و دو – شماره 3 – تیر 93

 

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

    1. با سلام
      امکان درج سوالات پزشکی در سايت احياي سلامت فعلاً مقدور نمی باشد. لذا خواهشمند است از درج سوال در بخش نظرات مطالب سایت جداً خودداری فرمایید چرا که به این پرسشها پاسخ داده نمی شود.

      در حال حاضر جهت اخذ پاسخ سوالات پزشكي خود به يكي از طرق ذيل اقدام نماييد:

      1- جستجو در بخش بانك پرسش و پاسخ سايت قدیم احياي سلامت

      2- با توجه به وجود مطالب متعدد در سايت احياي سلامت، مخصوصاً در بخشهاي “توصيه هاي بهداشتي”، “آيا مي دانيد كه” و “مقالات”، ممكن است در خصوص موضوع مورد سوال شما در سايت جدید یا قدیم مطالب ارزنده اي درج شده باشد كه از طريق جستجوي گوگل (كه در قسمت كناري سمت چپ سايت قدیم نيز قابل دسترس مي باشد) يا از طريق بخش ابزار ها با انتخاب يكي از ابزارهاي ذيل، مي توانيد به جستجو در سايت احياي سلامت بپردازيد:
      – نقشه سايت قدیم
      – جستجوي پيشرفته سايت قدیم
      – نقشه سايت جدید
      مدیریت سایت

    2. با سلام و احترام
      فعلاً امکان درج سوال وجود ندارد و به پرسش های پزشکی ارسال شده در بخش نظرات ترتیب اثر داده نخواهد شد، لذا خواهشمند است جهت اخذ پاسخ سوالات پزشکی خود به یکی از طرق ذیل اقدام نمایید:
      ۱- جستجو در بخش بانک پرسش و پاسخ سایت قدیم احیای سلامت به آدرس ذیل:
      http://www.ravazadeh.com/fa/faq-menu/login.html
      ۲- با توجه به وجود مطالب متعدد در سایت احیای سلامت، مخصوصاً در بخشهای “توصیه های بهداشتی”، “آیا می دانید که” و “مقالات”، ممکن است در خصوص موضوع مورد سوال شما در سایت جدید یا قدیم مطالب ارزنده ای درج شده باشد که از طریق جستجو قابل دسترس می باشد.
      ۳- تماس با مطب به شماره ذیل و اخذ وقت جهت ویزیت:
      تلفن مطب: ۰۲۱-۶۶۴۲۵۴۸۳

      گروه مدیریت سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا