راهکار درمانی “تنگی کانال نخاع” از منظر طب اسلامی ایرانی

به‌گفته حکیم بزرگ ایران‌زمین بوعلی سینا، تجمع سودا و بلغم و مواد زاید در ستون فقرات موجب “تنگی ستون فقرات” می‌شود و برای درمان آن باید سودا و بلغم پاکسازی شود.

 “تنگی کانال نخاع” که موجب درد ستون فقرات می‌شود از منظر طب حکیمانه سنتی ناشی از سردی است.

حکیم ابن‌سینا منشأ این عارضه را تجمع مواد زائد در بدن می‌داند؛ اگر یک ناحیه از ستون فقرات ضعیف شود بدن فضولات و مواد زائد را به جایی که ضعیف شده سوق می‌دهد.

به‌گفته بوعلی سینا، تجمع سودا و بلغم و مواد زاید در ستون فقرات موجب تنگی ستون فقرات می‌شود و برای درمان آن باید سودا و بلغم پاکسازی شود.

علایم تنگی کانال نخاع

ــ احساس گزگز

ــ مور مور و بی‌حسی در اندام تحتانی بدن

ــ ناتوانی در حرکت برای مسافت‌های عادی

ــ درد در کمر و پا و بی‌حسی که با گذشت زمان زیاد می‌شود؛ با بروز سردی یا دمیدن باد به کمر این درد افزایش می‌یابد و در گرما ممکن است کم یا قطع شود.

ــ با تشدید درد به درد سیاتیکی با انتشار به پاها منتهی می‌شود.

ــ درد در راه رفتن طولانی  یا ایستادن طولانی افزایش می‌یابد.

درمان مناسب برای تنگی کانال نخاع

حمام روغن: روغن‌مالی ترجیحاً با روغن سیاهدانه و در صورت نبود آن با روغن بادام تلخ به‌شکلی که ستون فقرات خیس شود، روزی 3 مرتبه تا 80 روز؛ بهتر است روغن‌مالی شامگاهی با ماساژ باشد.

بادکش گرم: در 40 روز دوم پس از روغن‌مالی شبانگاهی دو طرف ستون فقرات را با 7 عدد لیوان بادکش بگذارند؛ یک شب‌درمیان که جمعاً 20 مرحله می‌شود.

نوشیدن عرق خارخسک یا چای آن در دوره درمان روزی یک وعده با عسل باشد، بهتر است؛ این گیاه جرم‌های داخل نخاع را شست‌وشو می‌دهد.

نوشیدن عرق یا دمکرده آویشن، شاه‌تره، بومادران روزی یک وعده.

حجامت و خونگیری: پس از دوره 80روزه در صورت لزوم و به‌تشخیص طبیب، “حجامت ساکرال” (حجامت ناحیه گودی کمر) یا زالو و در مواردی هر دو نوع خونگیری توصیه می‌شود؛ با حجامت و زالودرمانی راه برای تخلیه و خروج مواد زائد باقیمانده از ستون فقرات باز می‌شود.

پرهیز از مصرف سردیجات و خوراک‌های سودازا مثل گوشت گوساله، سوسیس و کالباس، مرغ، شکر، شکلات، کاکائو، الویه، ماکارانی، پیتزا، محصولات غذایی صنعتی، ژلاتین، نان بی‌سبوس، گوجه، خیار، کاهو و کیوی 

منبع: خبرگزاری تسنیم

 


راهکار درمانی "تنگی کانال نخاع" از منظر طب اسلامی ایرانی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای برقراری امکان تعامل با شما کاربر محترم خواهشمند است شماره همراه خود را در فیلد مربوطه وارد نمایید.شماره موبایل شما در سایت منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا