تأثیر مواد مخدر و مشروبات الکلی بر باروری – بخش چهارم

#تأثیر_مواد_مخدر_و_مشروبات_الکلی_بر_باروری

پژوهش ها نشان دهنده آن است که اعتیاد مادران، باعث افزایش احتمال کاهش رشد داخل رحمی جنین، زایمان زودرس و شیوع بالاتری از احتمال سقط جنین و مشکلات تنفسی در جنین، فشار خون بالا، پایین بودن وزن نوزاد هنگام تولد، تولد نوزاد مرده، جدا شدن زودرس جفت و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد می شود.

#تریاک و #هروئین باعث مختل شدن عملکرد تخمدان، بی‌نظمی در چرخه تولید مثل، کاهش رزرو تخمدانی و عملکرد سیستم ایمنی و افزایش ابتلاء به بیماری های مقاربتی می شود.

با توجه به اینکه مصرف هروئین باعث انتقال سموم آن به جنین شده و نیز از طریق ترشح در شیر مادر به نوزاد انتقال می یابد، این نوزادان در سال اول زندگی به محیط کمتر توجه دارند و رشد حرکتی آنها کند است، برخی از آنها بهتر می‌شوند، در حالی که سایرین عصبی و بی توجه می مانند.

برخی از آن ها مشکلات دراز مدت دارند در حالی که دیگران زودتر بهبود می یابند.

#کوکائین نیز باعث ایجاد بی نظمی در چرخه تولید مثل و ناهنجاری در لوله رحمی خانم ها و در نهایت ناباروری آنها می‌شود. این ماده عروق خونی را تنگ می کند و باعث می شود که بعد از مصرف زیاد آن، اکسیژنی که به سلول در حال رشد می رسد، به مدت ۱۵ دقیقه شدیداً کاهش یابد.

کوکائین توازن شیمیایی در مغز جنین را نیز بر هم می‌زند که می‌تواند باعث بی توجهی نارسایی های حسی و حرکتی، نمرات هوش کم و مشکلات رفتاری در نوباوگی و کودکی،مشکلات جسمانی مانند نقائص چشم، استخوان، اندام تناسلی، مجاری ادراری کلیه و قلب به علاوه خونریزی و سکته مغزی دخالت داشته باشد.

مصرف کوکائین در مادر باعث فشار خون بالا، بیماری های ریوی تشنج و آریتمی قلبی، سقط خود به خودی جنین، زایمان زودرس، خونریزی و تولد جنین مرده می‌شود.

نوزادان متولد شده از مادران مصرف کننده کوکائین، دچار کم وزنی هنگام تولد و آسیب وارده به دستگاه عصبی مرکزی می شوند. پدران نیز می‌توانند در این عواقب دخالت داشته باشند. کوکائین می‌تواند به اسپرم بچسبد و با آن وارد تخمک بارور شود؛ از طرفی ۶۰ درصد مردانی که کوکائین مصرف می‌کنند، دچار اختلال جنسی می‌شوند.

از هر ده نفر که به صورت طولانی مدت کوکائین مصرف می کنند، در هفت نفر آنها پرولاکتین خون بالا رفته و میل جنسی به شدت کاهش می یابد.

منبع:?نگاهی نو به سلامت و باروری صفحه ۱۱۳ و ۱۱۴

کدمطلب:970914  12PC


 

تأثیر مواد مخدر و مشروبات الکلی بر باروری - بخش چهارم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا