آرتروز و پوکی استخوان را بشناسیم

انگار به تازگی با صندلی نماز خواندن مد شده است

در این بیماری مایعات بین مفاصل یا استخوان ها کاهش می یابد و حرکت برای بیمار بسیار دردناک می شود. بسته به میزان از بین رفتن مایع بین مفصلی، این بیماری مراحل مختلف دارد. هرچه کاهش مایع بین مفصلی بیشتر باشد به همان اندازه حرکت دردناک تر و غیر قابل تحمل تر خواهد بود.

علل این بیماری از نظر طب اسلامی ایرانی

  1. حرص خوردن و عصبی شدن که باعث تولید 2 لیتر اسید اضافی در معده و تخریب مایع بین مفصلی شود؛
  2. داشتن یبوست مزاج و تولید سموم خطرناک پتومائین و گاز سمی در روده بزرگ؛
  3. استفاده از لبنیات و ترشیجات به مقدار زیاد که باعث اسیدی شدن سیستم بدن و جذب نشدن کلسیم می شود( اما متأسفانه پزشکان محترم توصیه می کنند که بیمار از لبنیات، به خصوص ماست، بیشتر استفاده کند!)
  4. استفاده از غذاهایی که طبیعتی سرد دارند مانند: گوشت گاو، مرغ ماشینی، سیب زمینی، عدس و غیره.
  5. استفاده از غذاهای مضر مانند فست فودها و نوشیدنی های بسیار مضر مانند چای، قهوه ، نسکافه و غیره.
  6. اختلال هورمون تیروئید و پاراتیروئید که مسئول جذب کلسیم و فسفات اند؛
  7. تجمع بیش از حد مجاز یوم کلسیم در خون که باعث عدم جذب کلسیم می شود؛
  8. به هم خوردن نسبت کلسیم به فسفات در خون و دفع فسفات از طریق ادرار، باعث افزایش مقدار کلسیم در خون می شود؛ کلسیم هم به تنهایی جذب نمی شوند؛
  9. استفاده نکردن از نور خورشید (نور خورشید باعث تولید ویتامینی می شود که برای جذب مواد استخوانی لازم است؛
  10. ستفاده نکردن از مواد غذایی مفید و لازم برای تقویت اسکلت و استخوان بندی مانند سنجد.

روش طب شیمیایی در مورد این بیماری:

معمولا داروهایی تجویز می شود که مایع بین مفصلی می سازند مانند: گلوکوزامین، کلسیم و ویتامین D و استفاده از لبنیات فراوان! اگر بیماری در مراحل پیشرفته باشد، تنها راه درمان تعویض مفصل و پروتز گذاشتن است.

روش طب اسلامی ایرانی در این زمینه:

در این طب، دارویی استفاده نمی شود و هیچگونه تجویز یا قطع دارو توصیه نمی شود. تنها روش هایی که پیشنهاد می شود رژیم غذایی مناسبی است که بیماران می توانند به مدت یک ماه آن را تجربه کرده و خود شاهد معجزات حاصل از آن باشند.

این پیشنهادات عبارتند از :

  1. بیماران، عصبی شدن ، استرس و حرص خوردن را کنار بگذارند.
  2. پیشگیری از یبوست مزاج و پرهیز از غذاهایی که در بروز آن مؤثرند؛
  3. استفاده نکردن از مواد غذایی زمینه ساز این بیماری؛
  4. استفاده نکردن از چای، لبنیات، ترشیجات سرکه، مرغ ماشینی و غیره.
  5. به این بیماران پیشنهاد می شود که هفته ای 2 تا 3 بار از گوشت راسته گوسفند یا گوشت زیر کوهان شتر به صورت کباب استفاده کنند؛
  6. بیماران بهتر است که هفته ای حداقل 2 بار از سوپ جو و یک عدد پاچه گوسفند و 10 عدد آلو بخارا و هویج و سبزیجات ملین مانند گشنیز و جعفری و اسفناج و یک قاشق چای خوری زنجبیل استفاده کنند؛
  7. بیماران می توانند هرشب یک عدد کشک بی نمک، 2 عدد مغز گردو و 3 عدد خرمای رطب استفاده کنند، یا هفته ای 1 تا 2 بار کله جوش مخصوص را با خرما به مقدار کم میل کنند، یا می توانند هرشب به جای شام یک نعلبکی کنجد با پوست همراه با 7 عدد خرمای رطب میل کنند؛
  8. به این بیماران توصیه می شود که روزانه یک قاشق مرباخوری دارچین ساییده را با نصف قاشق چای خوری زنجبیل ساییده و دو لیوان آب جوش، به مدت 30 دقیقه دم کنند و آن را گرم گرم با عسل یا خرما میل نمایند؛

پوکی استخوان

حالتی که در آن تراکم بافت استخوانی به قدری کاهش می یابد که استخوان ها در برابر وارد شدن نیروی اندکی، به راحتی می شکنند. ممکن است بافت استخوانی به قدری کاهش یابد که فرد مبتلا به پوکی استخوان بر اثر تحمل وزن بدن خود دچار شکستگی ستون فقرات شود.

پوکی استخوان، ناشی از نامتعادل بودن میزان کلسیم است و به عنوان یک بیماری سوخت و ساز استخوان، طبقه بندی می شود.

چهاردستگاه بدن، به منظور ثابت نگه داشتن سطح طبیعی کلسیم خون در بدن باهم کار می کنند؛ دستگاه گوارش، ادراری، استخوان بندی و دستگاه غدد داخلی.

زمانی که رژیم غذایی از نظر مقدار کلسیم کمبود داشته باشد، بدن این ماده معدنی ضروری را برای انجام سایر فرآیندهای متابولیک از بافت برای انجام سایر فرآیندهای متابولیک از بافت استخوانی بر می دارد و باعث شکنندگی و نازکی استخوان می شود.

هیچ دلیلی ندارد که حتما به این بیماری مبتلا شوید، اگر در سنین پایین تر به فکر آن باشید به آسانی می توانید به کمک تغذیه و ورزش از آن پیشگیری کنید. برای بهبود وضعیت استخوانی هیچ گاه دیر یا زود نیست؛ حتی زنان خیلی پیر هم می توانند استخوان سازی کنند! علاوه بر کلسیم ، مواد مغذی دیگری نیز بر روی ساخت استخوان اثر مثبت دارند که برخی از آنها عبارتند از : ویتامین D، ید، منیزیم، فلوراید، منگنز، مس، روی و ویتامین K .

نوشابه های مانند انواع کولا با توجه به محتوای فسفر، شکر کافئین زیاد جزء بدترین مواد غذایی برای کسانی است که نگران پوکی استخوان خود هستند.

فسفر و کلسیم و ویتامین D با یکدیگر نسبتب نزدیک دارند. سعی کنید با مصرف غذاهای مانند سوپ استخوان، کله جوش، پنیر و گردو، آش قمری، سوپ کلم، سوپ پای مرغ و موادی مانند انجیر، نعناع، پودر سنجد، کشک، عسل، کلسیم و فسفر و دیگر موارد لازم را به بدن برساند.

برای رفع پوکی استخوان باید به فکر جنگل های سنجد باشیم!

در پارکها باید در کنار اقسام درختان زینتی، درخت سنجد را نیز کشت کنند.

درختی است مناسب شهرهای خشک، که مردم از آن استفاده می کنند. برگ سنجد زخمهای بزرگ را با سرعت معجزه آسایی درمان می کند.

خود سنجد، پوستش پوست، گوشتش گوشت و مغزش(هسته اش) مغز استخوان را تغذیه می کند. بهترین درمان پوکی استخوان، فرنی پودرسنجد است. طرز تهیه آن این است که در یک لیوان شیر، سه قاشق غذاخوری پودر سنجد اضافه کنید به همراه عسل مخلوط کرده و روزانه بخورید.

منبع:فصلنامه حکیمانه، سال اول، شماره چهارم

پوکی استخوان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا