نکته های شنیدنی: هوا

? هوا
و ازجمله ضروریات بقا و اسباب حفظ صحت، هوا است که کار آن، دو چیز ست یکی ترویح؛ زیرا که مزاج، روح به سبب احتباس، حرارت، دچار تغیر می شود و هوای خارج، از طریق ” استنشاق، و تنفس به جوف (درون بدن) ی رسد و باعث تعدیل و اصلاح مزاج روح می شود. دوم، پاک کردن بدن از
گازهای ناسالم؛ زیرا که در وقت رجوع هوا بعد از جذب آن به مشایعت او اجزای دخانیه بیرون می رود و واضح است که اگر هوا آلوده شود، به سبب اختلاطش با روح، فساد آن به روح سرایت می نماید.

? اسباب فساد هوا

اسباب فساد هوا آن است که به بادهای متعفنه و بخارهایی که در نیستان ها و دریا ها و خندق ها و صحراهای خالی از آب و گیاه به هم، می رسد، خصوصا که در آنجا معدن کبریت ” و زاج و مثل آن ها باشد مخلوط شود؛ یا درختانی باشد که خبیث الجوهر ” هستند مثل درخت گردو و انجیر و غیرذلک. پس در این صورت ملاحظه صلاح و فساد هوا نمودن و به منافع و مضار آن مطلع بودن از جمله ضروریات حفظ صحت، است.

بیزات هوا
تغییر هوا یا طبیعی است مثل انتقال از فصلی به فصلی دیگر؛ و یا غیرطبیعی است.

? تغییرات طبیعی هوا

هرگاه در فصول، حرارت هوا به مرتبه شدت نرسد، چنان که در بهار است سبب غلظت خون،مى شود و اگر به مرتبه اشتداد برسد،مشابه انچه در تابستان است، سبب غلبه صفرا، و تشنگی و زیادی عرق و قلت دفع بول، . می شود. و در فصل پاییز، خلط سودا، و در زمستان، خلط بلغم، بر بدن انسان غالب است. و هوای سرد، به دلیل بستن منافذ پوست” و حبس کردن حرارت، به عمل هضم کمک می کند. پس بر کسی که میخواهد سلامتی اش حفظ شود، لازم است که در هر فصلی، در مصرف خوراکی ها و نوشیدنیهایی که باعث افزایش آن خلط فاسد شود، احتیاط کند و به تدبیرات مناسب آن فصل عمل نماید.

? تغییرات غیرطبیعی هوا

تغییرات غیر طبیعی هوا، دلايل مختلف دارد مثل اینکه آبهای متعفن، مجاور هوا باشند، یا بخار شده، به هوا تبدیل شوند، و یا در مجموع هرچه سبب بد شدن کیفیت هوا باشد. و تعفن، هوا سبب وبا، و طاعون، و غیر آن از امراض قلب، یه میگردد زیرا که هوای متعفن، اخلاط را فاسد ومتعفن می گرداند و تعفن اخلاط؛ به دل سرایت می کند و از دل، به سایر بدن سرایت می نماید.در این وقت، اجتناب مناسب است به این معنی که اگر در جایی خارج از این بلاهاباشد داخل آن مکان نشود و اگر داخل مکان آلوده باشد و ترک آن مکان مقدور، و ممکن باشد، از آنجا خارج شود و الا به قدرمقدور، هوای مجاور خود را تعدیل نماید وبدن را از اخلاط ناسالم پاکسازی کند.

منبع: حفظ سلامتی در مکتب ابن سینا صفحات ۷۹ ۸۰ ۸۱ 

کد مطلب: 960908 10pc

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

پیشنهاد هوشمند سایت به شما
بستن
دکمه بازگشت به بالا