سندرم پیش از عادت ماهانه

محققان علت بروز سندرم پیش از عادت ماهانه (PMS) را به هم خوردگی تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون در زنان می دانند. از شایعترین علائم این سندرم می توان از دلشوره، ناپایداری خلقی، تحریک پذیری، تنش عصبی، سردرد، میل شدید به خوردن شیرینی، افزایش اشتها، تپش قلب، سرگیجه و غش و گاهی افزایش وزن، ورم دست و یا حساسیت سینه ها، احساس ورم و نفخ شکم، افسردگی، ضعف حافظه و بی خوابی نام برد.

محققان آمریکایی تعداد 1000 زن را که دچار PMS یا سندرم قبل از قاعدگی بودند مورد بررسی قرار داده و سپس موارد بررسی را مورد ارزیابی قرار دادند و دریافتند که این زنان دچار کمبود و کاهش مصرف ویتامین (ویتامینB6) و ریبوفلاوین (ویتامینB2) هستند. وجود این دو ویتامین و کاهش آن خطر ابتلا به علائم PMS را تا 35% در این زنان دربردارد.

در این تحقیق مشخص شد که دو ویتامین B6 و B2 به نحوی ممکن است در انتقال دهنده های عصبی علائم PMS را بروز داده و یا افزایش دهد و با خوردن این ویتامین ها می توان علائم را 25 تا 35 درصد کاهش ‌داد لذا توصیه می کنند که در رژیم غذایی(RDA) این دو ویتامین مصرف گردد.

پس می توان دریافت که چگونه از ویتامین B6 و B2 استفاده نمود و PMS آن را به حداقل رساند و یک استراتژی خوبی هر ماه داشت.

موادی که شامل این ویتامین ها می باشند عبارتنداز: حبوبات، لوبیا سفید و سیاه، لوبیا چینی، لوبیای مرمری و عدس، در واقع فقط 1 فنجان لوبیا سفید و سیاه تأمین کننده 28% از RDA برای ویتامین B6 است. خوردن یک فنجان اسفناج تأمین کننده 15% از (RDA) برای ویتامین B6 و 25% ویتامین B2 می باشد.

ماست ماده ی تأمین کننده ی 32% از RDA و همچنین کلسیم و ویتامین D دو ماده ی مغذی برای کاهش PMS بوده و همچنین یک وعده ماهی غیر پرورشی تون و یا قزل آلا 38% یعنی بخش عظیمی از RDA ویتامین B6 را تأمین می نماید. ورزش صبحگاهی نیز کمک خوبی به این امر می کند. باید ذکر کرد این زنان از خوردن کافئین، نمک و شکر مصنوعی خودداری کنند چون در این زمان پرخاشگری در آنها زیاد می شود و گاهی احتیاج است که با پزشک روان شناس بالینی مشورت نمود تا مشکلات آنها کاهش یابد.

دکتر ذوالبخش ترکستانی

منبع: هفته نامه پزشکی امروز – شماره 1021 – 7 آبان ماه 1393

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا